Ga naar inhoud


Digitale televisie is stroomvreter


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Zie hierbij de tekst uit een artikel van de website van de Gazet van Antwerpen van vandaag. Ook in de Standaard stond er over dit onderwerp een zeer uitgebreid artikel:

 

"Digitale televisie is stille stroomvreter"

 

Wie digitaal televisie kijkt, merkt dat aan de elektriciteitsrekening. De nodige toestellen vreten energie. Daarbij betaalt een Telenet-klant bijna de helft meer dan een Belgacom-klant. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu.

 

De Bond Beter Leefmilieu nam het elektriciteitsverbruik van digitale televisie bij Telenet en Belgacomklanten onder de loep. De Telenetklanten betalen jaarlijks 44 euro extra aan elektriciteit. Belgacomklanten stranden op zo'n 23 euro extra.

 

Het aanzienlijke verschil tussen de twee providers kan eenvoudig verklaard worden: een Telenet-klant heef maximaal 4 toestellen nodig (digibox of digicorder, kabelmodem, hub en splitter). Een Belgacom-klant heeft genoeg aan twee toestellen: een decoder en een modem.

Over Indi, dat digitale televisie via de kabel aanbiedt, werd niet gesproken. Wellicht zijn Indi-klanten het goedkoopst af; zij hebben slechts één toestel nodig, met name de Indi receiver of Indi recorder.

 

De toestellen van Telenet en Belgacom verbruiken erg veel elektriciteit in stand-by. Dat ligt volgens de Bond Beter Leefmilieu aan de inferieure kwaliteit van de technologie. Telenet en Belgacom ontkennen dat."

 

Greets

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is een algemeen probleem tegenwoordig en niet enkel gerelateerd aan digitale TV. Als je alle voedingsblokjes die permanent in het stopkontakt zitten in huis samentelt kom je op honded en meer euro per jaar aan nutteloos stroomverbruik.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Eens te meer een argument voor de vrije keuze in hardware. Sony en Loewe bouwen nu al dikwijls DVB-C ontvangers in in hun platte TV's. Dat zou al wat schelen in stroomverbruik.

ik denk niet dat het inbouwen ansich zozeer een besparing gaat opleveren. Er zal toch altijd een extra cpu nodig zijn voor decoderen etc.

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Paullo
een Telenet-klant heef maximaal 4 toestellen nodig (digibox of digicorder, kabelmodem, hub en splitter).


dat is wel erg kort door de bocht.
die telenet klant heeft die kabelmodem, splitter en wellicht HUB sowieso nodig om te kunnen internetten.
heeft niets te maken met enkel tv kijken..

of zijn er belgen die dit pakket afnemen enkel geinteresseerd in tv onvangst en helemaal niet internetten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
Origineel bericht van: Paullo
een Telenet-klant heef maximaal 4 toestellen nodig (digibox of digicorder, kabelmodem, hub en splitter).


dat is wel erg kort door de bocht.
die telenet klant heeft die kabelmodem, splitter en wellicht HUB sowieso nodig om te kunnen internetten.
heeft niets te maken met enkel tv kijken..

of zijn er belgen die dit pakket afnemen enkel geinteresseerd in tv onvangst en helemaal niet internetten?

oh ja. de prijzen en limieten bij telenet drijven veel mensen naar adsl.

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Davev
Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Eens te meer een argument voor de vrije keuze in hardware. Sony en Loewe bouwen nu al dikwijls DVB-C ontvangers in in hun platte TV's. Dat zou al wat schelen in stroomverbruik.

ik denk niet dat het inbouwen ansich zozeer een besparing gaat opleveren. Er zal toch altijd een extra cpu nodig zijn voor decoderen etc.


Ik heb de Sharp LC-46HD1E. Ingebouwd zitten o.a. twee satellietontvangers (DVB-S HD), een DVB-C (HD), een DVB-T en een analoge tuner. Ook een harddiskrecorder zit er in (160Gb en verwerkt zowel de digitale -HD- als de analoge signalen). Wanneer ik dit 46 inch LCD scherm in eco mode gebruik (en dat is vrijwel altijd) dan ligt het stroomgebruik ergens rond de 160 watt, of iets lager.

Volgens mij is er met het huidige aanbod aan apparatuur nog geen zuinigere combinatie te vinden.

Loewe levert vergelijkbare toestellen. (Maar Loewe en Sharp werken ook nauw samen).

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo

Ik heb de Sharp LC-46HD1E. Ingebouwd zitten o.a. twee satellietontvangers (DVB-S HD), een DVB-C (HD), een DVB-T en een analoge tuner. Ook een harddiskrecorder zit er in (160Gb en verwerkt zowel de digitale -HD- als de analoge signalen). Wanneer ik dit 46 inch LCD scherm in eco mode gebruik (en dat is vrijwel altijd) dan ligt het stroomgebruik ergens rond de 160 watt, of iets lager.

Volgens mij is er met het huidige aanbod aan apparatuur nog geen zuinigere combinatie te vinden.

Loewe levert vergelijkbare toestellen. (Maar Loewe en Sharp werken ook nauw samen).
T B



@TangoBravo,

Hier is het offtopic maar zou je in dit topic iets meer
kunnen vertellen over het satgedeelte in jouw Sharp LCD?

De informatie op de Loewe site alsook die op andere Internetsites
(inclusief die van Sharp) is uitermate karig wat betreft
het satgedeelte van de Loewe Compose / Sharp LC-46HD1E.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je enkel digitale tv neemt bij telenet heb je volgende zaken nodig die extra energie vragen,wat niet het geval is bij satelliet

1.een NIU verdeler

2.Een modem voor 2 weg verkeer en controle om te zien dat de box "thuis" staat.

3.een ontvanger met eventueel een pvr hun zogenaamde digicorders.

Bij satelliet heb je 1 en 2 niet nodig.En geloof mij,die toestellen gebruiken redelijk,ik heb er eens een power meter tussen gestoken,die de KWh opmeette en ik verschoot nogal.

3.Hun pvr ontvangers,zowel sd als hd versie,blijft de hd continu draaien ook in standby.en het is ook dit die in de doorn valt van BBL.

Bij een sat pvr ontvanger,bvb de dreambox,draait de hd niet bij gewoon tv kijken,en het in standby/shutdown mode plaatsen ervan.

Ook heb je punt 1 en 2 niet nodig bij sat ontvangst.

Bij BC heb je 2 bakjes nodig, de modem en de settop box.als je niet via hen surft,heb je ook een extra bakje die stroom wreet wat je niet hebt bij sat.Ook de HD bij hen blijft draaien,wat het standby vermogen niet ten goede komt.

Hopelijk geformuleerd zonder reclame,anders knip het er a.u.b. uit,want soms is moeilijk te onderscheiden wat reclame is en wat niet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...