Ga naar inhoud


FREESAT of FTA op ASTRA 2D voor ontvangst van BBC ?


Gast fd9750

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Voor het moment heb ik een enkelvoudige installatie: 80 cm schotel wijzend naar ASTRA 1 (19.2 oost) + 1 LNB + 1 SAB CISC explorer ontvanger (voornamelijk voor ontvangst van TV vlaanderen kanalen + een aantal FTA kanalen op ASTRA 1, bvb: ZDF etc...).

 

Ik ben ook wel geinteresseerd in de BBC zenders en dergelijke. Ik weet dat ze FTA verkrijgbaar zijn op ASTRA 2D (28.2 oost) en op FREESAT op dezelfde positie.

 

Vooropgesteld dat ik een tweede LNB + DISEQ switch installeer zijn mijn vragen voor diegenen met meer ervaring dan mezelf:

 

1) ik vermoed dat mijn ontvanger de FTA zenders op ASTRA2D kan ontvangen (MPEG2 codering). Klopt dat?

 

2) Zou mijn ontvanger ook in staat zijn om de FREESAT zenders te ontvangen? Ze zijn in principe ook FTA geloof ik maar is de codering dezelfde ? De extra features zoals interactief etc... van FREESAT ontvangers heb ik niet nodig maar zou ik eenvoudigweg het beeld+geluid kunnen ontvangen ?

 

De hoofdreden voor de interesse in FREESAT is dat ik vermoed dat de BBC en zo wel eens permanent op FREESAT zou kunnen overschakelen en de FTA kanalen op ASTRA 2D opgeven.

 

Op voorhand bedankt voor eventuele info

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: fd9750
Ze zijn in principe ook FTA geloof ik maar is de codering dezelfde

 

FTA is free to air en is dus ongecodeerd.

Elke normale ontvanger die voldoende signaalsterkte heeft kan de BBC gewoon ontvangen.

 

Leo

 

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een canal digitaal goedgekeurde ontvanger is, kun je het echter in de meeste gevallen vergeten. Alle andere ontvangers kunnen de BBC zenders via astra 28.2 gewoon ontvangen, mits de schotel installatie uitgericht is op astra 28.2.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fd9750
1) ik vermoed dat mijn ontvanger de FTA zenders op ASTRA2D kan ontvangen (MPEG2 codering). Klopt dat?
MPEG 2 is geen codering , maar een uitzendnorm wink




SAB CISC Explorer is geschikt voor multi-ontvangst wink

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt,

 

Zoals eveneens opgemerkt door "cookie monster" is MPEG2 geen codering maar een uitzendnorm. Om mijn vraag dus precieser te stellen:

 

1) ik weet dat de zenders op FREESAT niet "encrypted" zijn en dus principieel "FTA".

2) de eigenlijke vraag is dus: worden de zenders op FREESAT eveneens uitgezonden d.m.v. MPEG2 (dat specifiek stukje informatie heb ik nog niet kunnen vinden). Als ze FTA zouden zijn maar er wordt gebruik gemaakt van MPEG4 kan ik het wel schudden met de huidige ontvanger.

3) tweede belangrijke vraag: ik heb in de beschrijving van de MPEG2 standaard gezien dat er diverse "smaken" van zijn. voor satelliettransmissie wordt principieel DVB-S gebruikt. is dat bij FREESAT ook het geval ?

 

Ik zoek zowiezo zelf uitgebreid verder maar zoals voordien: alle info van iemand die het al weet is steeds welkom smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vraag 2 is het antwoordt het is gewoon MPEG2 via de sateliet is het inderdaad DVB-S meerdere smaken zijn DVB-C (cable) en DVB-T (terrestrial).

 

En met een lnb gericht op 28.2 oost Astra2 kun je twee satelieten ontvangen dus de Astra2 en de Eurobird1 op 28.5 oost.

DE FTA zenders zijn, Eurobird1 en de Astra2.

 

Er zijn wel een paar kanalen die je nietkunt ontvangen dat zijn BBC-HD en ITV-HD maar dat had je al begrepen denk ik. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden,

 

op deze weblink onder "techical info" vind je alle informatie:

 

http://www.astra2d.com/freesat.htm

 

Het ziet er dus naar uit dat ik mijn huidige ontvanger kan gebruiken om de SD type zenders te ontvangen. Er wordt gebruik gemaakt gemaakt van MPEG-2 en DVB-S en dat is precies wat mijn ontvanger aankan. De nieuwe EPG in het FREESAT pakket zal wellicht niet lukken maar daar biedt het internet dan wel een oplossing.

 

In elk geval, bedankt voor de info smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freesat is FTA , enkel om de volledige EPG & interactive te kunnen ontvangen ,

moet je hun ontvanger bezitten , maar voor de rest ,

elke MPEG 2 DVB ontvanger kan astra 2 / Eurobird 1 FTA ontvangen smile

Zelfs de CD-ontvangers , mits je de antenne naar daar uitricht !!

Uitgezonderd de alleroude Pace 500 , beeld blijft zwart

wegens geen B-frames aankunnen , dacht ik , of ben ik er naast ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cookie monster

Zelfs de CD-ontvangers , mits je de antenne naar daar uitricht !!
Uitgezonderd de alleroude Pace 500 , beeld blijft zwart
wegens geen B-frames aankunnen , dacht ik , of ben ik er naast ??

Met een philips dsr 2210/2211kan je volgens mij de zenders niet eens vinden. Die dingen laden enkel toch enkel de zenderlijst van tvv/cd in? Je kan de zenders niet eens van plaats wijzigen.

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel lukken , op Nokia 9304 gaat het wel , maar ....

die laadt radio & TV gecodeerd & FTA doorelkaar ,

rangschikken is gewoonweg kotkotkodaaaak-kukeleku whistle

m.a.w. ONBEGONNEN rotzooien !! Zonder een CD of TVV kaart ,

nog erger , de eerste 500 zenders zijn zelfs NIET verplaatsbaar !!

Ik zou nooit een CD of TV Vlaanderen bak aanschaffen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmh,

 

Het probleem ligt niet echt bij tvv. Ik had vroeger een "head" ontvanger (die gelukkig schielijk overleden is) en die had dezelfde ziekte als de Nokia. Opnieuw kanalen zoeken en alles wat voordien gerangschikt was was weer weg: alles herdoen was de boodschap. In combinatie met een echt abominabel user interface om de kanalen te rangschikken een zeer leuke bezigheid.

 

De SAB die ik nu heb laat bij opnieuw kanalen zoeken/scannen alle voordien gedetecteerde/gerangschikte zenders keurig op hun plaats. Als er nieuwe zenders zijn (tvv of FTA) worden die gewoon netjes op het einde van de kanalenlijst geplaatst waar je ze, als ze je interesseren, kan oppikken en parkeren waar je wil. Met het bijhorende user interface een fluitje van een cent.

 

Alles hangt dus af van de gebruiksvriendelijkheid van de software in je ontvanger. Eigenlijk vergelijkbaar met sommige automodellen: ze zien er best leuk uit maar technisch is het soms wel een stuk minder.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...