Ga naar inhoud


Deze lamp brand al 107 jaar continu en is nooit kapot gegaan.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: ozzo
Bij de fabricage van lampen maakt men ze dusdanig dat het vacuüm op een gegeven moment de geest geeft en de lamp doorbrand.
Of ie nou roodgloeiend is of hel wit, als ie niet stoot en het vauüm is nog in goede staat, dan zal ie gewoon blijven branden.

Maar onze eigen Eindhovense firma is natuurlijk helemaal NIET gebaat bij lampen die het blijven doen....;-)
Hetzelfde voor de spaarlampen, als daar geen zwakker plekken in zouden zitten dan zou ie toch ook 100 jaar mee moeten kunnen ?

Ik denk het niet. Dan zou een ander bedrijf die eeuwig werkende lampen wel maken. Geweldige reclame toch? Ok, je verkoopt maar één keer je lampen, maar voor die ene keer maak je wel dikke winst. Als het kon zouden er genoeg mensen zijn die 't doen.

Maar misschien kan het wel gewoon niet en is het geen samenzwering? Waarom ga jij die eeuwig werkende lampen anders niet maken?

Bedenk je ook dat LED-lampen een stuk langer (zo niet min-of-meer "eeuwig") meegaan. Daarmee kan het wel.
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: AlanS
Hogere spanning is inderdaad veiliger en voordeliger.

Hmm... Veiliger? 220V op mijn vingers overleef ik wel. 1000V of meer wordt al een aardig probleem!

Ik heb met regelmaat 30.000 volt op m'n vingers. Jij vast ook. Of heb je nog nooit een wollen trui aangehad?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: AlanS
Hogere spanning is inderdaad veiliger en voordeliger.

Hmm... Veiliger? 220V op mijn vingers overleef ik wel. 1000V of meer wordt al een aardig probleem!

Ik heb met regelmaat 30.000 volt op m'n vingers. Jij vast ook. Of heb je nog nooit een wollen trui aangehad?


Maar die 30kV waar jij nu aan refereert heeft absoluut 0 Joule aan energie inhoud... Dat is wel iets anders bij HV distributie netwerken etc.... Geloof mij, als jij 690V (Een "normale" laag spanning waar ik dagelijks mee werk) op je vingers krijgt dan praat je wel anders... Als het meezit heb je alleen een brandwond, als het tegenzit moeten we je reanimeren... En dat is dan nog "maar" 690V.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeuwig bestaat nooit dus ook geen lamp die 100/200 jaar brand

De gloeidraad wordt n.l. door de hoge temperatuur bros en

zal gaan breken.

110/220 volt maakt ook niets uit een auto lamp op

12V gaat ook kapot.

Door in en uitschakelen gaat de lamp sneller kapot omdat

bij in en uit schakelen het materiaal krimpt of uitzet

wat een mechanische belasting is voor de draad.

 

Een gas ontladings buis kan ook geen eeuwig leven hebben omdat

de stronsium en barium op de anode en kathode zijn

ioniserende werking gaat verliesen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Vogels zitten toch ook op 10kv hoogspannings kabels zonder dat ze geroosterd worden. cry


Die missen dan ook het contact met de 2e geleider, de 'aarde' of de nul.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bobines van benzine motoren leveren nogal een spanning af (+30K?)

je overleeft dat wel.

 

en wat dacht je van de electrische vliegenmepper, mug wordt geroosterd wij overleven t wel.

kwestie van ampere's(of liever gezegd het gebrek eraan)

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je een electrische schok overleeft hangt van vele factoren af

zoals

1. de stroomsterkte die door je lichaam gaat.

2. de tijdsduur hoelang de stroom door je lichaam stroomt.

 

die twee faktoren bepalen hoeveel energie je lichaam te

verwerken krijgt.

 

Verder is belangrijk hoe de stroom door je lichaam stroomt

als je huid b.v. een lage weerstand heeft (je bent b.v. bezweet)

dan loopt de meeste stroom langs je huid waardoor je inwendig

weinig schade loopt aan organen/zenuwbanen.

 

Er zijn b.v. heel veel mensen die een bliksem inslag overleven

maar ook veel mensen die het niet overleven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een elektrische schok van een vliegenmepper, een bougiekabel, een fopartikel is een schok van tienduizenden volt maar omdat er zo weinig stroom loopt is deze niet dodelijk maar voelt dus heel vervelend aan. Zo ook het schrikdraad wat voor vee gebruikt wordt.

 

Hoogspanningsnetten zijn alleen maar gebouwd om het vervoer van stroom makkelijker te maken. Eenmaal op plaats van bestemming wordt de hoogspanning teruggevoerd naar 230 volt.

 

Als een vogeltje op de hoogspanningsdraden zit en het vogeltje zou ook een elektradraadje die in de grond gestoken is in zijn snavel hebben dan kan ik je melden dat er slechts een hoopje stof over blijft van het vogeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de lamp nog steeds brandt, komt omdat de koolstof in de kooldraad bij deze lage stroomsterkte en dus lage temperatuur nagenoeg niet verdampt. Bij de huidige gloeilampen wordt Wolfram toegepast en op een hoge temperatuur, tegen het smeltpunt opgestookt, zodat een wit-achtig licht ontstaat.

Er verdampt dan wel Wolfram, totdat er een dunne plek in de gloeidraad ontstaat en einde lamp.

Bij TL buizen of spaarlampen leggen uiteindelijk de elektroden het loodje.

LED's, vooral de gekoelde powerled's gaan tegenwoordig zo'n 100.000 uur mee voordat ze op 70% van de oorspronkelijke lichtsterkte zitten. Het aandeel warmte van de powerled's is ook aanzienlijk minder dan bijv. een gloeilamp.

Koud licht (100% licht) bestaat helaas niet, zover ik weet.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit heb ik in de fysicalessen gezien dat die vogels meestal enkel op de bovenste kabel zitten, de aarde dus.

Als ze op een hoogspanningskabel (10 kV en meer) die onder spanning staat, zouden zitten dan zou het zeer oncomfortabel zijn en hun bek en poten zouden oplichten stond er.

Dat zou nogal een zicht zijn :D

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Vogels en mensen die die op een hoogspannings kabel onder spanning zouden zitten, zonder de aarde aan te raken overleven dit absoluut niet, tenzij het gelijkspanning is. En de spanning moet hoger dan 10.000 volt zijn..ik dacht zo vanaf 100.00 volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat monteurs wel eens aan de hoospanning masten/draden

werken als het nog onder spanning staat maar dat is bloed link en ze hebben dan kleren-handschoenen-schoenen-volledige hoofd bedekking

met ijzer erin aan welke goed verbonden is met de leiding

waaraan ze werken.

En nog springen de vonken over als ze in de buurt van de draad komen.

Mij zouden ze voor dat werk niet kunnen vinden .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het is niet zozeer de mechanische belasting die de gloeidraad doet breken maar er speelt wat anders een rol.

 

Als de gloeidraad koud is, dan heeft ie een lage inwendige weerstand. Bij het moment van inschakelen is de stroomstoot door de lage weerstand zeer hoog. Hierdoor is de gloeidraad voor korte duur overbelast. Naarmate de temperatuur stijgt, neemt de weerstand toe en loopt de stroomsterkte terug.

De gloeidraad gaat dus op een gegeven moment aan gort doordat er telkens bij het inschakelen een te hoge stroomstoot door schiet.

Uiteindelijk is het natuurlijk een een mechanische belasting door het inkrimpen en uitzetten.

Zou je een gloeilamp niet telkens aan en uit doen gaat ie stukken langer mee.

 

Audio high-emders die een stijve van buizengeluid krijgen, schakelen de gloeidraad van hun peperdure buizen geleidelijk in. Dat wil zeggen dat de spanning op de gloeidraden van de buizen bij het inschakelen langzaam oploopt tot de buis heel rustig op gloeitemperatuur komt. Pas dan wordt de hoogspanning ingeschakeld.

Ze denken dan dat hun buizen langer meegaan wat ik betwijfel. De gloeidraden van radiolampen zijn stukken dikker en staan roodgloeiend. Door de traagheid van deze gloeidraden is er wel een hoge inschakelstroomstoot, maar voordat de lamp gaat gloeien is de inwendige weerstand al hoog genoeg om de lamp niet over te belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nee Sjaak, als een mens op een hoogspanningsdraad gaat zitten en ik heb het echt over 50.000 volt en meer, komt ie er niet levend vanaf.

In dat geval fungeerd je lichaam als condensator/capaciteit die in 50 Herz ritme telkens opgeladen en ontladen wordt. Hierdoor loopt er een laad en ontlaadstroom. En die is hoog genoeg om je om je naar de eeuwige jachtvelden te transporteren.

Bij gelijkspanning van dat niveau is er niets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...