Ga naar inhoud


Deze lamp brand al 107 jaar continu en is nooit kapot gegaan.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

dit heb ik laatst ook nog in MythBusters op discovery gezien, die gloeispiraal was zo dik dat die ene Tory??? hem op de vloer duidelijk kon onderscheiden, volgens hen was dat ook de reden dat die al zolang brand.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: AlanS
Hogere spanning is inderdaad veiliger en voordeliger.

Hmm... Veiliger? 220V op mijn vingers overleef ik wel. 1000V of meer wordt al een aardig probleem!

@Big fellow shame on you, jij weet toch ook dat hoge spanning niets uitmaakt maar de stroom blush
Vogels zitten toch ook op 10kv hoogspannings kabels zonder dat ze geroosterd worden. cry


Sjaak,

Aangezien Drs. Ijzerbout het laatste "argument" al heeft weerlegt (dus je cry was aardig misplaatst!!!), dan alleen maar een reactie op het andere deel.
Zoals jij ook wel weet Sjaak zit er in een distributie net (waar ik aan refereerde!!!) meer dan voldoende vermogen om door een lichaam een aardige stroom te sturen.
Aangezien jij ook weet Sjaak, is dat de stroom door een circuit afhankelijk is van de aangelegde spaning en aangesloten belasting. De stroom kan alleen begrenst worden door de inwendige weerstand van de voeding. Aangezien die bij een distributie net nagenoeg 0 is, en dat er meer dan voldoende vermogensinhoud in het netwerk aanwezig is, en dat er voor het menselijk lichaam een redelijk bekende inwendige weerstand bekend is (zie http://van.physics.uiuc.edu/qa/listing.php?id=6793 ) kan je dus stellen dat de spanning de factor is om naar te kijken.

Maar ik nodig je graag uit om eens bij mij te komen kijken, alleen op de voorwaarde dat jij even je vingers op de 690V houdt. Eens kijken wat nou het verhaal was van spanning en stroom enzo... :D (Ik kan je ook wel als "opwarmer" eerst aan de 440V zetten als je wilt...) :D

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Ben ik toch benieuwd onder wat voor spanning die bakkies staan die bij onderhoudswerkzaamheden aan de draden hangen. Mij is ook altijd geleerd dat het wat spanning betreft om het potentiaalverschil gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fatfreddy
Ben ik toch benieuwd onder wat voor spanning die bakkies staan die bij onderhoudswerkzaamheden aan de draden hangen. Mij is ook altijd geleerd dat het wat spanning betreft om het potentiaalverschil gaat.


Heb je dit al gelezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogspanning_(elektriciteit) ? (Dezelfde link die AlanS al eerder noemde)

Op het moment dat die bakkies aan een kabel hangen die onder spanning staat, dan zijn de mensen in het bakkie "ingepakt" in 100% geleidende kleding. Dit om de capacitaire effecten te neutraliseren.

En ja, spanning is een andere naam voor potentiaal verschil.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb in de jaren 80 in Canada gewoond. Daar hebben ze net als in Amerika ook 110 volt. Amerika koos voor 110 volt omdat het "veiliger" voor het menselijk lichaam zou zijn. In feite is dat wel zo, maar ik heb daar vaak genoeg een opdonder van 110 volt gehad..en geloof me, die kwam net zo hard aan als een opflikker van 220 volt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 110V opflikkers die zijn inderdaad ook niet echt fijn, echter ik voel echt wel het verschil tussen eentje van 110V of 220V!

Echter de laatste paar jaar geen "onplezierig" gevoel meer gehad... Ik gebruik gewoon altijd mijn meter om te verifieren of iets echt spanningsloos is... Dit ben ik gaan doen toen ik ging werken in installaties waar ook 690V veel voorkomt.. Dus dan kan een foutje echt hele nare gevolgen hebben...

 

Ik vindt zelf trouwens als we het over veiligheid hebben en de Amerikaanse keuze voor de 110V vanwege de veiligheid dat de keuze voor de stekker wel een vreemde. Helemaal aangezien ze bijna weigeren om de stekker te veranderen naar een veiliger type! Die "Edison plug" (zoals hij officieel heet) is zo gevaarlijk dat kleine vingertjes van kinderen rustig de pennen kunnen aanraken terwijl de stekker maar half in de contactdoos zit. Maar de stekker maakt dan wel verbinding.... Levensgevaarlijk dus naar mijn mening!

 

Maar dat is een hele andere discussie....

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Die "Edison plug" (zoals hij officieel heet) is zo gevaarlijk dat kleine vingertjes van kinderen rustig de pennen kunnen aanraken terwijl de stekker maar half in de contactdoos zit. Maar de stekker maakt dan wel verbinding.... Levensgevaarlijk dus naar mijn mening!

 

Inderdaad, helemaal mee eens. Ook is er in Amerika weing keuze in armaturen, de schakelaars en stopcontacten zijn overal hetzelfde.

