Ga naar inhoud


De kabel vrij


Jan de Vries

Aanbevolen berichten

Van teletekst:

 

OPTA wil meer concurrentie op kabel

 

Consumenten moeten kunnnen kiezen uit aanbieders van een analoog TV-pakket.

De OPTA wil net zo'n constructie als bij de vaste telefonie.

Daar kan een keuze worden gemaakt uit telefoonaanbieders die daarvoor het netwerk van KPN huren.

 

Kan iemand mij vertellen hoe dat technisch kan.

Gaan alle analoge kanalen ook achter een decoder ?

 

Groeten,

 

Jan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De kabelaar wordt ook "groothandelaar in signaal". Zoals bij de betaalde DVB-T in Frankrijk dacht ik. Het signaal zit er op en de verschillende aanbieders "kopen" het op en verkopen het door.

Of net zoals bij elektriciteit, niet betalen is geen aansluiting, maar het maakt niet uit aan wie je betaalt.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij DVB-C zijn alle kanalen te coderen. Een nieuwe aanbieder via de kabel kan zijn eigen codering gebruiken.

Analoog zijn de signalen nu niet gecodeerd. Een nieuwe aanbieder kan dus alleen exact hetzelfde pakket als de bestaande aanbieden.

 

Alleen als de analoge kanalen gecodeerd worden, dan is een ander pakket mogelijk.

 

Ik denk niet dat er nog een fabrikant te vinden is die analoge decoders kan leveren.

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Jan de Vries
Bij DVB-C zijn alle kanalen te coderen. Een nieuwe aanbieder via de kabel kan zijn eigen codering gebruiken.
Analoog zijn de signalen nu niet gecodeerd. Een nieuwe aanbieder kan dus alleen exact hetzelfde pakket als de bestaande aanbieden.

Alleen als de analoge kanalen gecodeerd worden, dan is een ander pakket mogelijk.

Ik denk niet dat er nog een fabrikant te vinden is die analoge decoders kan leveren.

Jan


Daarnaast zal er niet genoeg bandbreedte beschikbaar zijn om de verschillende kanalen allemaal te kunnen doorgeven..
Lijkt mij?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Tjah, da's zo met de liberaliseringen hé. Met de elektriciteit is er toch ook niet veel meer concurrentie gekomen. Ze is er wel, maar als je wil veranderen van aanbieder moet je heel wat investeringen doen (in Vlaanderen toch)

uhm... ech nie. 1 handtekening volstaat. Er moet helemaal niks veranderd worden aan je installatie en er zijn geen kosten (1 aanbieder vraagt je 250 euro om klant te mogen worden maar ook die krijg je terug als je ze verlaat).

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Er is volgens mij maar 1 mogelijkheid fuseren met zijn allen.]

tja Ziggo en UPC samen. Dat zal echt werken. cry

Iedereen aan de schotel en alles fta, geen gezeik meer of toch????

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Leg dit eens uit confused
Een beetje wrang voor de huidige provider, hij heeft de investering gedaan in zijn net, en doet het onderhoud. En een andere provider die geen investering gedaan heeft zou dan op zijn net mogen?


De huidige provider heeft zijn investering gedaan maar hoeft de andere provider niet gratis toe te laten op zijn netwerk.
Het lijkt me een beetje net als bij KPN die moet ook van de OPTA andere providers toelaten op zijn ADSL en telefoon netwerk.

Het was gisteravond op het 8 uur journaal alles staat of valt als in oktober de EU een beslissing neemt en een ieder heeft waarschijnlijk nog in het geheugen dat die het al een keer heeft afgewezen.
Maar het is al jaren een grote wens van de OPTA dat ook anderen op het kabelnetwerk mogen.
KPN heeft pogingen daartoe ondernomen maar door de EU afgewezen, het gekke is dat die zijn net wel open moet zetten voor anderen. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar weer de plossing is eigenlijk heel simpel.

Net als de electriciteitsbedrijven kan je de kabelbedrijven splitsen in een netwerkbeheerder en een aanleveringsbedrijf.

Dit is bij de Nuon en Essent al begonnen.

Het voordeel hiervan is dat de infrastructuur nederlands kan blijven.

De netwerkbeheerder zet het analoge signaal ongecodeerd erop wat iedereen dus kan bekijken.

De kabelboeren zullen dit niet leuk vinden maar Nuon en Essent vonden het ook niet leuk wat er gebeurde.

 

En de digitale diensten zetten de providers erop zoals internet, telefonie, digitale tv en andere leuke dingen.

Daarvoor kunnen ze ook de minder gangbare frequenties gebruiken die er tussen de FM band en de GSM frequenties zitten.

Daar zitten zaken op zoals amateurbanden vliegtuigen hulpdiensten etc en dat moet dus goed afgeschermd worden.

De decoder in je huis zet het dan weer om naar gangbare frequenties, simpel he.

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...