Ga naar inhoud


Uitzendkwaliteit radio zenders op Digitenne


rolandroland

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: rolandroland
Te vergelijken met FM kwaliteit?

Digitaal en analoog kan je niet vergelijken. Analoog=ruis en digitaal="blokkerig" geluid.
Citaat:
Kun je het ook ergens in je ontvanger na gaan hoeveel de uitzend kwaliteit is?

In welke eenheid wil je dat weten? Decibellen, een percentage, kilometers of koeienbellen?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst radio 2 geluisterd via een dvb-t usb stick en dat klonk erg slecht. Veel te veel compressie dus. FM klinkt veel mooier, ondanks een licht ruisje.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar dit over gaat. Ik heb net radio 2 geluisterd en die is juist heel vlak, vrijwel zonder compressie. In ieder geval veeeel minder dan op de FM. Volgens mij is dit het signaal dat het land in gestuurd wordt richting FM zenders. radio 3 heeft wel compressie. Heb diverse commercielen beluisterd maar vind allemaal netjes klinken, ook radio 10 gold.

Ik heb op een Topfield ontvanger een TF5300K (PVR) geluisterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cheapwatcher
Ik heb laatst radio 2 geluisterd via een dvb-t usb stick en dat klonk erg slecht. Veel te veel compressie dus. FM klinkt veel mooier, ondanks een licht ruisje.

Mogelijk heb je een bagger kwaliteit decoder op je computer geïnstalleerd. Je kan het eens proberen met een ffmpeg gebaseerde decoder. Hier klinken de radiozenders via DVB-T prima, weinig last van compressieartefacten. Daar moet ik mogelijk wel bij opmerken dat ik vrij allergisch ben voor ruis.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik vind het uitzendgeluid van de radiozenders op DVB-T absoluut te slecht. Spraak gaat inderdaad wel, maar 3fm, radio2 of radio4 luisteren doe je via dvb-t absoluut niet voor je plezier.

 

Het tv-geluid is doorgaans acceptabel maar op een beetje hi-fi installatie begin ik ook daar al snel compressie artefacten te horen. Voor de begripvorming: Ik heb het dan niet over 'compressie' als in 'dynamiek van het geluid plat meppen' maar echt de blopjes en vriemeltjes.

 

Vandaar ook mijn andere topic over dvb-t en FM combinen: de FM vind ik gewoon 3x beter klinken, ookal is het frequentiebereik en bandbreedte kleiner. Bovendien komen alle lokale (voor mijn regio bedoelde) zenders stuk voor stuk super binnen.

 

[edit]Ik kijk/luister met een Topfield COT3000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, goeie van jou ;-).

 

Maar m'n punt blijft wel staan: Omdat de TV die ik meestal kijk voornamelijk spraak is, is het niet duidelijk te horen dat er erg veel gecomprimeerd wordt.

 

Maar bij muziek op TV hoor ik het wel vaak.... of zelfs bij het intro filmpje van het NOS journaal.

 

Maar misschien dat het bij radio over dvb-t ook nog extra duidelijk wordt omdat veel radiostations tegenwoordig vanuit de computer spelen? Ik weet niet in welk formaat zij al die muziek hebben staan maar ik kan me voorstellen dat, wanneer dat ook al in een lossy formaat is, de kwaliteit er niet beter op wordt als KPN het ook nog weer gaat comprimeren in Mpeg1 layerII

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...