Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik mis een aantal Franse radiozenders op astra 1, zoals RTL en FunRadio. Weet iemand waar deze gebleven zijn? King of sat helpt me niet verder.

Bedankt

Dreambox 8000 HD PVR met 1.5 tb hdd

Dreambox 800se HD PVR met 320 gb hdd

Wavefrontier T55 astra 1,2,3 hotbird

Linux server

Geplaatst:

Als je een kijkje neemt op satellitemagazine(.)com kun je lezen waarom. Schijnbaar hebben de desbetreffende stations hun contract niet willen verlengen met CanalSat welke tot voorheen voor de exploitatie van deze zenders op de Astra1 sat zorgde.

Kan de directe link naar het artikel niet posten vanwege de geatomatiseerde "censuur"

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Geplaatst:
Origineel bericht van: jacksparrow
Als je een kijkje neemt op satellitemagazine(.)com kun je lezen waarom. Schijnbaar hebben de desbetreffende stations hun contract niet willen verlengen met CanalSat welke tot voorheen voor de exploitatie van deze zenders op de Astra1 sat zorgde.

Kan de directe link naar het artikel niet posten vanwege de geatomatiseerde "censuur"

Maar zo mag het wel:
Bron: Satellite Magazine. Datum: 20 juli 2008

(Upd.) Radio France & RTL France niet meer via de satelliet te ontvangen!

De stations van Radio France en RTL Radio France zijn met ingang vandaag NIET meer te ontvangen via de satelliet. Canal+/CanalSatellites heeft de zenders verwijderd van de Astra en óók van de Hotbird. De gevolgen zijn vooralsnog groot, zowel voor satelliet luisteraars als vele kabelnetten in Nederland en bijvoorbeeld ook België.

De reden is dat de contracten tussen beide partijen per 1 juli afliepen. Vorige week was er nog geen nieuwe overeenkomst gesloten en de reden daarvan zou vooral liggen in het feit dat Radio France graag een vergoeding ziet voor het doorgeven van haar zenders of op zijn minst gratis wil worden doorgegeven zoals tot nu toe. CanalSat wil echter juist geld zien voor doorgifte.. Momenteel zullen deze zenders in de zaplijsten van TV Vlaanderen en CanalDigitaal stilte gven. Met name FiP is ook in Nederland bekend van de kabel en in België kent vrijwel iedereen deze zenders. Onder mee UPC, Ziggo, Caiway kunnen de zenders (tijdelijk) ook niet meer doorgeven waar die op de kabel zaten. Het betreft o.a. France Culture in Amsterdam en France Vivace bij Caiway.

Volgens onze collega's van het Franse télésatellite is er nog altijd geen last-minute akkoord gesloten en sterker nog, CanalSat meldt in haar laatste zenderoverzichten met kleine lettertjes dat deze kanalen niet meer zullen worden doorgegeven. Ook TPS heeft de zenders op Hotbird geschrapt, logisch want dat is gefuseerd met CanalSat/CanalSatellites

De volgende zenders zijn verdwenen en dat zowel op 13 oost als 19 oost:
Radio France Inter
Radio France Info
Radio France Musique
Radio France Culture
Le Mouv'
FiP
France Bleue

&
RTL
RTL 2
Fun Radio

Enkele uitzonderingen zijn er wel, te weten op Atlantic Bird 3/ 5 graden west

Aldaar zijn een feed van France Bleu en FiP terug te vinden. Het is echter niet geheel zeker dat die daar permanent zitten omdat het dus feeds zijn! Die feeds zijn bedoeld om France Bleu en FiP in bepaalde Franse steden op de FM te zetten en zijn als het ware een raamprogramma dat lokaal kan worden aangepast. Onze redactie probeert te achterhalen of de Franse zenders nog terugkeren maar op dit moment is dat niet aan te geven. Het stopzetten is op zeer korte termijn besloten en Radio France zal nog niet over alternatieven hebben nagedacht. RTL is overigens het populairste radiostation van Frankrijk. Tot op heden hebben zij nog geen stelling genomen ten aanzien van de situatie.

Alternatieven voor RTL zijn nog: Lange Golf, 234 KHz (mono)
En voor France Info: Middengolf, o.a. 1377 KHz.
France Inter : Lange Golf, 162 KHz.

FM ontvangst via de ether is onder normale omstandigheden in Nederland niet mogelijk. In Vlaanderen plaatselijk nog wel, vooral in het Zuidwesten.

Desondanks kunnen de nationale publieke Franse zenders in zeer acceptabele MP3 kwaliteit beluisterd worden via internet: luister HIER

RTL is online te horen via www.rtl.fr (ecouter le direct) , RTL 2 is online te horen via www.rtl2.fr (RTL2 en direct) en Funradio is online te horen via www.funradio.fr (klikken op ecouter en Hi Fi). De kwaliteit is acceptabel maar zeker niet geweldig.

Update:
Radio France meldt op haar website dat hun zenders niet meer via CanalSat worden uitgezonden omdat deze partij een flinke bijdrage vroeg bij een eventueel nieuw doorgifte contract. Radio France vindt het spijtig dat ze er niet zijn uitgekomen en houdt de luisteraars op de hoogte van een eventuele hervatting van de dienst.

Behalve onder meer Nederlandse en Zwitserse kabelbedrijven hebben ook diverse ADSL en kabel leveranciers in Frankrijk zoals Free en Neuf, geen toegang meer tot de signalen. Radio France stelt naar technische oplossingen te zoeken voor een hervatting van de uitzendingen. Van een concreet hervatten van satellietdistributie wordt dus nog geen melding gemaakt.

Update: (20 juli)
In een interview op France Inter liet de Franse minister van cultuur Christine Albanel zich verrast uit over de vraag van een luisteraar waarom de Franse radio verdwenen was van de satelliet. Ze was er niet van op de hoogte en zal een onderzoek instellen.

Geplaatst:

bedankt, als ik het zo lees is er nog hoop dat deze zenders terugkomen, erg jammer in ieder geval dat ze nu weg zijn.

Linux server

Geplaatst:

Het is bizar dat ze zo ineens verdwijnen. Maar C+ staat nu sterker omdat ze vroeger met TPS moesten concureren.

Ik kan me voorstellen dat de Franse overheid hier niet blij mee is. Verpreiding van de Franse cultuur staat hoog op de agenda. Speciaal daarvoor is TV5 ooit gecreerd.

• 2 weken later...
Geplaatst:

iemand hier nog nieuws over? ik mis deze zenders wel moet ik zeggen..... maar dat zal in Frankrijk veel erger zijn, waar in veel streken geen normale FM ontvangst (mogelijk) is

Linux server

• 2 maanden later...
Geplaatst:

iemand hier nog nieuws over? ik mis mijn favoriete radiozenders nog steeds......

Linux server

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als alternatief raad ik je aan eens op de oervader der radiogolven, langegolf te luisteren.

162 KHz: France Inter

183 KHz: Europe 1

216 KHz: Radio Monte Carlo

234 KHz: RTL

Komt allemaal prima door bij mij. En het meeste is toch gesproken woord.

Geplaatst:

Of de audiostream via internet beluisteren.

Voor een dreambox maakt het geen verschil laugh , de kwaliteit is natuurlijk wel minder.

zie: radiofrance

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Radio France is weer terug! Op Astra (19 oost) 12207 V.

france musique, info, inter, bleu IDF, culture, fip, le mouv'.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Die zijn er nu ook weer!

RTL, RTL 2, Fun Radio en Radio Classique op 12207V

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen