Ga naar inhoud

[DM800HD] slecht beeld via DVI en goed beeld via SCART

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een oude LCD televisie van Philips (aanschafdatum 4-10-2004 type 32PF9986)

Ik draai PLI met een Dreambox DM800

Als ik de Dreambox aansluit met DVI geeft mijn tv minder helder het beeld weer als met Scart RGB.

De kleuren via DVI zijn dof en niet mooi om te zien. Het beeld en de kleuren via SCART zijn helder en sprankelend.

In het verleden heb ik de LUMA van de tv via het dealer menu al op zijn hoogste stand gezet. Ik heb een vermoeiden dat dit niet voor de DVI aansluiting geld.

Heeft iemand hier ervaring mee en of een oplossing.

De oplossing om een nieuwe tv te kopen wordt al overwogen.

DM800, VU Solo2 en VU Solo 4K

Geplaatst:

Gezien de info die je geeft lijkt me dat de beste optie. Digitaal beeld zou altijd het beste moeten zijn. En ik ga er van uit dat je verder goede ogen hebt ;-)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

ik kan hansje anders wel bij staan

mijn eigen ervaring met de DM800 en de Panasonic TH-42PZ85 is ook dat de scart aanluiting meer kleur oplevert dan via de HDMI aansluiting

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:

Ik heb een 37pf9986, en gebruik ook de DVI ingang. (HDMI naar DVI verloop en HDMI switch) als ik op 'menu' knop van de TV druk, dan kan ik voor de DVI ingang gewoon de beeldinstellingen aanpassen. (via beeld, smart beeld) Probeer daar eens wat te 'spelen'.

De scart aansluiting geeft inderdaad fellere kleuren weer...

Geplaatst:

Ik heb de Dreambox inmiddels op een andere tv geprobeerd en hier geeft hij natuurlijk zeer mooi beeld.

Me vermoeden is hellaas bevestigt. Ik moet dus aan een nieuwe tv

Geplaatst:

Heb gister de 7025 ff weer aangesloten met scart poe. beeld is beter dan de 800. echt wel. de 800 is het beeld niet zo scherp als de 7025 bij langena niet.scheelt nogal wat.

Geplaatst:
Origineel bericht van: jopiesat

De scart aansluiting geeft inderdaad fellere kleuren weer...

"Feller" is niet altijd "beter".

Persoonlijk denk ik dat de digitale uitgang het goede beeld geeft en de SCART uitgang niet (namelijk analoog "gepimpt").

Geplaatst:

Iets soortgelijks had ik toen ik mijn dm500 (niet echt referentiemateriaal, maar het gaat om het verschil) aansloot via rgb ipv s-video. De kleuren waren toen ook niet zo vol/fel/gesatureerd meer. Maar na enige aanpassingen via het menu van de tv kwam er uiteindelijk een veel beter plaatje uit.

Geplaatst:
Origineel bericht van: vlaamse
Heb gister de 7025 ff weer aangesloten met scart poe. beeld is beter dan de 800. echt wel. de 800 is het beeld niet zo scherp als de 7025 bij langena niet.scheelt nogal wat.

Tip.

Laat eerst je TV eens calibreren dan weet je precies hoe de kleuren en contrast ingesteld moet zijn meestal staat het contrast veel te hoog.

Rudy
Geplaatst:
Origineel bericht van: BMW850
Origineel bericht van: vlaamse

Tip.

Laat eerst je TV eens calibreren dan weet je precies hoe de kleuren en contrast ingesteld moet zijn meestal staat het contrast veel te hoog.

Rudy

Hij heeft het erover dat de 800 minder scherp is dan de 7025, op dezelfde tv, daar zal een calibratie weinig aan veranderen vermoed ik. wink
Gast HansEhv
Geplaatst:

Dreambox 800 met hdmi-uitgang vergeleken met Humax HDCI-2000 met hdmi-uitgang met dezelfde zender (bijvoorbeeld BBC HD).

