Ga naar inhoud


BBC test met DVB-T2


EdjeKroketje

Aanbevolen berichten

BBC test met DVB-T2

De Britse omroep BBC is gestart met het testen met DVB-T2. Vanaf de zender Guildford, ten zuidwesten van Londen, hebben zenderexploitanten National Grid Wireless en Arqiva een multiplex voor de nieuwe generatie van digitale ethertelevisie in de lucht gebracht. De BBC hoopt met deze test mee te helpen aan het standaardisatieproces van DVB-T2. In de toekomst hoopt de omroep op deze wijze te kunnen uitzenden in HD-kwaliteit.

 

Net als in Nederland wordt digitale ethertelevisie in het Verenigd Koninkrijk uitgezonden middels Digital Video Broadcasting – Terrestrial (DVB-T). Deze techniek is echter alweer meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld. Om uit te kunnen zenden in High Definition kent DVB-T echter nog wat beperkingen. Zo heeft HDTV meer bandbreedte nodig dan reguliere uitzendingen.

De huidige DVB-T multiplexen zitten momenteel al propvol. Daarom wordt er momenteel hard gewerkt aan een nieuwe techniek voor digitale ethertelevisie: DVB-T2. Grote pluspunt van DVB-T2 is de verbeterde transmissietechniek, waardoor een efficiencywinst van 30% kan worden geboekt. Nadeel is wel dat een nieuwe set-top box benodigd is. Deze zijn momenteel echter nog niet verkrijgbaar.

 

De BBC is mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van DVB-T2. Door nu te testen met deze techniek hoopt het dat er een standaard vastgesteld kan worden. Fabrikanten kunnen hiermee nieuwe decoders gaan ontwerpen. Deze zullen vermoedelijk medio 2009 in de winkels verschijnen. De BBC zelf is van plan om vanaf eind 2009 in HD te gaan uitzenden via DVB-T2.

 

Of de KPN eveneens over zal stappen is nog onduidelijk. Digitenne kampt namelijk ook met het probleem dat de multiplexen overvol zitten. In september zal er waarschijnlijk een DVB-T2 multiplex in de lucht worden gebracht vanaf de zendmast bij de RAI te Amsterdam. Het is namelijk de bedoeling dat deze techniek gedemonstreerd gaat worden tijdens de International Broadcasting Convention van 11 tot en met 16 september in de RAI. [RS/Radio.NL]

 

BRON: www.radio.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind een factor 2 wel de moeite!

 

DVB is pleased to announce the publication of DVB-T2, bringing with it efficiencies of 30-50% in its use of spectrum compared to DVB-T.

 

Bron: DVB standaard

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Nee? Op een mux van 15 Mbps win je dan 5 Mbps. Dat zijn twee zenders erbij. Dat vind ik toch wel de moeite.

Extra voordeel zit erin dat een ontvanger met DVB-T2 tuner praktisch per definitie ook wel h.264 aan zal kunnen. Voor h.264 moet (buiten PC's en bepaalde CI-modules) sowieso al een nieuwe ontvanger aangeschaft worden, dus als je dan ook nog een paar extra megabits "gratis" kan krijgen met DVB-T2 is dat mooi meegenomen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ach, als KPN nu gewoon die DVB-H mux uitzet en hier 4 HD kanalen opzet, dan hebben we er tenminste wat aan. Vervolgens in die GSM-toestellen een normale DVB-T ontvanger verwerken en dan is dat probleem ook weer verholpen. Waarom nu weer 2 standaarden voor 1 TV kanaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ach, als KPN nu gewoon die DVB-H mux uitzet en hier 4 HD kanalen opzet, dan hebben we er tenminste wat aan. Vervolgens in die GSM-toestellen een normale DVB-T ontvanger verwerken en dan is dat probleem ook weer verholpen. Waarom nu weer 2 standaarden voor 1 TV kanaal?

 

 

Over kapitaal vernietiging gesproken....

En KPN mag dan al de ontvangers die ze uitgezet hebben, weer terughalen.

Met een "gewone DVB-T ontvanger" is dat ielige accu'tje van zo'n mobiel in drie tellen leeg. De error-correctie van DVB-H is vele malen beter dan van DVB-T vanwege de slechtere ontvangst met de telefoon.

Wanneer je dat zou willen, krijgt de term "buiten-antenne" een heel nieuwe invulling....

 

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ReneBee
De error-correctie van DVB-H is vele malen beter dan van DVB-T vanwege de slechtere ontvangst met de telefoon.
Wanneer je dat zou willen, krijgt de term "buiten-antenne" een heel nieuwe invulling....

René.


De error correctie is gewoon 2/3 net als op 2 van de 4 muxen, niets bijzonders dus. Het grote verschil zit hem in de gebruikte modulatie die is QPSK in plaats van 64QAM. Met een C/N van 4 dB gaat QPSK het al doen terwijl je voor 64QAM ak gauw 16dB nodig hebt (afhankelijk van o.a. Coderate). Verder is het Time sliced, net als GSM maar of dat nou voordelen geeft weet ik niet. Wel voor het energieverbruik en easy handover naar ander kanaal.
Verder zit er wel MPE-FEC op iedere stroom om de laatste bitjes te kunnen corrigeren als de rest het laat afweten.
Kijk anders hier eens voor een leuke powerpoint presentatie: http://www.teamcast.com/data/upload/files/BIBFILE_FILE_JmeEv7q.pdf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer DVB-T2 ingevoerd wordt, dan kunnen we naast dat ze eens zeiden (onterecht) de hark antennes weggooien ook de ontvangers weg doen? Ik mag toch verwachten dat een product langer dan 5 jaar mee gaat levensduur. Nu werkt de ontvanger nog wel maar is dan verstoken van signaal!!!!!!!!!!!!!!!Mag dit zo maar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Wanneer DVB-T2 ingevoerd wordt, dan kunnen we naast dat ze eens zeiden (onterecht) de hark antennes weggooien ook de ontvangers weg doen? Ik mag toch verwachten dat een product langer dan 5 jaar mee gaat levensduur. Nu werkt de ontvanger nog wel maar is dan verstoken van signaal!!!!!!!!!!!!!!!Mag dit zo maar?

Daarom denk ik dat de publieke mux ook sowieso nog héél lang op DVB-T blijft. Minstens tot 2020 denk ik.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ EdjeKroketje:

Mooie presentatie! Dank voor de link. Ik ben nu er even snel doorheen gewandeld, maar ga hem zeker nog een keer op m'n gemak bekijken.

 

Wat ik begrepen he is die Time Slicing heel belangrijk voor de levensduur van je accu. Zodra de telefoon weer een zwik bitjes binnen heeft, gaat het ontvangstgedeelte uit om de accu te sparen.

Verder zie je ook in de presentatie dat er veel aan foutcorrectie gedaan wordt juist vanwege de beroerde ontvangst.

Ik weet niet hoeveel kanalen er nu inzitten maar de totale bandbreedte van de transport stream is zo 6 a 7 Mb/sec.

En volgens mij worden de meeste bitjes gebruikt juist voor de fout correctie. smile

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...