Gast Pacman Geplaatst: 25 juli 2008 Geplaatst: 25 juli 2008 Even inhaken op DIT TOPIC Ik zie totaal geen verschil tussen component en RGB. Mijn TV heeft de 3 tulpjes en mijn DVD speler ook, maar ik zie het niet. Heb de boel nu weer via scart/RGB aangesloten omdat het vanzelf omschakelen wel makkelijk is. Maar ik had er echt meer van verwacht. Doe ik wat fout, of is het verschil echt zo minimaal ?
flodder11 Geplaatst: 25 juli 2008 Geplaatst: 25 juli 2008 je doet niks verkeerd. In principe is er geen verschil. Het enige verschil wat zich soms voordoet dat het ene apparaat slechter met component of rgb omgaat als het andere. Bij mijn huidige pana plasma is er een gering verschil ten voordele van rgb,bij mijn oude plasma was er geen verschil. Mvrgr Flodder11 T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt
Gast Pacman Geplaatst: 25 juli 2008 Geplaatst: 25 juli 2008 OK, Flodder. Dan blijf ik bij RGB/SCART. Het verschil is niet waarneembaar en het automatisch omschakelen naar de juiste input is mij meer waard. Bedankt.
wammeswaggel Geplaatst: 25 juli 2008 Geplaatst: 25 juli 2008 Het enige verschil is dat component progressive kan zijn, afhankelijk van je DVD-speler. Scheelt weer een de-interlace. Mvg, wammes. Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.
Gast tzrider Geplaatst: 25 juli 2008 Geplaatst: 25 juli 2008 Citaat: Het grote verschil met composiet, RGB en super-video is dat de component-video verbinding (meer dan) 2 maal zoveel beeldinformatie kan transporteren zodat ook 576p, 720i, 720p en 1080i analoog daarmee doorgegeven kunnen worden.
Gast Allure Geplaatst: 26 juli 2008 Geplaatst: 26 juli 2008 Of je verschil ziet hangt af van de combinatie van bron en scherm. De meeste DVD's zijn opgenomen in wat ik voor het gemak maar even 'component-formaat' noem, echter digitale schermen zetten het signaal altijd om naar RGB. De vraag is dan dus welk apparaat de omzetting van 'component' naar RGB beter doet: het scherm of de DVD-speler. Daarnaast kan zoals iemand al opmerkte middels component ook in 'progressive mode' worden weergegeven. Ook hiervoor geldt echter dat elk plat scherm de beelden sowieso de-interlacet naar progressive weergave, en dat het er dus maar net van afhangt of je scherm dat beter doet of toch de DVD-speler. Kortom: als jij geen verschil in beeldkwaliteit ziet en RGB handiger is verband met automatisch omschakelen, hou het dan lekker bij RGB! Koop je t.z.t. en/of andere speler, dan gewoon even opnieuw uitproberen. Overigens is niet component of RGB maar HDMI doorgaans de beste keus!
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 28 juli 2008 Geplaatst: 28 juli 2008 Technisch en theoretisch gezien is er geen zichtbaar verschil tussen RGB en componenten. Componenten is een eerste oer-vorm van "compressie". Bij RGB hebben alle 3 kanalen dezelfde bandbreedte. Dat moet omdat er in alle 3 kanalen een hoeveelheid Y aanwezig is. Bij componenten: Y, R-Y, B-Y, worden de kleurverschilsignalen tot de halve bandbreedte gereduceerd omdat het oog voor de kleursignalen een slecht oplossend vermogen heeft. Het menselijk oog kan dit niet onderscheiden. De resolutie komt namelijk hoofdzakelijk uit het Y (luminantie) signaal. Iedereen die zegt dat er verschil te zien is tussen RGB en componenten lult uit zijn nek. Dat er toch zichtbare verschillen zijn kan inderdaad aan de ingangsschakelingen liggen van de verschillende (consumer-kwaliteit) producten. Elektrisch omzetten van RGB naar componenten is technisch gezien eenvoudig, de meeste consumer-fabrikanten maken er een janboel van. In de broadcastsector werd al jaren lang dankbaar gebruik gemaakt van componenten techniek. ik noem de Sony Beta-SP standaard en de Panasonic MII standaard die beide op componenten berusten. Het voordeel van componenten techniek voor broadcasters lig o.a. in het feit dat een procentuele afwijking in level van één van de 3 kanalen minder sterk in een kleurafwijking bemerkbaar wordt.
EBOR Geplaatst: 29 juli 2008 Geplaatst: 29 juli 2008 Voordeel van component is dat je dit ook op een AV receiver kan aansluiten, dit wordt met rgb via scart wat moeilijk. Dan kan je de AV receiver weer met component of hdmi op je TV aansluiten. (eventueel laten upscalen). gr. DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse, Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V, Monitor Audio Gold 200 4G
Gast Pacman Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Origineel bericht van: wammeswaggel Het enige verschil is dat component progressive kan zijn, afhankelijk van je DVD-speler. Scheelt weer een de-interlace. Ja, met progressive heb ik ook gespeeld, maar nogmaals, ik zie geen verschil. Zodra er weer eens een andere DVD speler in huis komt zal ik er een kopen met HDMI en dat eens testen. Informatief draadje geworden, bedankt allemaal.
Gast Pacman Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Origineel bericht van: EBOR Voordeel van component is dat je dit ook op een AV receiver kan aansluiten, dit wordt met rgb via scart wat moeilijk. Dan kan je de AV receiver weer met component of hdmi op je TV aansluiten. (eventueel laten upscalen). Zo'n mooie AV receiver heb ik niet. De mijne heeft alleen composiet en S-VHS inputs/outputs en gebruik ik alleen voor een simpele beamer om een DVD te kijken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen