TL@ Geplaatst: 8 juli 2008 Geplaatst: 8 juli 2008 Omdat ik het forum niet wil vervuilen met weeral een noob die er niets van kent, zet ik mijn vragen maar in het Offtopic gedeelte. Ik heb momenteel nog kabel (Telenet) maar overweeg een sat installatie te plaatsen. Wat ik wil: -Tegelijk kijken en 2x openemen (drie treams gelijktijdig dus) -TV Vlaanderen ontvangen (Astra 1 en 3 voor HD) alsook BBC (Astra 4?) -Simpele interface Ik heb al eens rondgekeken voor een ontvanger, de Vantage HD7100 stond mij wel aan, is die aan te raden? Hoeveel LNB's zou ik nodig hebben? Is een schotel van 60cm voldoende of moet ik 80cm hebben? Heb ik dan nog iets anders nodig. Alvast bedankt om deze noob te helpen.
alejandro Geplaatst: 8 juli 2008 Geplaatst: 8 juli 2008 Welkom op het forum! De ''wijze'' mannen kunnen(lees:zullen) jou vast op weg helpen. Vastberaden, geen arrogantie!
Jean-Claude Geplaatst: 8 juli 2008 Geplaatst: 8 juli 2008 je hebt Astra 1, 2 en 3 nodig (op Astra2 zitten al de Britse kanalen). Nu is er wel een duo-lnb voor Astra1 & 3, maar weet niet of een trio-lnb voor die 3 satellieten mogelijk is. alternatieven : multiyenne (1 schotel met n lnb's), 2 schotels of draaibaar. Persoonlijk zou ik voor draaibaar gaan. Voor de 3 Astra's is een 60cm schotel voldoende. je wil ook 1x kijken en 2x opnemen. Je hebt dus een (HD) ontvanger nodig met 3 tuners. Bovendien "locked" een LNB op een bepaalde frekwentie wanneer deze in gebruik is, je kan dan alleen nog de zenders ontvangen die zich op dezelfde frekwentie bevinden, tenzij je overal quad-lnb's gebruikt. Elke tuner moet dan via een disecq schakelaar met de eigen ingang van elke quad-lnb verbonden worden. Ook al om die reden zou ik dus draaibaar werken : dan volstaat één quad-lnb met 3 kabels die elk naar één van de tuners verbonden worden. Nadeel is dan terug dat je op elk gegeven ogenblik maar één satelliet kunt zien ........ om maar te zeggen dat het niet simpel is wat je voor ogen hebt. die Vantage ken ik niet, heb zelf een dreambox, en aangezien je iets "simpels" wenst zou ik deze niet aanraden :-) DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
metoo Geplaatst: 8 juli 2008 Geplaatst: 8 juli 2008 Triax 88 cm met multifeed beugel voor 3 twin of quad lnb's en switches, voldoet zeer goed voor die 3 sats. Draaibaar voor die 3 sats is helemaal niet nodig en ivm opnames ook nog erg lastig ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD. SAT ET7000 ET6000 OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs
TL@ Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Geplaatst: 9 juli 2008 Dat draaibaar is ik ook niet echt zitten. Alles wat beweegt gaat stuk (sneller dan wanneer het niet beweegt). Dan lijkt die Triax mij wel iets. Maar dan heb ik eigenlijk 6 (2 streams, 3 sat) of 9 (3 streams en 3 sats) LNB's nodig? Waarom moet alles zo ingewikkeld zijn, met de goede oude analoge kabel was zoiets nooit een probleem. Zo jammer dat Telenet die digi zo opdringt door het analoge signaal enorm te verslechten (zelfs artefacts op een analoog signaal ), als ik deftig beeld wil, moet ik maar digitaal nemen (antwoord van de helpdesk!). Dat ga ik dus doen maar doen edit: Die Vantage heeft overgins maar 2 tuners. Als dat niet zou volstaan. Misschien dat het zo wel volstaat (in ieder geval goedkoper)
TL@ Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Geplaatst: 9 juli 2008 Ik heb het quad LNB ding door. Dat is 1 LNB voor 4 ontvangers Heb ik daar dan 4 kabels voor nodig? Ik heb dan 3 quad LNB's nodig voor Astra 1,2 en 3? Stilaan begint het een beetje duidelijk te worden.
Gast Richard7 Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Als je 1 ontvanger neemt met 2 tuners, heb je geen quads nodig maar twin lnb's. Ontvanger kan toch 'maar' 2 signalen tegelijk ontvangen. Sommige tuners kunnen dan van hetzelfde signaal 2 of meer keer opnemen, mits het gekozen signaal op dezelfde transponder zit of in de buurt. Waarom je dat zou willen is mij een raadsel, ik kan al niet eens 1 kanaal vinden om te kijken Met een twin lnb krijg je per lnb 2 kabels. Je hebt dan ook nog 2 switches nodig: van iedere lnb 1 kabel naar de switch, vanaf iedere switch 1 kabel naar de ontvanger. Als je de switches 'op' je schotel monteert krijg je uiteindelijk 2 kabels je huis in. Draaibaar = onmogelijk met jouw wensen, omdat die 1 satelliet per keer pakt.
SkullOne Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Ik heb een soortgelijke setup. Even niet over de ontvanger... je wilt gewoon een twin-tuner PVR. zo'n ding heeft twee tuners en twee invoeren voor een LNB. Je trekt dan een kabel van ieder van die ingangen naar een zogenaamde DiSeqC 4/1 switch. Daar heb je er dus twee van nodig. Vervolgens heeft iedere switch vier ingangen (vandaar "4/1"). Van elke ingang trek je een kabel naar een van de drie twin-lnb's die je nodig hebt (drie satellietposities). Een aansluiting (voor een evt. vierde satellietpositie) gebruik je niet. Dit herhaal je voor de andere switch. Stel je ontvanger zodanig af dat hij weet dat je een DiSeqC-switch hebt en dan kan elke tuner van je ontvanger alle drie de posities 'zien'. Zelf heb ik een Visiosat Bi-satellite G3C. Deze schotel is geoptimaliseerd voor het kijken naar Astra 1, 2 en 3 posities. Het is waarschijnlijk een betere keus dan een multitenne, waarvan ik uberhaupt niet weet of jij wel in de daarvoor bruikbare footprint zit (je kunt dat ding niet overal goed gebruiken wegens natuurkundige/wiskundige beperkingen met de setup van dat product). De Visiosat is wel duurder dan de Triax-oplossing, maar naar mijn eigen ervaring makkelijker uit te richten. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
TL@ Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Geplaatst: 9 juli 2008 Ik denk dat ik het begin door te hebben. Ik wil sowieso een twin ontvanger (in de living) want 1 voor 3 ontavgers zie ik zo direct niet (3 verschillende dingen opnemen is misschien wel een beetje veel) en dan 1 reserve voor mijn dochter haar slaapkamer (ze is nu nog maar 1.5jaar, maar zal op termijn toch een eigen TV willen) Dus heb ik 3 quad LNB's nodig (trio LNB's bestaan niet denk ik), 3 (of 4) switches en dan 3 (of 4) kabels van het dak naar binnen. Moet er eigenlijk ook spanning naar het dak? Ik neem maar even aan van niet. Ik heb bij ***geen-reclame*** dit even samen gesteld: - 3 Edision DiSEqC switch 4/1 (3 x 13.95€) - 3 Inverto quad 0.2 db LNB met 5 jaar garantie (3 x 44.95€) - Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO in 3 kleuren verkrijgbaar anthraciet (129€) (1 LNB plaats laat ik leeg, hotbird heb ik niet nodig, ben geen p*rno fan) - Muurbeugel Aluminium 35cm afstand (15€) - 3x25m coax (3x17.25€) - Dan nog een aantal connectoren - Een geschikte ontvanger, ben er nog niet helemaal uit. Dus zonder ontvanger en plaatsing komt het op: 372.45€ Best stevig aan de prijs vind ik. Maar ja dan zou het ook goed materiaal zijn hoop ik. Dan nog iemand vinden die het op mijn dak komt zetten (10-15meter hoog) en de kabels naar binnen brengt op een mooie manier. Liefst voor een aantrekkelijk prijs. ben ik nog iets vergeten? edit: Ik heb de Visiosat Quadro genomen om dat die goedkoper is dan de G3, raar maar waar.
Jean-Claude Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 je bent er inderdaad. elke tuner heeft zijn eigen kabel en is verbonden met een eigen switch. elke switch is verbonden met 3 lnb's, één per satellietpositie. Als je overal quad-lnb's zet, en je gebruikt 3 van de 4 uitgangen dan kan je de 4e uitgang inderdaad later voor je dochter gebruiken. je hebt geen stroom nodig op het dak of aan de schjotel, alles komt vanuit de tuner. DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
TL@ Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Geplaatst: 9 juli 2008 Perfect. Weet iemand een goede installateur in Kontich (ligt tussen Antwerpen en Mechelen) Wel via PM ivm commercie.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen