Gast NerdOne Geplaatst: 17 juli 2008 Geplaatst: 17 juli 2008 Wellicht hebben de experts hier nog wat zinnigs over te zeggen.. Na wat gepruts met mijn schotel (65cm SATEC cassegrain met afdekkap) op een Moteck Diseq motor heb ik het vermoeden dat dit voor ontvangst van de nederlandse/canaldigitaal HD kanalen op 23.5E op dit moment niet echt lekker gaat werken.. Wat is de ervaring van anderen hier? Weinig mensen met een cassegrain vermoed ik Ik heb de threads hier en op andere fora gevolgd over de overspraak/polarisatie problemen op de transponder waar de nederlandse HD kanalen op 23.5 zitten, dus toen ik een DM800 heb gekocht ben ik er eens goed voor gaan zitten om alles nogmaals heel precies af te regelen. Resultaat is dat is vrijwel overal prima ontvangst heb langs de verschillende sats die ik kan zien. Verschillende HD kanalen op 28.2E, 19E, 13E allemaal mooi en 'schoon' qua BER's of heel lage waardes. Goed tevreden mee. Uitzondering zoals te verwachten de canaldigitaal HD kanalen op 11778V op de 23.5 (andere HD zenders op 23.5 gaan wel OK met beetje finetunen van de schotel/LNB) Wellicht komt het omdat ik een cassegrain schotel gebruik en geen gewone offset schotel (plaatsing van schotel maakt de 'arm' van een offsetschotel niet goed mogelijk),maar ik merk duidelijk op de 11778V dat er inderdaad een flinke storing is met 'iets' anders. De skew instelling van de LNB luistert zoals te verwachten heel erg nauw en zelfs dan is het signaal marginaal en erg variabel. In tegenstelling tot alle andere kanalen 'zwaait' de SNR hier over een veel groter gebied van een aantal dB, terwijl de overige kanalen meestal hooguit een 0.2dB variatie geven. OK.. Da's 'gemeten' met de satfind functie van de DM800, dus niet echt betrouwbaar , maar toch opvallend. Op geen enkele andere sat of transponder heb ik dit soort problemen. Er lijkt toch teveel interferentie tussen de twee transponder polarisaties te blijven. Ik gebruik nu een single Invacom LNB, maar ik kan eens een andere proberen om te kijken of die betere scheiding heeft. Wellicht ook investeren in een Satlook Micro om daarna verder te fine-tunen. Maar goed, voordat ik dat doe... Uiteindelijk ging ik me sowieso afvragen of dit wel goed gaat/kan werken of dat het teveel een compromis blijft om canaldigitaal NL-HD kanalen op dit moment stabiel te ontvangen met een draaibare 60/65cm schotel. de Astra1 op 23.5 gebruikt natuurlijk een andere LNB skew als hij 'officieel' zou moeten hebben op deze positie (plm. 7 graden verschil?) Dat betekent dat wanneer ik 'm perfect op de 23.5 afregel om NL HD te ontvangen (wat nu heel exact moet is wegens de overspraak problemen) en ik daar de beste ontvangst heb, de overige satellieten (ik kan 13E t/m 45E bereiken) weer een stuk terug lopen in SNR omdat daar de skew nu 'fout' staat. Op een 80cm of grotere schotel is dit wellicht nog wel acceptabel, maar met rond de 60cm gaat dat toch minder worden qua reserve als het weer wat slechter is. Wegens de transponder overspraak op 11778V kan je die skew niet als compromis 'halverwege' zetten, want dan stort de signaalkwaliteit al gauw helemaal in en ontvang je gewoon helemaal rotzooi. Probleem is natuurlijk over als canaldigitaal een andere transponder gaat gebruiken waar deze overspraak niet is en je dus met een ietwat 'foute' skew weg kan komen. Dus.. Is een vaste opstelling met meerdere LNB's op dit moment eigenlijk de enige oplossing met een kleinere schotel als je de NL HD kanalen wilt ontvangen? Zit ik er heel erg naast? Bye, Arno.
Eduard07 Geplaatst: 18 juli 2008 Geplaatst: 18 juli 2008 Origineel bericht van: NerdOne Dus.. Is een vaste opstelling met meerdere LNB's op dit moment eigenlijk de enige oplossing met een kleinere schotel als je de NL HD kanalen wilt ontvangen? Zit ik er heel erg naast? Bye, Arno. Ik denk dat die conclusie juist is. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Gast PieterB Geplaatst: 18 juli 2008 Geplaatst: 18 juli 2008 Ik snap niet dat er niet gewoon aan de zijde van de provider wat aan gedaan wordt. Het kan immers wel goed, kijk maar naar Eén HD, die wel loeihard binnenkomt.
GVW1 Geplaatst: 21 juli 2008 Geplaatst: 21 juli 2008 Toch vreemd. Heb zelf de Astra 3 inclusief de Nederlandse HD kanalen op zowel een vaste opstelling met 64cm schotel moeiteloos voor elkaar gekregen als nu op een T55. In het eerste geval gekoppeld aan een 4in1 switch en nu via de T55 via een Vantage 8in1 switch. In beide gevallen prima signaal. Een schotel op rotor is echt niets anders dan een schotel met vaste opstelling, anders dan dat ie kan draaien als hij uitgedraaid is is er geen verschil.. De LNB die ik voor de eerste schotel heb gebruikt heb ik letterlijk van de vuilnis gehaald (0.6dB) Je kunt nog eens proberen om de rotor naar 23,5E te laten draaien en dan de schotel eens perfect af te stemmen. Als het schijnbaar voor de 23,5E extra problemen oplevert en je wat marge hebt op de overige posities kan dit nog soelaas bieden. Normaal is zuiver uitrichten o pde Sirius 5E meer dan voldoende. Groeten en Succes, GVW
Moderator ceesv Geplaatst: 21 juli 2008 Moderator Geplaatst: 21 juli 2008 Het probleem is dat de skew heel belangrijk is i.v.m. de overspraak van de transponder op de andere polarisatie! @NerdOne schreef: de Astra1 op 23.5 gebruikt natuurlijk een andere LNB skew als hij 'officieel' zou moeten hebben op deze positie (plm. 7 graden verschil?) Dat betekent dat wanneer ik 'm perfect op de 23.5 afregel om NL HD te ontvangen (wat nu heel exact moet is wegens de overspraak problemen) en ik daar de beste ontvangst heb, de overige satellieten (ik kan 13E t/m 45E bereiken) weer een stuk terug lopen in SNR omdat daar de skew nu 'fout' staat. En daar zit nu het probleem. Overigens is het signaal van de HD transponder niet zwakker als andere transponders van deze sat. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast NerdOne Geplaatst: 22 juli 2008 Geplaatst: 22 juli 2008 Origineel bericht van: ceesv En daar zit nu het probleem. Overigens is het signaal van de HD transponder niet zwakker als andere transponders van deze sat. Dat geloof ik meteen.. Het is gewoon die vreselijk irritante overspraak tussen de H/V transponders in dit gebied die de zaak flink in de weg zit. Alleen al een SNR meter die alleen op deze frequentie en polarisatie jo-jo't als een dolle geeft wel aan dat er iets aparts aan de hand is. Als die interferentie er niet is, dan gaat het zo te merken prima.. Bijvoorbeeld eenHD (vlaams) op 12032 H tp 17 keurige stabiele SNR.. Zelfde verhaal voor de HD demo kanalen op de Astra 1E. Ik ga nog wel wat verder knutselen. Bye, Arno.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen