Ga naar inhoud

Component RGB voor SD?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals wellicht bekend, is component RGB (voorheen YUV geheten) speciaal bedoeld om een HD-signaal te kunnen overbrengen. Het is een analoog signaal: het protocol is vergelijkbaar met dat van RGB (dat via Scart wordt overgebracht). De bandbreedte maakt het transport van een full-HD signaal mogelijk (de gebruikte kabels bepalen de maximale bandbreedte.

Er zijn ook SD-ontvangers, die een component-RGB signaal kunnen afleveren.

Nu mijn vragen:

heeft het zin een SD-ontvanger via component-RGB aan te sluiten in plaats van via RGB? Is er in theorie een verschil in kwaliteit? Zo ja: heeft iemand in de praktijk dat verschil kunnen ervaren?

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: Invertist
component RGB (voorheen YUV geheten)

Je hebt RGB en je hebt YUV, dat is niet hetzelfde.
RGB, R=R+Luminantie, G=G+Luminantie en B=B+Luminantie
YUV, Y=luminantie, U = R-Y en V is B - Y

In de theorie mag het geen verschil uitmaken. In de praktijk hangt het ervan af hoe goed je in-uitgangs schakelingen zijn ontworpen.

Kijk ook eens naar "Component v/s RGB, ik zie geen verschil".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Zoals wellicht bekend, is component RGB (voorheen YUV geheten) speciaal bedoeld om een HD-signaal te kunnen overbrengen.

Drie stellingen die fout zijn in één zin.

1) component RGB bestaat niet. Het is of componenten, of RGB. Niet beide tegelijk.

2) Componenten heette niet voorheen YUV, dat heet het nu nog steeds.

3) Het is bedoelt om zowel SD als ook HDTV signalen over te brengen.

Omdat het analoog is, is er geen protocol in de zin van een digitaal signaal. Er zijn wel bepaalde afspraken of normen (analoog) waaraan een RGB signaal moet voldoen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Je hebt RGB en je hebt YUV, dat is niet hetzelfde.

Nee, dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat "component RGB" voorheen "YUV" heette. Daarnaast heb je "RGB".
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

component RGB bestaat niet, RGB wel.

component = Y,U,V = Y, R-Y, B-Y (het luminantie signaal en de kleur verschilsignalen) Deze zijn te herleiden tot RGB.

• Moderator
Geplaatst:

De term "Component RGB" ken ik niet, maar misschien dat een firma dat als marketing slogan heeft gelanceerd.

Kijk nog maar eens in het "Component v/s RGB, ik zie geen verschil" topic, daar heeft de DRS. het precies verwoord.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik heb al meerdere keren over dit onderwerp geschreven.

Een ander voordeel van componenten is dat er geen apart synchronisatie signaal meegestuurd hoeft te worden.

Sync bevindt zich bijna altijd in het Y signaal.

Bij RGB is over het algemeen altijd een extra S (Sync) signaal nodig.

Dit is niet absuluut noodzakelijk omdat er ook RGB signalen zijn waar de sync bij in zit. In het G signaal of in alle drie.

Een TV heeft altijd een sync signaal nodig en neemt hiervoor het composite signaal op de SCART en herleidt hieruit het S signaal. Omdat het composite signaal niet "getimed" is met het RGB signaal zie je vaak het beeld naar links of rechts verschuiven als je tussen RGB en composite schakeld.

Bij compomnenten is dit probleem niet voorhanden.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
De term "Component RGB" ken ik niet,...

OK, weer wat geleerd. Ik zal voortaan dus "YUV" gebruiken.
  • Moderator
Geplaatst:

Blijft het verder aan jou zelf uit te maken, welke manier van aansluiten bij jou het beste beeld geeft.

Dit is dus niet afhankelijk van het systeem, maar van strooiing in uit- en ingangen van ontvanger en scherm.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen