Ga naar inhoud


Een onverwachte verassing bij het reparen van een sat-schotel..!


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Mijn buurman vroeg om hulp. Een jaar of 5 geleden heb ik bij hem op het dak een satellietschotel geplaatst. Voor Astra 19,2° oost.

Alles heel simpel gewoon recht-toe-recht-aan, geen diseqc geneuzel.

Hij vroeg mij om de boel eens na te lopen want bij het minste of geringste beetje bewolking viel het beeld uit.

De schotel is een Satman 85 cm van Technisat, gemaakt voor de eeuwigheid.

Afgelopen zaterdag, dacht ik even de klus te klaren en ging de boel nalopen. Op alle Astra transponders veel te weinig signaal.

Dus ik dacht al gelijk dat de LNC een probleem zou hebben, misschien vocht in de kabel maar dat kon ik me niet voorstellen omdat Technisat de LNC in een mooie afschermkap onderbrengt. Mooie oplossing....wat zeg ik...mooie oplossing...? Lees verder.

Ik het dak op geklautert en ik begeef me voorzichtig naar die schotel. Kijk alles even na en zie direkt wat er aan de hand is.

Enkele weken geleden, waren er dakdekkers en die hebben het hele dak met een hogedrukspuit gereinigd en daarna met een speciale verf o.i.d. ingespoten. De dakpannen lijken wel weer nieuw.

Nu hebben ze ook met die verfspuit de schotel niet ontzien en die heeft wat van die spray meegekregen. Ook de voorkant van de LNC.

Dus ik wilde de LNC van voren reinigen en na wat proberen merkte ik dat het spul in wasbenzine op te lossen was en zodoende wilde ik de LNC van voren met wasbenzine reinigen. Dat ging prima en ik besloot om de kap om de LNC eraf te halen om er beter bij te komen en tevens de skew te controleren.

Ik haal die kap eraf en gelijk had ik wel honderd wespen om me heen. In die kap, achter de LNC hadden wespen een nest gemaakt. Ze zijn er kennelijk van de onderkant, waar de opening voor de coax-kabel zit ingekomen.

Ik schrok me rot en wilde die wespen van me afhouden..maar het waren er zoveel dat ik weg moest daar..dat ging nauwelijks omdat ik bang was dat ik uit zou glijden en van het dak zou flikkeren.

Op weg naar het dakraam met die wespen achter me aan ben ik 3 x gestoken. Ik had een korte broek aan dus ik ben in mijn been en armen gestoken.

Gelukkig kon ik het dakraam snel bereiken en heb even een tijd gewacht om die wespen te laten bedaren. Daarna terug met wespenspray en ik heb dat hele nest gelijk uitgemoord.

Zo zie je maar weer wat er al niet kan gebeuren als je even een eenvoudig klusje wilt klaren.

Nadat ik die verfspray met wasbenzine van de LNC had verwijderd was de ontvangst weer als vanouds..! smile

Hieronder de foto´s.

 

Dit is het dak met de schotel:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Bij het lezen van de titel dacht ik eerst aan een schrijffout, verassen doe je in het crematorium.

 

Maar daar zou je expeditie bijna geeindigd zijn. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt overal over wespenziften, het is in dit geval geen LNC ( low noise converter ) maar een LNBF ( low noise blokdown feed ) en drie keer gestoken zijn door wespen is ook niet niks zonder blijkbaar een wandeling naar de arts. En niet te vergeten 100 wespen in zo'n klein verblijf is ook niet alles.

 

P.S. indien ik een schrijffout heb gemaakt zou je daar dan niet op willen reageren want het gaat namelijk om het (wespen)verhaal.

 

Groeten, R@oul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment zelf zal het wel wat angstanjagend geweest zijn, maar nu je dit na afloop vertelt vind ik het eigenlijk een heel hoge slapstickfactor hebben. Er zal wel geen video van gemaakt zijn, hé...? :D

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi verhaal is dit, maar je bent wel bijna van het dak gelazerd. Je had misschien nog kunnen blijven hangen aan die antisneeuwrekken, maar dan moet het allemaal niet te lang duren...

Afijn weer wat geleerd!

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal! Die beesten houden zeker van een warm plekkie; wat denk je als de zon recht in de schotel schijnt...pfff whistle

Voortaan maar een klimtuigie aantrekken voor je een dak opgaat!

VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet hoe het voelt. Ben een keer in m'n korte broek met blote pens achter de motormaaier over een bijennest heengegaan. Dat heb ik gevoeld! Was alleen gelukkig niet op het dak (daar kom ik niet met de motormaaier) :D

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tisnix
Mooi verhaal! Die beesten houden zeker van een warm plekkie; wat denk je als de zon recht in de schotel schijnt...pfff whistle

De zon helpt daar niet echt aan, maar zolang de LNB aanstaat zal ie wel warm worden. DiSEqC switches vinden spinnetjes enzo ook fijn.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Interessant verhaal. Kende ik nog niet. Maar gelukkig ben ik niet allergies voor wespen of -bijensteken.

Ik hoop het te onthouden en ga het zeker proberen mocht ik weer gestoken worden, al is het alleen maar vanwege de pijn, jeuk en ander ongemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap voor iemand die onlangs nog in het ziekenhuis heeft gelegen met een hersenschudding.

Je lijkt onderhand op de kat met de 9 levens! wink

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...