Ga naar inhoud


Ronde plantenbak van +/- 2,5 mtr. doorsnee metselen...Hoe?


Digipaps

Aanbevolen berichten


Huh...ik metsel alles zelf Johan...:-).. ik wil alleen weten of er een goede tip is die het cirkelvormig metselen mij zo makkelijk mogelijk maakt..

Heb al wel een idee.. in het hart een stuk betonijzer slaan, metselkoord van ca. 1,25 mtr. eraan en hiermee steeds uitlijnen..

 

Echter, wellicht is er een betere manier..

 

 

 

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal houten cirkels zaken,en daar tegen aan metselen,op deze schijf kun je de verdeling tekenen.

De hoogte doe je op de normale manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ M&R, Verklaar je nader s.v.p. lijkt ergens op

 

@ Thomas2000, Schoon metselwerk storten????...

 

@ Fiene56, een betonnen duiker met een kraan laten plaatsen, daarna tegenaan metselen en de kraan weer laten komen om de duiker met metselwerk en al weer uit de grond te trekken?

 

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ M&R, Verklaar je nader s.v.p. lijkt ergens op

 

Diverse mensen zoals met die duiker en weer verwijderen,lijkt me inderdaad zeer onzinnig.

Maar mijn advies is zeer serieus bedoeld,maar zoek lekker verder.

Uiteraard snap je het niet,en heb je meer uitleg nodig,maar met dit antwoord heb ik al geen lol meer.

In elk geval veel succes met metselen.

1 tip wil ik nog wel kwijt,wel eens gezien hoe ze een toog maken?

Dat is de helft van een cirkel,dit doen ze dus ook met een ronde mal.(een halve voor een toog,een hele voor een cirkel).

Metsel ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@M&R

 

 

@Digipaps bedoeld dit serieus volgens mij en komt bij mij als zeer positief over :

 

Citaat:
@M&R, Verklaar je nader s.v.p. lijkt ergens op

 

Hij vraagt hier om een betere/verdere uitleg omdat jou idee ergens op lijkt volgens hem.

 

Gezien je opmerking heb ik het gevoel dat je het antwoord anders leest dan dat ik dat doe blush ???

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je aan een groot karrenwiel geraken ?

 

maar als je al een stuk hebt van 1.5 meter ofzo wat de juiste boog heeft kan je die als een soort waterpas gebruiken.

Dit samen met je koord moet het perfect klaarkrijgen !

 

Een volledige cirkel is moeilijk hanteerbaar vandaar.

 

succes !

Dreambox DM800HD met de laatste Nabilo

Visiosat Big Bisat - Astra 28.2E / Astra 23.5E / Astra 19.2E / Hotbird 13E / Eurobird 9E / Sirius 4.8E / Thor 0.8W / AB3 5W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zilverster
@M&R


@Digipaps bedoeld dit serieus volgens mij en komt bij mij als zeer positief over :

Citaat:
@M&R, Verklaar je nader s.v.p. lijkt ergens op


Hij vraagt hier om een betere/verdere uitleg omdat jou idee ergens op lijkt volgens hem.

Gezien je opmerking heb ik het gevoel dat je het antwoord anders leest dan dat ik dat doe blush ???

Gr.


Zilverster.


Sorry,je heb gelijk,ik had zo,n antwoord van digipaps eigenlijk ook niet verwacht.

Waar ik zelf aan zit te denken aan deze klus,is meerdere schijven te maken,elke laag 1 schijf,op deze schijf de verdeling maken,en enkele happen eruit zagen voor de stelprofielen(voor de hoogte).
De steen tegen de schijf metsellen een kind kan de was doen.
Met kalkzandsteen kan de eerste laag met een schijf in de grond gemetseld worden als fundering.
Eventueel afwerken met een rollaag.
Tegenwoordeig zijn er ook trapezium vormen te koop voor cirkels.

Nogmaals mijn eccuus en succes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Digipaps, als niet metselaar zou ik gewoon die Spaanse gaten stenen gebruiken om een ruwe cirkel te metselen, daarna netjes glad afstrijken. Dan een smallere steen of een siersteen er tegen aan plakken.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 2.44m ook mag kun je 2 (evt. watervaste als het buiten is) massonietplaten nemen. De cirkel erop uittekenen en haaks op elkaar en een gat door beide heen in het midden voor een centrerings-as. Voor elke steenlaag de platen op de juiste hoogte stellen met een paar stenen. Een enkele plaat volstaat ook als je hem even om de as draait. 4 gaten in de plaat om hem elke keer omhoog te tillen/te draaien. Als het 2.50m moet wezen kan het ook met een plank van die lengte. Zou zelf het laatste doen. Ben je voor een paar euro klaar.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoi Digipaps,,,

 

Ik vorig jaar meegeholpen om een rond zwembadje in de tuin te plaatsen.

Het was er een van 3.5 meter doorsnede en een inhoud van +/- 11 kubieke meter water.

 

De buitenkant van het zwembad bestond uit een buizen frame .

De buiten wand was een hele lange plaat , van dun aluminium .

 

Omdat het zwembad tegen een stootje moest kunnen is er meteen een keurig net rond muurtje om heen gemetseld.

Je kunt dan de aluminium plaat gebruiken en op aftekenen .

 

Je kunt evt. in plaats van een metalen buizen frame bv. dunne flexibele pvc pijp gebruiken (5/8) , en daar een of meerdere sirkels mee maken .

Er omheen kun je dan evt. "karton met een kunstof opdek laagje" (tetra-pak) spannen , dat koop je op de rol.

 

Het wordt dan best wel een stevige constructie , waarvan de wand ook tegen vocht en cement kan .

 

Boren hameren en schroeven zijn niet nodig .

Om de boel te verbinden en vast te maken kun je duck-tape / of een andere rolletje bouw markt tape gebruiken .

 

Als je denkt dat het verschuift of te licht is fixeer je de constructie met stenen of grond en evt. dwars gespannen buizen om het helemaal stevig te maken .

 

groet bert,,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...