Ga naar inhoud


Kathrein ufs 910 of de Abcom ipbox 900hd?


Gast xsence2003

Aanbevolen berichten

Gast xsence2003

ik lees op dit forum toch heel erg verschillende meningen over de kathrein receiver en volgens mij komt nu heel langzaam de ipbox 900hd beschikbaar.

 

Volgens mij is de ipbox 900 een kopie van de dreambox 800, dat kan ik natuurlijk mis hebben maar het zal wel mooi zijn.

 

Welke receiver raden jullie mij aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


@xsence2003,

 

Volgens mij kun je een vraag als de jouwe beter in een meer algemeen forum stellen

dan in een specifiek recieverforum zoals het Kathrein UFS-910 forum hier.

Je loopt nu wat meer kans "gekleurde" antwoorden te krijgen van Kathrein gebruikers/fans.

 

De AB IPBox 900HD is geen kopie van de Dreambox 800HD.

Zowel de hardware alsook de software van beide ontvangers verschillen van elkaar.

 

Voor aleer jou een ontvanger te adviseren is het handig als

we weten welke eisen/wensen je daaromtrent hebt.

 

Maar je had niet al op 25 juni 2008 jouw keuze in dit topic definitief vastgesteld? blush

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

De AB-COM lijkt veel meer op de Kathrein dan op de Dreambox. De AB-COM heeft een iets uitgebreide versie van de processor in de Kathrein. Ik meen de ST7109, waar de Kathrein de ST7100 heeft. Toch is de basis hetzelfde, alleen kan de chip in de AB-COM ook VC1 decoderen (een bepalde windows media versie). De vraag is of de AB-COM software dat ook ondersteunt. Zo kan de chip in de Kathrein kan ook MP3's afspelen, maar de software van de Kathrein niet. Dan heb je er niks aan.

 

De 'hack' van Enigma2 op de Kathrein zal ook wel mogelijk zijn op de AB-COM. Het is alleen de vraag of iemand dat gaat maken voor de AB-COM. De Kathrein is heeft denk ik meer hobbyisten, omdat ie langer op de markt is. Welke de beste ontwikkeling gaat krijgen is natuurlijk niet bekend, maar 'zomaar' de dreambox-software erop laden gaat met geen van de 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de mensen die denken dat je Enigma2 (afgezien van licentie problematiek) op een abcom 900 of een ufs-910 kunt draaien even uit de droom helpen.

De onderkant voor Enigma2 met SDTV is 300Mhz met 256MB DDR RAM. Op minder wordt het zo sloom dat er niet mee te werken valt.

Voor HDTV wordt het een en ander nog kritischer. Vandaar dat Dream Multimedia voor hun paradepaardje ook met het veel snellere DDR2 ram gaat werken.

Beide receivers zijn dus gewoon "out-spec'd" voor enigma2.

Daarnaast heb je nog licentie zaken. Grote delen van Enigma2 vallen namelijk onder "Creative Commons License" en mag je niet zomaar op andere hardware gebruiken, zonder nadrukkelijke toestemming van de maker en die toestemming geven ze uiteraard niet.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste T,

 

Kahtrein werkt met een ST40 CPU core van 266 Mhz voor de bediening en voor het decoderen van audio en video dual ST231 CPU cores beide draaiend op 400 Mhz.

 

De geheugen capaciteit is inderdaad wat minder.

 

Interessant is nu ook de de mogelijkheid om van de usb stick te booten. Straks met de nieuwe versie van de bootloader ook inclusief de kernel. Enigma2 straks direct opstarten vanaf de stick ?

 

Hierdoor wordt geheugen verder ontlast.

 

Uiteindelijk maken Kathrein/Marusys of Dream de basis systeem hardware niet zelf. Ze maken gebruik van standaard chipsets, waar deze functies allemaal inzitten. En deze chipsets kom je ook in andere ontvangers tegen.

 

Voor Dreambox 800 is dit Broadcom en voor de Kathrein STMicroelectronics.

 

Specificaties zijn te vinden op: st.com en broadcom.com

 

Je conclusies lijken mij wat voorbarig. Het is zeker in geen "Dinky Toy" ontvanger in vergelijking met een Dream.

 

Ding doet het hier perfect met vrijwel geen enkele vastloper en een prachtig HDTV beeld. De firmware ontwikkeld zich ook behoorlijk snel.

 

Het idee dat Enigma2 niet zou kunnen werken op een Kathrein UFS-910, bleek snel achterhaald door de feiten.

 

Wat betreft rechten is het niet erg duidelijk. Welk deel is GPL en van welke andere componenten wordt er gebruik gemaakt. En waarom zouden de mogelijke E2 licentiehouders geen licentie willen afgeven aan Kathrein ? Enigma2 is toch geen eigendom van Dream Multimedia?

 

De aankondiging uit de 'droom' helpen is een aardige woordspeling en lijkt mij zeker van toepassing.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: verkerkbr
Je conclusies lijken mij wat voorbarig. Het is zeker in geen "Dinky Toy" ontvanger in vergelijking met een Dream.

Ding doet het hier perfect met vrijwel geen enkele vastloper en een prachtig HDTV beeld. De firmware ontwikkeld zich ook behoorlijk snel.

Het idee dat Enigma2 niet zou kunnen werken op een Kathrein UFS-910, bleek snel achterhaald door de feiten.


Eigenlijk vind ik de ontwikkeling en support van de eigen firmware van de Kathrein juist het grootste minpunt, als je het hebt over bijvoorbeeld de reactie van Kathrein over ITV-HD of over de support voor draaibare systemen.

Anderzijds heb ik nu ook enige ervaring opgedaan met de DM-800 en kan ik niet anders dan concluderen dat wat Toxiq claimt voor de Kathrein onverminderd ook waar is voor de DM-800: Enigma2 is te zwaar voor de hardware; waar een DM-7000 veel sneller werkt dan de Kathrein is de DM-800 dat zeker niet. Weliswaar gaat puur zappen wel wat sneller, maar dezelfde stroperigheid waar de originele Kathrein firmware wat last van heeft zie je ook terug bij de DM-800. Waarbij de laatste ook nog eens duidelijk minder stabiel is met de huidige software versies.

Mijn ervaring met die DM-800 heeft me doen besluiten mijn bestelling van dat apparaat te annuleren; als ik met een trage Enigma 2 wil werken lukt dat vast ook nog wel met de Kathrein in de wat verdere toekomst en anders blijf ik vooralsnog lekker bij gemodificeerde versies van de originele UFS-910 firmware. De DM-800 heeft me nog niet overtuigd...


DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Eigenlijk vind ik de ontwikkeling en support van de eigen firmware van de Kathrein juist het grootste minpunt, als je het hebt over bijvoorbeeld de reactie van Kathrein over ITV-HD of over de support voor draaibare systemen.

 

 

De gescheidenis herhaalt zich. Ook de Dream 7000 is pas tot een goede ontwikkeling gekomen, nadat derden zoals PLI, zich met de firmware zijn bezig gaan houden.

 

Dit is het grote voordeel van grotendeels Open Bron software. Waardoor de firmware van derden snel beter is dan het origineel van de fabrikant.

 

Zeer binnenkort verschijnt firmware versie 1.06 van Kathrein. Maar eens kijken wat hier in zit.

 

Jammer dat de garantie vervalt als men andere firmware heeft geladen.

 

Met het booten van de software vanaf de USB stick lijkt dit geen probleem. De box zelf bevat dan een originele software versie.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt op dit moment flink gesleuteld aan het booten van kernels van USB via een andere bootloader. Dat zal het voor Jan Modaal makkelijker maken om images uit te proberen (gewoon op USB stick zetten) en dat zal de onwtikkeling weer versnellen.

 

Jammer aan de Kathi blijft dat de eigenlijke software, pvrmain, zo gesloten is, en dat de video-gedeeltes van de kernel op een niet-standaard (en niet gedocumenteerde) manier benaderd worden (STapi in plaats van linux-dvb). Het Enigma2 proof of concept gebruikt een kernel die wel linux-dvb snapt, dus dat probleem is (deels?) onder controle.

 

Kijken waar het heengaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Citaat:
Ik zal de mensen die denken dat je Enigma2 (afgezien van licentie problematiek) op een abcom 900 of een ufs-910 kunt draaien even uit de droom helpen.
De onderkant voor Enigma2 met SDTV is 300Mhz met 256MB DDR RAM. Op minder wordt het zo sloom dat er niet mee te werken valt.
Voor HDTV wordt het een en ander nog kritischer. Vandaar dat Dream Multimedia voor hun paradepaardje ook met het veel snellere DDR2 ram gaat werken.
Beide receivers zijn dus gewoon "out-spec'd" voor enigma2.
Daarnaast heb je nog licentie zaken. Grote delen van Enigma2 vallen namelijk onder "Creative Commons License" en mag je niet zomaar op andere hardware gebruiken, zonder nadrukkelijke toestemming van de maker en die toestemming geven ze uiteraard niet.

Ron


Enne langzaam ontwaken wij uit deze droom en wordt die werkelijkheid :D:D

Blijft ze eindelijk slapen, slaapt ze…

 

VU+Duo PoWErEd bY BLaCKhoLE

Multytenne TWIN > Astra 19.2 - Hotbird 13.0 - Astra 23.5 - Astra 28.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk is de ST chipset (ufs-910/Abcom) in principe een beter concept dan de Broadcom chipset (Dreambox 8**(*))

 

De aparte ST dual core processor 400 Mhz, uitsluitend voor het decoderen van het audio en video gedeelte en een andere processor voor de bediening van het apparaat blijkt zeer goed te werken.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...