elektroboy Geplaatst: 30 juni 2008 Geplaatst: 30 juni 2008 wat is beter galvanisch of optsich scheiden om paecket te ontvangen via receiver en geluidskaart pc dus receiver audio out wordt gekoppled aan geluidskaart om geluidskaart te scheiden van receiver vroeg ik me af of het beter is deze galvanisch te scheiden door middel van een 1/1 transo of optisch ? geen
Big fellow Geplaatst: 30 juni 2008 Geplaatst: 30 juni 2008 Optisch heeft de voorkeur, maar heeft jouw receiver een optische uitgang dan? (Toslink) Want anders moet je eerst een A/D omzetter er tussen zetten om er een optisch signaal van te maken wat jouw geluidskaart snapt... Als je receiver geen optische uitgang heeft, dan is een 1:1 trafo eenvoudiger... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
iemand Geplaatst: 30 juni 2008 Geplaatst: 30 juni 2008 hoe snel is die packet dan ... mi.i. volstaat een trafootje sloop eens wat uit een oude trasistorradio en gewoon proberen. wel even een serieweerstand aanluiten op de LS-uitgang bij het proberen. suc6 gr. Erik
focus103 Geplaatst: 1 juli 2008 Geplaatst: 1 juli 2008 Gewoon een kleine trafo gebruiken (oud moden/telefoon/enzv} Je kan hem testen op de line in van je pc en een audio bronetje. Heb je geen geklooi met voedingen en zo.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 Ok hoor, maar een trafo is niet echt galvanisch gescheiden Sjaak(k) dat snap ik niet..leg eens uit..?
Moderator ceesv Geplaatst: 2 juli 2008 Moderator Geplaatst: 2 juli 2008 Ik durfde het niet te vragen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
z80 Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 Origineel bericht van: Sjaak(k) Ok hoor, maar een trafo is niet echt galvanisch gescheiden verklaar u nader. zolang er geen spaar/flyback trafo gebruikt wordt is het naar mijn weten een galvanische scheiding.
Albert_H Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 Sjaak(k), nou ben je spijkers op laag water aan het zoeken, en die zijn zeker te vinden maar je gaat wel wat ver. Een trafo geeft een uitstekende potentiaalscheiding. Als je een lijntrafo uit een goedgekeurde modem neemt ligt de doorslagspanning boven de 3000V. Daarvoor moet je ook bij een optocoupler de bedrading/printlayout goed in de gaten houden. Om dezelfde overdracht van de lf signalen in de spraakband te krijgen moet je met een optocoupler een aardige schakeling opzetten met opamps en gescheiden voedingspanning voor beide kanten. Maatregelen tegen te hoge spanning op de secundaire moeten inderdaad genomen worden maar in veel gevallen zijn twee antiparallel geschakelde 4148 dioden over de secundaire voldoende, of anders twee tegengesteld in serie staande zeners. Albert-H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
leo1949 Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 Wikipedia zegt er dit over: "Een galvanische scheiding is een scheiding tussen twee stroomvoerende elektrische circuits en dient als veiligheidsmaatregel ter voorkoming van mogelijk onveilige stromen tussen verschillende spanningsbronnen, bijvoorbeeld ten gevolge van een defect. Vaak gebeurt de galvanische scheiding met inductie maar men kan dit ook doen dmv een opto-coupler. Een bekende toepassing is de transformator waarin de primaire stroomkring galvanisch gescheiden is van de secundaire. Dit principe kom je ook tegen in een relais waar de stuurkring galvanisch gescheiden is van de hoofdkring." Het komt erop neer dat iets galvanisch gescheiden is of niet galvanisch gescheiden. Een klein beetje galvanisch gescheiden bestaat niet. Maar ik begrijp wel wat Sjaak(k) bedoeld en daar heeft hij niet helemaal ongelijk in Leo Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Albert_H Geplaatst: 2 juli 2008 Geplaatst: 2 juli 2008 Wil je een betere beveiliging hebben dan een echte sluiting Als het gaat om de overdracht van signalen onder de 1Vtt zijn twee 4148 diodes een prima beveiliging. We praten hier niet over een overdracht waarbij de stroom boven de 100mA uitkomt. Ik heb het ook over lijntrafo's van goedgekeurde modems, en niet over audiotrafo'tjes uit transistorradio's, die ook geen 1:1 overzetverhouding hebben. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Albert_H Geplaatst: 3 juli 2008 Geplaatst: 3 juli 2008 De transistorradio trafo's werden door iemand ingebracht. elektroboy heeft het alleen over een 1:1 trafo. Geen idee in hoeverre elektroboy een amateur is. En, ik denk dat een trafo uit een modem makkelijker te scoren is dan een uitgangstrafo uit een transistorradio. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Moderator ceesv Geplaatst: 3 juli 2008 Moderator Geplaatst: 3 juli 2008 Het gaat dus om de galvanische scheiding tussen een ontvanger en een computer. Dit is waarschijnlijk een korte verbinding. Dan is een 1:1 trafo toch het eenvoudigst. Voor die opto coupler moet je weer een voedings schakeling toevoegen. In dit geval is er nauwelijks te rekenen met overspanning op deze verbinding. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen