Ga naar inhoud


Suggesties geluidsisolatie gevraagd


Koen B

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

 

We hebben thuis een hoekje van de garage omgebouwd zodat ik daar rustig kan computeren en tv kijken.

 

Is een kleine maand lang goed gegaan, totdat de buren enkele dagen geleden plots begonnen elke dag urenlang muziek in hun tuin te spelen. En laat ik daar nu niet tegen kunnen. :D

 

Ik kom dus bij jullie aankloppen om te vragen naar suggesties voor geluidsisolatie. Het gaat dan vooral om van die diepe bastonen die overal door lijken te gaan. frown

 

Even de situatie schetsen: garage is afgesloten met stalen kantelpoort, verder gebouwd van steen. Mijn kamertje bestaat voor de helft uit die stenen wanden (waarin ook twee dubbelglasramen zitten), dubbele gyprocwanden met daartussen glaswol en een deur.

 

Volgens mij is de deur het eerste element om aan te pakken. Dat is namelijk zo'n licht dingetje met een houten kader en binnenin enkel wat gegolfd karton dat twee dunnen persplaten aan voor- en achterkant van elkaar scheidt.

 

Ik zit eraan te denken om bijvoorbeeld garagepoort en deur aan één kant te bekleden met glaswol. Zou dat al veel verschil maken? Andere suggesties zijn ook welkom!

 

Tot slot nog even voor mensen met een goed geheugen die zich afvragen wat gebeurd is met de verwarming van die garage, iets waarover ik enkele maanden geleden al advies gevraagd heb. Ik kan er jullie nog steeds niets over zeggen, stomweg omdat ze hier thuis nog geen definitieve beslissing genomen hebben. Het is immers zomer, dus niet echt onmiddellijk nood aan verwarming.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites


een en ander is enkel in 3dimensies te beoordelen en daarmee een advies op te stellen.

 

een garage (indien niet anders weergegeven) heeft een plat dak

daaruit volgen 3 probleempunten

1)

de lange geluidgolven (bassen met 50 hertz en lager) "lopen om"

2)

de dakopbouw (in al zijn onderdelen) werken als een resonerende klankkast

3)

een ventilatie voorziening (die jij ook echt nodig hebt, bij illegaal gebruik als verblijfsruimte) laat vaak als gat in de emmer heel veel geluid passeren.

 

indien de garage poort uit gegolfd plaatmetaal is zal daar dus inderdaad de meeste geluidwering moeten gebeuren, maar dat moet met dergelijke bouwmaterialen en relevante materiaaldikten opdat de massa van die garagepoort zo hoog wordt dat ie niet meer bedienbaar is.

(de kantelkiep poort)

 

de voorzet wanden die met glaswol gevuld zijn en de deur je werkruimte deels omsluiten kunnen het beruchte spouw-resonantie effect opleveren:

doordat alle beiden zijden van de gyproc beplanking even zwaar en dik zijn kan de geluidgolf versterkt worden daar waar er geen glaswol vulling aanwezig is

(slecht geplaats of verkeerd gekozen glaswol "zakt uit", omlaag.)

 

ook kunnen gyproc wanden direct op ondergrond vastgeparkerd juist geluid gaan doorgeven indien geen oplegvilt is gebruikt. (buigslap is het motto mbt aansluitingen)

 

maar we kunnen heel veel redenen bedenken, waarom jij geluidoverlast hebt... en dus heel veel maatregelen moet gaan ondernemen in een bestaande woning

echter is het ook zo dat je de bron kunt aanpakken.

 

de bron is je buur

met urenlang muziek in de tuin, dus niet privé genot.

daar zijn wettelijke regels voor hinderwetvergunning + Buma Stemra auteursrechten + burgelijk wetboek (woongenot belemmeren)

 

dus met veel minder onderzoek en investeringen jouwerzijds zou je ook die buur kunnen bewegen zijn hoofdtelefoon te gebruiken in plaats van omgevingsgeluidproducerende speakersystemen.

 

cheers

 

 

uh ja, je kunt natuurlijk in dB gemeten de geluid productie van de buur ook omrekenen in een geluidwerendheid van de bouw omhullende oppervlakten....

dus leen eens zo'n geluidmeter

 

meer dan stem niveau (50 dB) en vooral boven de 60 dB is al extreem lastig op de gevel / dak

 

als vergelijking mbt de regelgeving is een woning met een geluidbelasting op de gevel van meer dan 54 dB reeds te voorzien van geluidwerende voorzieningen en relevante gevelopbouw+materiaal dikten

Dus niet enkel je garage, maar de hele woning

 

 

Time Machine Stadium - Live

Jean Michel Jarre

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lage tonen zijn eigenlijk trillingen, geen echte tonen meer.

Die kun je nauwelijks dempen.

 

Glaswol heeft bijna geen zin. Zware materialen komen bij

lage tonen om de hoek kijken oftewel massa.

Dus bijvoorbeeld een zware garagedeur, denk dan aan hout

en dan ook nog flink dik en zorg dat deze niet kan resoneren.

 

Maar lage tonen blijft een probleem. Hoge tonen kun je redelijk

tegenhouden om de constructie goed dicht te maken, lekkages

afpurren. Deze tonen komen nauwelijks door constucties heen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Con zegt dus.

 

Vergeet je isolatie klus maar.

Alleen een Kamer in Kamer constructie, geplaatst door een professioneel bedrijf kan je helpen.

Kost klauwen met geld.

Beter is Sjaak zijn idee en vergeet de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, het is (zoals zo vaak) blijkbaar niet zo eenvoudig als ik eerst dacht!

 

Een of andere isolatie van de deur moet ik mss toch eens proberen... Zo erg veel kan dat niet kosten, en het zal in ieder geval alweer iets schelen, hoe weinig ook (hoop ik).

 

Uiteraard zou het beter zijn de buren eenvoudigweg op te laten houden met het lawaai... als ik het goed heb zijn daar zelfs sluitende regeltjes voor, want ik meen ooit ergens (hier?) gelezen te hebben dat het in principe niet toegelaten is zomaar elektronisch versterkt geluid te produceren (in tegenstelling tot niet elektronisch versterkt geluid, wat tussen bepaalde uren wel toegelaten is). Maar ik moet ook rekening houden met mijn ouders, en die zijn eerder van het 'pappen en nathouden'-principe... Die zie ik niet zo gauw met een printje van een of andere wet naar de buren hollen.

 

Nu ja, zoals gezegd, toch maar eens wat experimenteren met die deur... en later mss eens kijken of we wat kunnen doen aan de garagepoort.

 

Citaat:
Dus niet enkel je garage, maar de hele woning

Even voor de duidelijkheid, de garage staat los van de woning. Niet dat dat er verder veel mee te maken heeft (denk ik). smile

 

Allen alvast bedankt voor de hulp... en wat is het soms toch handig een architect als Tonskidutch op het forum te hebben. wink

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou geluidsgordijnen kunnen proberen voor je deur. Wat ik eigenlijk bedoel een gordijn van zware stof zoals toneelgordijnen. Dat zal in iedergeval wel iets dempen.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Moesten mijn buren me niet flikken.

Ook al wil je met je buren vriendelijk blijven en aanpappen, zou ik ze er wel op aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst bij de buren "op de koffie" om de boel te resetten.

Helpt dat niet dan een zware "stoorzender" met een lekkere 50Hz ratel aanzetten.

Heeft men de radio aanstaan dan de zender gewoon van de band af drukken. Wel zorgen voor die irritante 50Hz. ratel.

Ik heb zelf wel eens leuke resultaten behaald met een soort vonkenzender. Elke versterker ging er volledig van over z'n theewater. Antenne was een stuk installatiedraad die ik over een boom had gegooid.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De deur (evt. aan weerszijden maar iig de buitenkant) bekleden met speciaal geluidsisolatieplaat dat ook in studio's gebruikt wordt.

Verder een 3e laag glas voor de ramen met een andere tussenafstand dan de eerste 2 lagen. M'n pa woonde aan een drukke straat in de stad met veel bussen en vrachtauto's; met 2 lagen kwam de herrie nog grotendeels gewoon binnen, na de 3e laag erbij was het binnen stil.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Al eens oordopjes overwogen?

Is in ieder geval een oplossing die direct werkt.

 

Het is weliswaar de omgekeerde wereld, maar je hebt dan wel je ergernis "gedempt".

 

En over 2 weken regent het weer en heeft het probleem zichzelf opgelost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je heb in de bouwmarkt ook van die gerecycelde schuimplaten. die zijn gemaakt van dat spul wat in bankstellen en matrassen zit en ze zijn geperst en gelijmd zodat je platen heb.

 

dempen behoorlijk goed maar zijn wel reteduur. Ik heb ze gebruikt in me hobbykamer want ik ben snachts nogal vaak aan het werken en de kamer ernaast is een slaapkamer. daar hoor je niks van geluid.

Nadeel is wel dat het zo goed dempt dat de hobby-ruimte zelf erg gedempt klinkt.

 

Laat ik iets vallen klinkt het normaal tingeling maar nu is het alleen maar bafff... shocked

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt goed isoleren kost veel geld en speciale plaatsing van glas die dan 3 lagen moet zijn waarvan de middelste in een andere, scheve hoek, word geplaatst.

Ik heb veel rubber gebruikt voor mijn studio en met veel suc6 omdat ik het geluid hard heb aanstaan hoor je in de opname studio niets meer.

Ik zou Sjaak zijn advies opvolgen want met een goed gesprek kunnen en jij en zij veel plezier hebben.

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

MIsschien hebben de buren last van jouw tv en is dat hun antwoord? Vraag eerst eens of je ze last bezorgd en hoe je over- en weer geluidslast kunt verminderen. Soms liggen dingen anders, dan op eerste gezicht lijkt.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je last hebt van het lawaai als je aan het computeren of TV kijken bent. Heb je al eens gedacht om bij die activiteit gebruik te maken van een hoofdtelefoon? En dan bedoel ik een exemplaar van het Acoustic Noise Cancelling type, zoals onder andere Bose die levert?

 

Dit systeem wordt onder andere ook in headset's gebruikt (in de vliegerij) voor het buitensluiten van vooral de regelmatig terugkerende lage tonen. En uit ervaring weet ik dat ze daar zeer effectief in zijn.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...