johndegr Geplaatst: 29 juni 2008 Geplaatst: 29 juni 2008 Hoi, Ik wil met de Eeepc 700 linux hetvolgende kunnen doen: streamen van mijn dreambox via videolan. films afspelen via wifi. Belangrijk gps module via usb aansluiten voor offshore navigator (is voor gps op zee) Kan iemand mij zeggen of dit mogelijk zou zijn onder linux? Vast bedankt John
RobbieT Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 In een aantal recencies staat dat het afspelen van films niet echt goed gaat, het ding is daar gewoon niet snel genoeg voor. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
johndegr Geplaatst: 3 juli 2008 Auteur Geplaatst: 3 juli 2008 Rob, Nog even een aanvullende vraag. Zou de eeepc 901 de door mij gevraagde taken wel kunnen verrichten? John
verkerkbr Geplaatst: 3 juli 2008 Geplaatst: 3 juli 2008 Goede morgen, er is wel (auto) navigatie software beschikbaar onder de naam van GpsDrive. Schijnt ook bruikbaar te zijn voor nautische toepassingen. Verder kan, volgens informatie, de nautische Windows software van SOB ook draaien onder Wine. SOB kan, zoals bekend, ook AIS input verwerken. Dit laatste is voor mij een belangrijk punt. Sturing van de serieele verbinding schijnt hierbij het moeilijke punt te zijn. GPS navigatie systemen geven een standaard NMEA184 output. Als het mogelijk blijkt kunnen vrijwel alle GPS ontvangers worden aangekoppeld. Moet dit zelf ook nog proberen. Groet, Bram
Gast wiri Geplaatst: 3 juli 2008 Geplaatst: 3 juli 2008 er is wel nautical software voor linux een zoekje via google levert genoeg hits. Niet alleen windows software die het onder wine doet maar ook native. films. heb mijn 900 pas sinds vanochtend maar een aflevering van battlestar galacica speelde probleemloos af en ook internet streams. Probeerde echter een aflevering van all stars en die deed het alleen als ik aangaf een lage snelheidverbinding te hebben. Mijn ervaringen alhoewel beperkt volgens mij kan het mee zitten of tegen zitten. Zal straks eens proberen om te streamen van mijn 7000 naar dit gave laptopje
johndegr Geplaatst: 3 juli 2008 Auteur Geplaatst: 3 juli 2008 Hoi Wiri, Geeft al wat meer mogelijkheden met linux 900. Bedankt John
Gast ss4ms0n Geplaatst: 5 juli 2008 Geplaatst: 5 juli 2008 Origineel bericht van: Rob Thonus In een aantal recencies staat dat het afspelen van films niet echt goed gaat, het ding is daar gewoon niet snel genoeg voor. Heb je hier een paar URL's voor met bronnen? Ik heb namelijk hele andere verhalen gehoord. Wellicht dat jouw bronnen gaan over mpeg4 (xvid/divx in avi container). De twee ervaringen die ik heb gehoord van kennissen is dat mpeg2 streams (bijvoorbeeld een stream van een dvd) zonder problemen afspelen.
verkerkbr Geplaatst: 29 juli 2008 Geplaatst: 29 juli 2008 Origineel bericht van: verkerkbr Verder kan, volgens informatie, de nautische Windows software van SOB ook draaien onder Wine. SOB kan, zoals bekend, ook AIS input verwerken. Dit laatste is voor mij een belangrijk punt. Wine lijkt mij achteraf toch wat minder aantrekkelijk. Inmiddels heb ik op de Eeepc Xandros vervangen door Mandriva 2008.1 One versie. En dit gaat prima. Alles werkte direct naar behoren. WiFi, Bluetooth, Cups etc, etc. Ingebouwde Webcam heb ik nog niet naar gekeken. Ook eens Virtualbox geinstalleerd. Dit werkt ook. Echter de opslag capaciteit van Eeepc is natuurlijk beperkt. Dit brengt mij op volgende idee. Windows XP beperkte opzet met uitsluitend Sobmax navigatie software op een usb stick zetten. En dit onder Virtualbox laten draaien. Ik wil vervolgens meerdere USB sticks maken met verschillende opties zoals Puppy Linux etc. Je behoudt dan alle voordelen van Linux en als het nodig is kun je vanaf de stick ook XP met de betreffende applicatie draaien of andere systemen opstarten. Op Youtube is er filmpje te zien van Linux en XP in een virtuele box op een Eeepc. De Eeepc is natuurlijk een reuze handig ding voor aan boord. Geen HD maar een flash geheugen. Robuust van constructie. Ga dit eens proberen. En als er belangstelling voor is, zal ik het resultaat laten weten. Mogelijk zijn er ook praktisch zaken waar ik rekening mee moet houden. Hou mij aanbevolen voor praktische adviezen voor XP op een USB stick. Groet, Bram
Big fellow Geplaatst: 30 juli 2008 Geplaatst: 30 juli 2008 Waarom USB sticks gebruiken als je ook SD kaartjes kan gebruiken? Zijn volgens mij ook nog eens sneller dan USB sticks... Ander voordeel is dat er niets uit de notebook steekt! (Jah ik heb ook een EEEPC 701.... 1GB RAM en 8 GB SSD! ) “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
verkerkbr Geplaatst: 30 juli 2008 Geplaatst: 30 juli 2008 Beste BF, is ook nog een goede optie. Had ik nog niet aangedacht. Bovendien hou ik dan nog een USB poort vrij. Gaan we zeker proberen. Groet, Bram
Moderator Matchless Geplaatst: 30 juli 2008 Moderator Geplaatst: 30 juli 2008 Citaat: Hou mij aanbevolen voor praktische adviezen voor XP op een USB stick. kijk eens naar XPe . dat is XP embedded. dan kan je zelf kiezen wat je wilt gebruiken zodat het besturings systeem klein gehouden kan worden. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
johndegr Geplaatst: 31 juli 2008 Auteur Geplaatst: 31 juli 2008 Dag Bram, Je info over "nautische Windows software van SOB ook draaien onder Wine. SOB kan, zoals bekend, ook AIS input verwerken" is wel interessant echter ik heb nu offshore navigator met mappen voor de middelandse zee van Maptech. Werken deze mappen van Maptech ook met dit SOB? En ik kan serieel (usb) ook mijn GPS daarmee verbinden? Groetjes, John
verkerkbr Geplaatst: 31 juli 2008 Geplaatst: 31 juli 2008 Allo John, in theorie kun je gps nemea data ontvangen op de PC. Gewoon via serieele poort of usb ingang. De kaarten zelf kunnen dan op een CD (mits vrijgemaakt) staan. Ik gebruik zelf NT geheugenkaartjes in mijn kaartplotter en heb ook nog een usb kaartlezer erbij die ik aan de PC kan koppelen. In theorie moet dat kunnen werken met Sobmax software. Die kan bovendien ook AIS (Automatic Indentification System) data verwerken. Waardoor je op de kaart ook de scheepsnaam en de positie van de overige scheepvaart in beeld krijgt. Het natuurlijk geen radar, maar toch is het prettig, bij slecht zicht, te weten wat er om je heen beweegt. Vooral de scheepsnaam is handig om te weten, als het betreffende schip wilt oproepen via de VHF. De verwachting is ook dat dit ook steeds meer wordt toegepast voor de binnenvaart. Dat wil ik nu op mijn Eeepc zien te krijgen, omdat mijn kaartplotter geen AIS ondersteuning heeft. En zo'n Eeepc is natuurlijk een prima robuust apparaatje om aan boord te hebben. Ongetwijfeld kun met de Maptech software ook de kaarten op de PC vertonen in combinatie met GPS Nmea input. Of de SOB software ook het Maptech formaat kan lezen weet ik niet. Maar ja, ik moet dit allemaal nog proberen werkend te krijgen en bij voorkeur in Linux met Virtualbox. Als je interesse hebt kun je mij ook even een berichtje sturen. Groet, Bram
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen