Ga naar inhoud


Luchtfietserij ???


TangoBravo

Aanbevolen berichten

In het (gesloten) topic over 72 euro enz. schrijft Klaas:

 

"En er komt geld vrij voor hetgene vandaag in de kranten stond;"Politie straks in vliegende auto". Binnen 4 á 5 jaar kunen ze er rijden danwel vliegen . De plaatjes van die vliegauto staat o.a. op de website van A.D. "

 

De getoonde foto (die in meerdere kranten stond) is al een heel oude, die al heel vaak getoond werd. En als vlieger kan ik alleen maar zeggen:"Wat een bij elkaar geraapt zooitje onzin"!

 

Alsof er hier in Nederland toegelaten gaat worden dat er luchtvaartuigen gaan starten vanaf niet eerst door de IVW divisie Luchtvaart vooraf uitgebreid geïnspecteerde startbanen.

 

Alsof de toestellen zomaar vanaf de weg kunnen starten.

 

Alsof de autogiro toestellen zomaar door iedere agent bestuurd kunnen worden, en ook weer overal kunnen landen.

 

Inderdaad, allemaal net alsof....

 

Er worden in Nederland alleen maar vliegvelden gesloten, tegen het openen van een z.g. artikel 14 veld (waar per jaar maar 25 keer gestart mag worden en 25 keer geland) worden vaak zoveel bezwaren ingediend dat men er niet eens meer aan begint, buiten de onzinnig hoge heffingen die je voor het gebruik ervan aan leges moet betalen.

 

De opleiding tot geoefend piloot op autogiro's (het zijn géén helicopters) wordt maar op één plaats in Nederland gedaan, en er zijn maar een gering aantal mensen die het brevet hebben.

 

En nu zou de politie zelf belangstelling gaan hebben voor deze toestellen??? En dat terwijl net in Eindhoven een eind gemaakt is aan het beste project wat de "gewone" (niet luchtvaart) politie ooit gehad heeft met ondersteuning uit de lucht?

 

Zoals ik al schreef, luchtfietserij....

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zag net op discovery een stukje over een vliegende auto.

Dat ding gaat gewoon van de openbare weg de lucht in heeft een top van 650 km/u en daar verwachte men dat een ieder over 25 jaar zo'n ding op het oprit kan hebben staan.

 

Natuurlijk moet het in de praktijk nog maar blijken, maar zoveel luchtfietserij is het toch ook weer niet.

Voorlopig krijgt de gendarmerie denk ik eerst zo'n ding waar ze op kunnen staan zodat ze niet meer moe worden als ze achter een tasjesdief aan moeten rennen.

 

Segway.jpg

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Ik zag net op discovery een stukje over een vliegende auto.
Dat ding gaat gewoon van de openbare weg de lucht in heeft een top van 650 km/u en daar verwachte men dat een ieder over 25 jaar zo'n ding op het oprit kan hebben staan.

Natuurlijk moet het in de praktijk nog maar blijken, maar zoveel luchtfietserij is het toch ook weer niet.



suc6

Gerrit



Ik verwacht ook niet dat het technisch onmogelijk zal zijn, maar wel dat het verre van realistisch is te verwachten dat de regelgeving in Nederland (én andere landen) zodanig aan te passen zal zijn dat de gemiddelde Nederlander er gebruik van zal kunnen maken.

Gemiddeld is er per provincie maar één vliegveld in Nederland, of minder, en zijn er grote beperkingen c.q. strenge boete's voor het starten of landen op andere plaatsen.

Een luchtvaartuig moet aan een ontzettende hoop eisen voldoen, zoals zeer regelmatig onderhoud door gekwalificeerde mensen (waarvan er op dit moment al een tekort is in Nederland), het vereiste instrumentarium is zeer uitgebreid en moet regelmatig gecalibreerd of geijkt worden, en de opleiding tot vlieger duurt niet alleen lang, maar is ook behoorlijk kostbaar.

Dan heb je ook nog te maken met het feit dat je lang niet overal mag vliegen waar je dat zou willen, bijvoorbeeld vanwege milieuregels (natuurgebieden), veiligheid (militaire oefenterreinen, en rondom de grote vliegvelden, waar je soms alleen onder bepaalde voorwaarden zoals constant radiocontact, enz. mag komen) en dan kom je tot een totaalsom waarbij je je afvraagt hoeveel er is nagedacht over zo'n persbericht.

Toen er zo'n 25 jaar geleden een ontwikkeling kwam van ultralight vliegen, stelde de overheid vast dat er een groot risico bestond dat dit zich net zo zou ontwikkelen als windsurfen. Er zouden veel teveel "gewone" mensen kunnen komen die zouden gaan vliegen, dús werd er in allerijl een aantal begrenzende maatregelen genomen. Met als gevolg dat er nog steeds maar een paar honderd ultralight vliegtuigen in Nederland zijn, en misschien zo'n 500 piloten.

Volgens de autoriteiten is die "missie" dus gelukt.

Zou het nu anders gaan met "vliegende auto's"? Dacht het niet...

Overigens: Discovery is behoorlijk Amerikaans georiënteerd, en daar zijn inderdaad sportklassen van vliegtuigjes die gevlogen mogen worden met niet veel meer regeltjes dan er voor een rijbewijs nodig zijn. Maar daar mag ook iedereen een vuurwapen hebben (90 op de 100 hebben dat dan ook). Én zelfs daar is het nog geen dagelijks gebruik om van de openbare weg te starten en daarop te landen...


T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: gerrit B
...
Voorlopig krijgt de gendarmerie denk ik eerst zo'n ding waar ze op kunnen staan zodat ze niet meer moe worden als ze achter een tasjesdief aan moeten rennen.

Segway.jpg


suc6

Gerrit


Sterker nog die zijn er al, kijk eens op Schiphol bij de Koninklijke Marechaussee, die scheuren al door de aankomst- en vertrekhallen op zo'n ding
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Toen er zo'n 25 jaar geleden een ontwikkeling kwam van ultralight vliegen, stelde de overheid vast dat er een groot risico bestond dat dit zich net zo zou ontwikkelen als windsurfen. Er zouden veel teveel "gewone" mensen kunnen komen die zouden gaan vliegen, dús werd er in allerijl een aantal begrenzende maatregelen genomen. Met als gevolg dat er nog steeds maar een paar honderd ultralight vliegtuigen in Nederland zijn, en misschien zo'n 500 piloten.


Dat kan ik mij nog wel herinneren. Onze linkse broeders hebben toen een van voor tot achter verzonnen en gelogen rapport geschreven waarin een toekomst beeld werd geschetst van duizenden lawaai makende vliegtuigjes die de zondagsrust zouden verstoren.

Terwijl iedereen toen ook al wist dat het nooit zover zou komen om de simpele reden dat vliegen een dure hobby was en ook zou blijven. Maar toen was het linkse kwaad alweer geschied.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat


Als je deze stukjes nou eens weg zou laten.
Nu lok je politieke discussies uit.


Het was inderdaad niet mijn bedoeling een politieke discussie op te zetten.

Overigens was men inderdaad in de beginjaren (toen de ultralights veelal met 2-takt motoren vlogen) erg bang voor duizenden lawaaiige vliegtuigjes, wat waarschijnlijk een belangrijke reden voor de strijd tegen ultralights is geweest. Door met moderne technieken goed op de wetgeving in te spelen zijn ultralights echter volwassen vliegtuigen geworden en de meest geruisloze klasse van gemotoriseerde vliegtuigen.

Maar de toon is 25 jaar geleden gezet, en de "strijd" van met name de milieubewegingen heeft er voor gezorgd dat vliegen boven Nederland samengaat met een oerwoud van regeltjes...

Met het uiteindelijk gevolg dat het volgens mij nog heel lang zal duren voordat leuke gadget's als "vliegende auto's" in en boven Nederland een bruikbare toepassing zullen krijgen.

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, dat was niet mijn bedoeling. Maar je zou dat stuk eens moeten lezen. Ook al zou je helemaal niets van hobby vliegen weten, dan nog valt je mond open van zoveel onzin in 1 stuk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...