Ga naar inhoud


Nieuw computer netwerk, kosten?


sretlow

Aanbevolen berichten

Ik ben part time werkzaam bij een stichting alwaar ze ca 10 pc's hebben staan. Hierbij is er een Cobalt Qube aanwezig welke gebruikt wordt als e-mail server en internet server. Daarnaast dient deze nog als opslag medium. De voldoet op zich goed en geeft bijna tot geen storing. Ik doe daar een beetje de backup/updates antivirus en installatie's. Echter is het nadeel van de huidige "server" dat de agenda van Outlook niet gedeeld kan worden. En dat is hetgeen ze feitelijk wel willen. Nu is het punt daar gekomen dat de huidige pc's vervangen moeten gaan worden voor nieuwe pc's. En dan zou ook eventueel een andere server er neer gezet kunnen worden die dus het email verkeer (Exchange) alsook de internet verbinding regelt. NU is mijn vraag wat zo'n nieuwe server ongeveer zou kosten. Dus de pc met daarbij de software voor internet/e-mail/data opslag en eventueel backup naar een extra schijf/dvd. Ik heb een beetje zitten kijken maar mij is niet geheel duidelijk welke software er precies benodigd is.

 

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites


Proliant ml150 g5 is het beste instap model, 3x500gb raid1+spare erbij, exchange vergeten en desknow of mdaemon nemen.

Beetje googlen voor prijzen want daar zit veel verschil in, en voor de rest eerst eens een lijst maken wat je allemaal nodig hebt, dan pas de spullen erbij gaan zoeken, internet moet je niet door de server laten regelen maar door een slimme router.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook voor stichtingen netwerken op gezet. Altijd met low budget en met afgeschreven pc van de gemeente. Een linux server (file, mail, en web) met linux werkstations (The gimp, OpenOffice).

Als je de kennis hebt zou ik voor een linux server gaan, ook de genoemde software eisen kun je onder linux vervullen. Het grote nadeel van een MS oplossing is de prijs. Voor elke client (pc) heb je een dure licentie nodig.

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Linux zou kunnen. Maar de enige extra voorwaarde die ze hebben is dat ze de agenda met alkaar moeten kunnen delen. En dat kan volgens mij alleen met MS exchange?

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen agenda's delen van de outlook kan ook met Bynari connector met een linux server (mail server)

 

die is bijna net zo functioneel als exchange, enkel de out of office reply missen wij.

 

we draaien dat op een mailserver en als client op alle workstations

 

als je daar eens naar kijkt zijn die misschien erg interressant voor jou.

 

het nadeel is dat synchroniseren met PDA's niet altijd vlekkeloos verloopt, maar misschien is dat ook wel omdat PDA's zelf hobbyspul is.

 

cheers

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Bij mijn firma draait Exchange perfect met de Enterprise server.

Zo draaien ook de Blackberries perfect over de hele wereld.

Inderdaad de agenda´s kunnen geshared worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het werd tijd dat microsoft dat via de exchange server op orde krijgt,

we gaan er binnenkort ook aan over (server versie 2008)

 

maar dat laat staan dat het delen van agenda's en andere mappen in outlook prima gaat met je intern netwerk (en vpn) middels bynari.

(hetgeen ik op sretlow's laatste bericht wilde beantwoorden)

 

cheers

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
het werd tijd dat microsoft dat via de exchange server op orde krijgt,

Vandaar ook dat ik die 2 andere alternatieven melde, kost 1 tiende van de prijs en werkt vele malen beter en kan ook veel meer, en geen aparte hardware nodig, draait zelfs onder xp home als dit mot.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je zeker voor web gebaseerde oplossingen gaan, heb je ook geen kosten voor aparte client (ms) licenties, verder is het een kwestie van kabels legge of draadloos.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...