Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Advies gevraagd van hobbyisten,winkeliers e.d.

een belgische krant schreef een artikkel naar aanleiding van het kmi,dat het uittrekken van stekkers van tv,computers,in ons geval satellietontvangers,micorgolfovens,meer schade kan aanrichten,dan dat ze blijven insteken.Dit omdat de "bliksem" sneller in schade afneemt,dan dat alle toestellen zijn uitgetrokken.

Men rade aan,voor deze toestellen zogenaamde "bliksembeveiligers" te plaatsten,maar ik denk,dat een dichte bliksemval,toch door deze apparaatjes gaat,en toch de apparatuur erachter kan beschadigen.

Nu vraag ik de mening van anderen,omdat ik toch jaarlijks te maken heb met bliksemschade aan toestellen,en als men moet rekenen op de verzekeringen amaai?

Men zegt bij de kabeltv maatschappij,dat een coax afkomstig van hen niet moet worden uitgetrokken worden,omdat deze voldoende tegen blikseminslagen zijn beveiligd,maar een vergetelheid van enkel deze kabel uit te trekken,heeft toch een digitale kabeltuner doen sneuvelen.Gelukkig gratis door de kabelmaatschappij vervangen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

er moet bij een bliksem inslag onderscheid gemaakt worden tussen

een directe inslag op het pand

een directe in slag op een data/telekom kabel (bt telefoon of antene)

een directe inslag op de voedingskabel (230V)

of inductie.

bij een directe inslag op een pand (bv op de schoorsteen) of een inslag vlakbij het pand waardoor er een sterk inductie veld ontstaat,

dan maakt het niet uit of de kabel/stekker er wel of niet in zit.

dan is namelijk alles met elektronica stuk. (waarbij geaarde apparatuur in een stalen kast het soms nog wel overleven.

bij inslag op de voedingskabel of data/telecom kabel dan dient

er een scheiding te zijn van minimaal 1 meter, om overslag te voorkomen.

persoonlijk laat ik alle stekkers zitten.

indien er een bliksem inslag komt,

dan graag vol er op.

dan weet je zeker dat alles stuk is, en niet van die vage storingen na een paar maanden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen