Ga naar inhoud


Maximaal 4Gb geheugen voor Laptop


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb even moeten nadenken of dit onderwerp bij Windows of Hardware thuishoort maar heb toch uiteindelijk voor het laatste gekozen.

Tot vandaag was mijn Acer Travelmate 6465 voorzien van 2Gb (2x1Gb) 677MHz DDR2 SODIMM geheugen.

Omdat ik op deze laptop o.a. AVCHD videobewerking toe pas heb ik besloten om het geheugen naar 4Gb (2x2Gb) te upgraden.

Na installatie van deze upgrade constateerde ik echter dat Windows maar 3Gb aangeeft en het systeem (tijdens systemstart via F2) maar 3.072M.

Na hier en daar wat 'gegoogled' en op de ACER site te hebben gezocht kom ik tot de volgende informatie.

Mijn huidige 32 bits versie van Windows XP Pro schijnt maar maximaal 4Gb geheugen aan te kunnen spreken (ook wel adresseren genoemd).

Omdat Windows naast het werkgeheugen ook nog geheugen reserveert voor de systeem apparaten (denk hierbij aan: USB poorten, HDD controller etc.) is er dus al een deel van de 4 Gigabyte geadresseerd.

Echter in het geval dat ik zoals hiervoor 2 Gb geheugen geplaatst had, zal Windows altijd het het geplaatste geheugen als werkgeheugen vrij houden en dus het geheugen van de systeem apparaten in een wisselbestand op de hardeschijf adresseren.

Echter in mijn geval waarbij er dus 4 Gigabyte geheugen in het systeem geplaatst is, kan Windows geen wissel bestand meer aanmaken, omdat het maximum van aanspreekbaar geheugen (4 Gigabyte) al is bereikt. Dit heeft tot gevolg dat het geheugen voor de systeem apparaten, nu binnen de geplaatste 4 Gigabyte, geadresserd wordt. Hierdoor blijft er dus minder geheugen over wat als werkgeheugen gebruikt kan worden, dit verklaart dus waarom er dan ook minder dan 4 Gigabyte beschikbaar is als werkgeheugen.

 

Mijn vraag is nu: is mijn aanname correct en zo ja zijn er dan eventueel mogelijkheden om met de huidige 32 bits XP Windowsversie toch de volledige 4Gb aan werkgeheugen te kunnen gebruiken.

 

Gaat Vista anders met geheugenbeheer om? Even niet het feit meenemen dat Vista sowieso meer geheugen gebruikt dan XP.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je 4 GB intern geheugen hebt, kan Windows hier geen gereserveerd geheugen meer bovenop inzetten, omdat het maximum van 4 GB is bereikt. Dit geheugen wordt er in deze situatie dan ook afgetrokken. Als je met een 32bit-Windows Vista kijkt bij Eigenschappen van uw computer, dan ziet u dat Windows slechts 3200 MB (dit kan ook iets meer of minder zijn) intern geheugen aangeeft en geen 4 GB. Voor een 32bit-Windows Vista heeft meer dan 3 GB geheugen dan ook geen zin. Wilt je graag 4 GB of meer intern geheugen, dan moet u dus overstappen naar 64 bit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het heldere antwoord want dat bevestigd dat ik het bij het rechte eind had.

Overigens was ik niet voornemens om naar Vista over te stappen, Brrrr.

Bestaat 64 bits XP eigenlijk wel en zo ja heeft dit dan nut om over te stappen naar deze versie?

M.a.w. levert dit significante meerwaarde op?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Bedankt voor het heldere antwoord want dat bevestigd dat ik het bij het rechte eind had.
Overigens was ik niet voornemens om naar Vista over te stappen, Brrrr.
Bestaat 64 bits XP eigenlijk wel en zo ja heeft dit dan nut om over te stappen naar deze versie?
M.a.w. levert dit significante meerwaarde op?


als je je 4 Gb volledig wil gebruiken wel, dan zul je wel moeten. Bij vista heb je overigens hetzelfde probleem, of je moet ook de 64 bits versie hebben.

Persoonlijk snap ik het brrr niet over vista maar ja dat zal wel vrees voor het onbekende zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerwaarde alleen als je ook daadwerkelijk, speciaal geschreven 64-bits toepassingen gaat draaien. Houd in de gaten dat eventuele 16bits toepassingen niet meer zullen draaien.

 

Ofwel ; Lekker gaan met de 32bits versie. Dat ie nu een Gb aan geheugen pakt is niet zo heel erg. Het is "snel" geheugen, vergeleken met een HD.

Dus je PC wordt er sneller van in gebruik.

 

3 Gig is prima om alles te kunnen doen wat je wilt en samen met een wisselbestand in "geheugen" kan het een lekker snel combootje worden dacht ik zo....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een server variant op je portable zetten.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Persoonlijk snap ik het brrr niet over vista maar ja dat zal wel vrees voor het onbekende zijn.

Weliswaar On-Topic maar toch even reageren.
Na 2 pogingen om Vista te gebruiken heb ik besloten om er voorlopig geen gebruik van te maken.
Ik heb in 4 weken tijd meer al dan niet bekende problemen met Vista ondervonden dan in 4 jaar XP.
Maar dat even ter zijde.

Bedankt voor de heldere en duidelijke adviezen en ik laat het voorlopig bij de huidige configuratie.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...