 

Ik werk nog steeds voor een Canadese firma maar nu vanuit Duitsland en help soms met het opbouwen van de stand op de IBC in Amsterdam.

Dan draait alles op de Canadese bedrading die ook voor de NAB in Las Vegas gebruikt wordt, alleen de spanning is 2 x zo hoog. Als je ziet wat al die verlengsnoeren voor een onmogelijke prutzooi is, dan rijzen je de haren te berge.

Voor apparatuur die uitsluitend op 110 volt werkt huren we van de RAI elektro-firma grote trafo´s die de 220 volt naar 110 volt omzetten. Loodzwaar zijn die dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak,

 

Als er wordt gesproken over een spanning op iets zetten dan houdt dat in dat er een potentiaal verschil wordt gecreeerd. Dus met andere woorden als ik schrijf "690V op mijn vingers" dan houdt dat impliciet in dat de stroomkring gesloten is.

Dan kan je komen aandragen met je isolaties etc, maar die zijn niet van toepassing.

Op het moment dat ik zou hebben geschreven dat ik het over een potentiaal had, dan zou je gelijk kunnen hebben. Echter "spanning" is een andere benaming voor potentiaal verschil.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Inderdaad, helemaal mee eens. Ook is er in Amerika weing keuze in armaturen, de schakelaars en stopcontacten zijn overal hetzelfde.

Moet je eens voor de grap gaan kijken hoe "design" schakelmateriaal eruit ziet daar! Wat een geluk dat er Europese bedrijven zijn die wel echt design spul maken met 110V contactdozen in het assortiment. (Kijk maar eens bij de Italiaanse firma's Vimar en Bticino)
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Ik werk nog steeds voor een Canadese firma maar nu vanuit Duitsland en help soms met het opbouwen van de stand op de IBC in Amsterdam.
Dan draait alles op de Canadese bedrading die ook voor de NAB in Las Vegas gebruikt wordt, alleen de spanning is 2 x zo hoog. Als je ziet wat al die verlengsnoeren voor een onmogelijke prutzooi is, dan rijzen je de haren te berge.
Voor apparatuur die uitsluitend op 110 volt werkt huren we van de RAI elektro-firma grote trafo´s die de 220 volt naar 110 volt omzetten. Loodzwaar zijn die dingen.

Het is heel erg "eng" spul over het algemeen... Een van de vreemdste dingen waar ze al jaren aan vast houden zijn de stalen pijpen & montagedozen. Waar europeanen al tijden plastic gebruiken vanwege het niet geleiden, gebruiken ze daar nog steeds staal. Dit ter bescherming (mechanisch) van de bedrading etc. Maar ze vergeten even als de aarding van de pijpen/dozen niet optimaal is dat het dan een levensgevaarlijk iets wordt...

Ik neem aan dat jij ook in aanraking komt met de "speciale" stekkers, zoals b.v. "twistlocks" of de Hubble connectors... Ik kan niet begrijpen hoe het kan wezen dat er zoveel verschillende soorten pluggen in omloop zijn. Ik ben iets blijer met de europese standaard pluggen!

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik ben iets blijer met de europese standaard pluggen!

 

Inderdaad..ik was en ben er niet van onder de indruk.

In mijn huis in Canada had ik al gelijk een 220 volt net aangelegt. Ik had een 3 phasen aansluiting dus tussen de phasen had ik gewoon 220 volt, 60 Herz.

Zodat mijn naar NTSC omgebouwde Philips K8 kleuren TV het prima deed.

En in mijn hobbykelder had ik overal 220 volt stopcontacten uit Europa meegebracht zodat al mijn hobby apparatuur zoals soldeerbout etc het gewoon prima deed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Ik dacht dat monteurs wel eens aan de hoospanning masten/draden
werken als het nog onder spanning staat maar dat is bloed link en ze hebben dan kleren-handschoenen-schoenen-volledige hoofd bedekking
met ijzer erin aan welke goed verbonden is met de leiding
waaraan ze werken.
En nog springen de vonken over als ze in de buurt van de draad komen.
Mij zouden ze voor dat werk niet kunnen vinden .



Dat mag niet eens van de arbo dienst. De spanning moet er echt af zijn. Ik kan me nog een voorval herinneren in de tijd, dat mijn vader bij het bedrijf Elektron ( deed al het werk voor het toenmalige PEB ,wat nu NUON is )) werkte.
Er werd gewerkt aan een 380 kV hoogspanningslijn, vlakbij elektrischeteitscentrale Bergum. De vorige dag, was er aan een bepaalde 380 kV lijn gewerkt, maar één van de monteurs had zijn gereedsschap nog in de paal liggen. Deze monteur klom naar boven toe, in de veronderstelling, dat de spanning er nog af was. Eénmaal boven gekomen, kwam deze monteur onder spanning te staan. Hij kon het helaas niet meer navertellen, hij verkoolde daarboven.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...