Ga naar inhoud


2x DiSEqC ?


DeltaFM

Aanbevolen berichten

Hoi, hoi,

 

kan de Kathrein ook 2 DiSEqC achter elkaar sturen?

 

Waarvoor?

Ik heb zowel een vaste als een draaibare opstelling, de vaste gebruik ik voor 19.2/23.5 en 13 en de draaibare voor de overige. Kan ik dit ook met een Kathrein aansturen? Met de good-old Humax gaat dit namelijk wel.

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas gaat dat niet, het enigste wat de Kathrein kan is diseq 1.0 (4 sats)

Wat jij nodig hebt voor 2 x diseq is diseq 1.1

DM8000 HD - Newnigma

VU+ duo - PLI

Triple dragon - PICmod cronbear1 image

Echostar 7000 viaccess

Gregorian 120 & 90 cm

Visiosat bisat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat extra programmeerwerk kan de Kathi dit wel.

 

Ik heb het usals-script gemaakt. Het is niet zo moeilijk om dat extra commando's te laten sturen. Ik heb alleen geen switch om het te testen.

 

Het probleem is ook dat het instellen ervan nogal lastig wordt. Als het niet werkt zoekt men zich meteen kleurenblind, en een configuratie in een bestand is voor de meeste mensen al wat 'ondoorzichtig'. En als ik het ga maken moet het zo dat elke denkbare combinatie mogelijk is. Ik kan me ook nog voorstellen dat mensen een motor voor en een motor achter het huis hebben, en de ene gebruiken voor oost en de andere voor west-satellieten.

 

Er zou dan een configuratiebestand moeten komen dat hier een beetej op lijkt:

 

Hotbird 13E, s2

Eurobird 9E, s4, usals

 

Als de satellietnaam overeenkomt met "Eurobird 9e" wordt de switch op positie 4 gezet (maar hoe gaat dat met switches die achter elkaar geplaatst zijn) en daarna de motor gedraaid met usals naar 9e.

 

Zou je usals/disecq 1.3 willen gebruiken voor de motor, of good old disecq 1.2? Of moet allebei mogelijk zijn?

 

Ik heb overigens niet echt tijd om dit nu te programmeren. Hints over het hoe en wat kan ik wel geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet zo zeer 2 switches achter elkaar zetten maar een situatie als volgt:

Diseqc A: Astra 19.2 (vaste opstelling)

Diseqc B: Astra 23.5 (vaste opstelling)

Diseqc C: Hotbird 13 (vaste opstelling)

Diseqc D: Rest (Rotor)

 

In geval van A,B of C is het voldoende om alleen een switch commando te sturen (Diseqc 1.0 is dus voldoende). In geval van D moet er dus eerst een switch commando gestuurd worden (switch schakelt naar uitgang d) en vervolgens een rotor commando (als ik het goed heb moet dit dan Diseqc 1.2 zijn).

 

Mijn voorkeur gaat dus uit om dit te doen met Diseqc waarbij dus 1.2 voldoende zou zijn.

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of het gaat werken als je de ingebouwde diseqc van de Kathi aan zet (1.0) en dan tegelijk het 'alternatieve' diseqc_mon (of usals_mon).

 

diseqc_mon (of usals_mon) moet je dan misschien aanpassen door de regel

 

sleep 3

 

toe te voegen net voor de regel met "diseqcsend". Zo krijgt de Kathi kans het diseqc-1.0 commando af te maken voordat het motorcommando gestuurd wordt. Wel duurt het draaien van de motor zo 3 seconden langer.

 

Ik vind het niet echt een mooie oplossing, en zou graag eens met een "OSD hacker" in discussie gaan over hoe ingewikkelde diseqc te configureren, en daar dan een nieuw programma'tje voor te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet toevallig van de Humax dat deze zowel het switch commando als ook het rotor commando gewoon twee keer stuurt. Het lijkt erop dat de Kathrein wat dit betreft nog niet zo ver is... confused

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het motor-commando 2 keer te sturen ga je als volgt te werk:

 

* open usals_mon (of diseqc_mon) met een goede tekst-editor

 

* zoek de regel met 'diseqcsend...'

 

* maak een kopie van deze regel direct na of voor het origineel

 

* zet tussen de twee regels een nieuwe regel met daarin alleen de tekst sleep 3

 

Nu zal het programme het diseqc-commando sturen, dan 3 seconden wachten, en dan nog een keer. Wellicht is dat voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar als de software van Kathrein een diseqc-1.0 commando stuurt zal usals_mon daar geen bezwaar tegen hebben. Als usals_mon dan na een seconde wakker wordt is de switch misschien nog niet klaar. Maar na 3 seconden herhaalt usals_mon het motorcommando dan nog eens.

 

Om disecq_mon en usals_mon te combineren is het makkelijkste om usals_mon altijd een vertraging te geven. Anders gaan ze botsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik wat van de menu structuur van de Kathrein gezien en ik moet zeggen dat biedt wel perspectief. Moet het dan toch maar een 910 ipv een Dream 800 of IPBox worden... confused

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...