Ga naar inhoud


Verschil tussen processors in desktop en laptop?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat ik via Pinnacle Studio 11+ AVC HD film- en fotobestanden op mijn laptop bewerk maar de gestelde eisen aan de hardware steeds groter worden overweeg ik een nieuwe zware desk- of laptop te kopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een zwaardere laptop maar ik constateer dat ik wat betreft de processorcapaciteit bij de laptopkeuze vrij snel tegen beperkingen aan loop of dat de aankoopprijzen niet meer in verhouding liggen met het beoogde (hoby)doel.

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat de in een laptop genoemde processorcapaciteit niet vergelijkbaar is met die in een desktop.

Zoiets in de richting van '2GHz in een laptop heeft meer power dan 2GHz in een desktop'.

Ik kan me dit nauwelijks voorstellen maar toch maar in de groep gooien.

Zijn er eventueel noch andere aandachtspunten waarom ik niet of misschien juist wel voor een van beide zou moeten kiezen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


In een laptop worden vaak de kleinere, zuinigere versie processoren gebruikt die o.a. minder cache hebben (bijvoorbeeld 1 a 2 Mb ipv 4 Mb) en of lagere FSB.

Verder wordt er ook vaak een simpelere versie van een chipset gebruikt wat zeker invloed kan hebben op de aansturing van het geheugen. (zeker in combinatie met een lage FSB). Dit alles om vooral energie te besparen.

 

De grootste beperking is de harde schijf. Hier wordt vaak een 5400 toeren schijf in gebruikt die merkbaar trager is dan de gebruikelijke 7200 toeren in de desktop vooral qua seektime.

 

En alles bij elkaar voelt je systeem minder snel aan.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker voor videobewerken is een snelle HD en snelle processor een MUST.

Zonder om dat via een laptop te doen, is alleen ergerij.

 

Met de nieuwste Pinnacle vliegt een filmpie er doorheen vanaf een Dual Core CPU en een gig of 3 geheugen. Bij de HD belangrijk dat er 8/16/32 mb cache op zit.

Hoe meer cache hoe minder haperingen.

Of een snelle Raptor nemen, die calibreren niet of nauwelijks tijdens het videobewerken.

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...