De Humax geeft een warmer EN scherper beeld. Op de achtergrond was bij tennis het scorebord beter te lezen dan bij de Dreambox.

Ik kan bevestigen dat het soms lijkt dat de scart-uitgang een mooier plaatje geeft dan de dvi/hdmi-uitgang.

NB: wel opletten, als je de Dreambox 800 video-selectie op dvi zet dan geeft de scart plots geen RGB maar CVBS-signaal!

Ik hoop dat dit later in een nieuw image ofzo nog wordt aangepast.

Geplaatst:

Interessant...

Het digitale signaal zou altijd het beste moeten zijn, omdat het (minus de lossy compressie) precies het signaal is wat men de sat op stuurt.

Mogelijke verklaringen zoals ik het zie:

- televisie "poetst" het scart signaal "op" (aaarrrgggg)

- televisie doet iets raars met het digitale signaal

- dreambox "poetst" het scart signaal "op" (aaarrrgggg)

- dreambox doet iets raars met digitale signaal (zou hij 100% niks aan moeten doen, overigens, gewoon transparant doorgeven)

Ik zie zowiezo niet hoe het analoge beeld "scherper" zou kunnen zijn dan het digitale (of andersom), hooguit een verschil in het contrast, luminantie of kleursaturatie. Om een beeld scherper te maken (of onscherper dat maakt niet uit) moet je ofwel analoge componenten gebruiken (dus niet van toepassing op een digitaal signaal) ofwel digitale algoritmes loslaten op het signaal (ingeval van HD wil je dat niet, dat houdt geen enkele processor bij).

Misschien anders een gare deinterlacer? Die kan ook wat "onscherpte" (zoals dat ervaren wordt) introduceren.

Ik ben benieuwd of meer mensen (met andere TV's) dit ook zo ervaren.

Geplaatst:

Het probleem zit licht echt aan de TV. die van mij is alweer 4 jaar oud.

Ik kom net bij mijn buurman vandaan. hij heeft een Sony 52KLDX4000 en daar was het via DVI-->HDMI zeer en dan ook zeer mooi met b.v. BBC-HD en de DM800

Geplaatst:
Origineel bericht van: HansEhv
Dreambox 800 met hdmi-uitgang vergeleken met Humax HDCI-2000 met hdmi-uitgang met dezelfde zender (bijvoorbeeld BBC HD).

De Humax geeft een warmer EN scherper beeld. Op de achtergrond was bij tennis het scorebord beter te lezen dan bij de Dreambox.

Ik kan bevestigen dat het soms lijkt dat de scart-uitgang een mooier plaatje geeft dan de dvi/hdmi-uitgang.
NB: wel opletten, als je de Dreambox 800 video-selectie op dvi zet dan geeft de scart plots geen RGB maar CVBS-signaal!
Ik hoop dat dit later in een nieuw image ofzo nog wordt aangepast.

Ik ben eigenlijk verrast dat hier verder zo weinig discussie
over is ontstaan.

De gemiddelde Dreambox800 owner vindt de uiteindelijke beeldkwaliteit niet echt belangrijk?

En dat je iedere keer het menu in moet als je wilt switchen
tussen de diverse resolutie's is ook al zo vreemd. Normaal doet een receiver dit automatisch of zit er een knop op de a.b.

De Dreambox is dus niet voor de mensen die op zoek zijn naar het beste plaatje? Laat ik het anders zeggen: de "videofiel" moet deze receiver voorlopig nog links laten leggen, er zijn divere receivers die nog een beter plaatje neerzetten?
Geplaatst:

een topfield 7700 via hdmi op een pioneer geeft slechter beeld als een 7025+ via scart op dezelfde tv !

Ikzelf ben van een HDMI aansluiting ook nog niet overtuigd.

Een beetje van mezelf en een beetje van jullie....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen