Ga naar inhoud


YouCa maakt kabel kijken goedkoper


kaelem

Aanbevolen berichten

Analoog lijkt me dit plan onuitvoerbaar. Je moet dan per abonnee met filters gaan werken die bepaalde frequenties (zenders) wel of niet doorlaten. En om hoeveel zenders extra zou het dan gaan? 35 of 40 zenders waar dan een 'keuze' uit gemaakt worden is nog altijd veel minder dan digitaal. De administratieve problemen en kosten en de filters moeten toch worden betaald...door de abonnee.

 

Vergelijkingen met energie en telefonie/ADSL gaan mank, omdat we het niet over een enkelvoudig signaal hebben (stroom, telefoon, internet), maar over radio- en televisie over meerdere frequenties.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 127
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn beste AWAKE je hoeft niet met filters te werken. want ik schreef al:

 

"De analoge zenders,

Wettelijk zijn dit ned 1 2 en 3 de regionale omroep de comercieele zenders en de 2 belgen"

De rest mag gepimpt worden door de providers.

Dus de digitale signalen zijn gecodeerd en daar kan je je op abboneren

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop gespeculeer, ik doe ff mee:

 

Nieuwe aanbieders als Youca worden gewoon ordinaire re-sellers, dus concurrentie gaat niet ten koste van bandbreedte.

 

Verder gaat de Opta/NMA precies uitzoeken wat nou eigenlijk de kostprijs is van een analoog abonnement en UPC/Ziggo moeten die kostprijs + een redelijk winstpercentage aan Youca (en andere nieuwe aanbieders) in rekening brengen. Ze mogen dus niet vragen wat ze willen. Logisch, anders wordt het beoogde doel, het goedkoper maken van televisie, natuurlijk niet gehaald.

 

Als ik een schatting moet maken: ik verwacht dat het analoge basispakket door deze maatregelen een 10-12 euro gaat kosten, i.p.v. de huidige 15-16 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze pas gaan scoren als er een uitgekleed pakket komt van de belangrijke Nederlandse zenders, à la settoppakket van CD of wat Digitenne nu biedt. Veel mensen hoeven al die buitenlandse en themazenders helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: klaas

Hoe meer kosten er in een bedrijfstak zijn hoe hoger de prijzen, dat kan toch niet anders? Want meer kantoren, meer personeel, meer leasebakken en zo kan ik nog wel even doorgaan hoe duurder alles wordt? Of ben ik nou gek? Alles moet toch betaald worden.

Ook zij (YouCaY)zullen winst willen maken maken net als ieder ander bedrijf. Maar hoe meer bedrijven uit één vijver vist, hoe hoger de prijzen want iedereen moet de vaste lasten betalen en nog veel meer!


nee man,
wat kosten?
ze verkopen gewoon het zenderaanbod door.
daar heb je enkel wat goedkope telefonistes voor nodig.

de enige manier (en is reeds al gezegd) is het analoge tijdperk vaarwel zeggen en alles volledig over op digitale tv.
en ik denk dat dat niet lang meer duurt.
ze douwen gewoon (of je het wil of niet) een, al dan niet gratis, tuner door je neus en voilla..

want afgezien dat dit de enige technische oplossing is, willen ook de grote kabelaars van het analoge signaal af.
er is veel meer mogelijk met de kabel, alleen wordt het nu beperkt met het analoge signaal.
zeker nu de grote kabelaars de adem van KPN in hun nek voelen.
KPN die straks landelijk glasvezel gaat uitrollen..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks heb je uiteindelijk helemaal geen analoge kabel meer want dat gaat er uiteindelijk uit. CAIW (de kabelboer in het westland) heeft dit zelfs al een heel tijd geleden aangekondigd dat mensen uiteindelijk straks alleen nog digitaal kunnen kijken.

 

Je kreeg, voor de opstuurkosten, een digitaal kastje en de kosten per maand bleven het zelfde. In de brief met de aankondiging/aanbieding van digitale tv werd er ook een jaar genoemd (jaar weet ik niet meer en mischien is het toch weer uitgesteld) wanneer en dat ze dss helemaal gingen stoppen met het analoge signaal.

 

Persoonlijk denk ik uiteindelijk dat alle kabelboeren dit gaan doen en dat het "basis pakket" gewoon een digitaal pakketje gaat worden. Zo kunnen de andere aanbieders/resellers erg makkelijk hun pakketten samenstellen,afnemen en aanbieden.

 

Of we er echt beter van worden als het kabelnetwerk en provider (verplicht) gescheiden zouden gaan worden ben ik niet zo zeker van. In de energie kosten zijn er ook geen GROTE verschillen ondanks dat de netwerken en leverancier allang gescheiden zijn en er concurentie is. Dit komt natuurlijk ook door de transportkosten die in verhouding waanzinnig hoog zijn en er waarschijnlijk niet veel marge op de "stroom" zelf is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Als ik een schatting moet maken: ik verwacht dat het analoge basispakket door deze maatregelen een 10-12 euro gaat kosten, i.p.v. de huidige 15-16 euro.

Precies, zo denk ik er ook over. Maar het heeft wel gevolgen... De digitale "plus" en "extra" pakketjes zullen hierdoor wel omhoog gaan... terwijl het analoge pakket wordt uitgekleed tot in eerste instantie een zender of 20.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Mijn beste AWAKE je hoeft niet met filters te werken. want ik schreef al:

"De analoge zenders,
Wettelijk zijn dit ned 1 2 en 3 de regionale omroep de comercieele zenders en de 2 belgen"
De rest mag gepimpt worden door de providers.
Dus de digitale signalen zijn gecodeerd en daar kan je je op abboneren

Leo


Wat je zegt klopt niet helemaal:

Must-carry zenders

Dit zijn zenders die altijd moeten worden doorgegeven door de kabelmaatschappijen. Het gaat om de tv-zenders Nederland 1, 2 en 3, en 2 Belgische Nederlandstalige stations, zoals VRT 1 en Canvas/Ketnet. Daarnaast moeten ook de publieke regionale en lokale tvzender worden doorgegeven.
Op radiogebied zijn de doorgifte van Radio 1 tot en met 4 en Radio 747 AM (voorheen radio 5) verplicht. Hierbij komen nog de regionale en lokale zenders en twee Nederlandstalige Belgische radiozenders (de programmaraad maakt een keuze uit VRT1, VRT2, Radio Klara (VRT3), Studio Brussel en Radio Donna).

Bron

Hier zitten dus geen commerciële zenders bij. Als je bedoeld dat je alleen de must-carry zenders analoog doorgeeft, en de rest digitaal om zo het analoge filter probleem op te lossen zijn we slechter uit dan de huidige situatie.

Ben het met voorgaande sprekers eens dat als de Opta prijsmaatregelen gaat nemen, het tarief (wat(!)) zal zakken, maar het analoge aanbod blijft hetzelfde.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Awake

Wat je zegt klopt niet helemaal:

Must-carry zenders

Dit zijn zenders die altijd moeten worden doorgegeven door de kabelmaatschappijen. Het gaat om de tv-zenders Nederland 1, 2 en 3, en 2 Belgische Nederlandstalige stations, zoals VRT 1 en Canvas/Ketnet. Daarnaast moeten ook de publieke regionale en lokale tvzender worden doorgegeven.
Op radiogebied zijn de doorgifte van Radio 1 tot en met 4 en Radio 747 AM (voorheen radio 5) verplicht. Hierbij komen nog de regionale en lokale zenders en twee Nederlandstalige Belgische radiozenders (de programmaraad maakt een keuze uit VRT1, VRT2, Radio Klara (VRT3), Studio Brussel en Radio Donna).

Bron



is het verplicht om deze zogenaamde Must Carry zenders [/i]analoog door te geven?

Elke nederlander heeft het recht om gratis deze zenders te bekijken. maar moet dat perse via het analoge net?
Digitenne geeft ze ook gratis, maar daar zijn ze digitaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
is het verplicht om deze zogenaamde Must Carry zenders [/i]analoog door te geven?

Op de kabel wel. Juist wel, zelfs! Er is 0,0 regulering voor het digitale aanbod. Als Ziggo het digitale aanbod wil vullen met 50 varianten van Body in Balance, 50 religieuze kanalen en TelSell HD waarbij ze ook nog eens besluiten om Nederland 1, 2 en 3 en de commerciële zenders te schrappen, dan kan niemand ze tegenhouden. Moeten ze helemaal zelf weten. Dat er geen hond een abo op wil is hun probleem.
Citaat:
Elke nederlander heeft het recht om gratis deze zenders te bekijken. maar moet dat perse via het analoge net?
Digitenne geeft ze ook gratis, maar daar zijn ze digitaal.

Fout, de VRT is niet gratis bij Digitenne. Als je in het zuiden woont kan je het vaak wel oppikken met wat moeite, maar dat is van de VRT zelf. Bij Digitenne is het gecodeerd.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Dit bericht kan niet langer worden aangepast omdat het maximum tijd is overschreden."

 

Wat een lariekoek. Ik heb het net geplaatst.

 

Vervolg in een nieuwe post dan maar: als ik me goed herinner gaat dat youca juist alleen maar analoge TV aanbieden. En helemaal niets digitaal. Zo zijn er geen filters of wat dan ook nodig. Wil je digitaal, dan zal je alsnog naar de netwerprovider moeten.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: DAG.NL

KABELTELEVISIE Nieuw mediabedrijf wil op prijs concurreren

TVkijken kan goedkoper

FotoHH

Mediabedrijf YouCa gaat de strijd aan met UPCen Ziggo en wil veel goedkopere televisie aanbieden.

 

Door Esma Linnemann Amsterdam Televisiekijken kan – zowel analoog als digitaal – veel goedkoper. Dat stelt Peter Jelgersma, medeoprichter van mediabedrijf YouCa, een samenvoeging van your en cable. Dit mediabedrijf gaat de strijd aan met kabelgiganten UPC en Ziggo. Die hebben nu zo’n 80 procent van de kabelmarkt in handen en houden de prijzen voor televisiekijken volgens Jelgersma kunstmatig hoog: ‘Wij hebben een rekensommetje gemaakt en komen veel goedkoper uit. Bovendien gaan we gevarieerder én flexibeler digitale televisie aanbieden.’

 

De hoge tarieven op de kabelmarkt zittenhetministerievanEconomische Zaken al tijden dwars. De concerns rekenengemiddeld15eurovooreentelevisieaansluiting. Dat kan volgens berekeningenomlaagnaar6euro.Alleenal deklantenvanZiggoenUPCbetalenzo jaarlijks 600 miljoen euro te veel voor hun dagelijkse portie tv. Jelgersma wil met ‘zijn’ YouCa in 2009 de boer op om de sterke positie van de kabelgiganten te ondermijnen. Hij denkt met superlage tarieven de klanten over te halen. ‘Volgend jaar stappen de mensen massaal over naar ons.’

 

Het is niet de eerste keer dat Jelgersma een kleine revolutie ontketent in medialand. De ondernemer is al 25 jaar met kabels in de weer. Hij was onder meer de bedenker van de ‘U-bocht constructie’, waardoor commerciële zenders eind jaren tachtig konden uitzenden via Luxemburg. Jelgersma richtte verder Canal+ en Radio 10 op.

 

De ondernemer ziet grote kansen in analoge televisie. Zeker nu telecomwaakhond OPTA heeft besloten meer aanbieders toe te laten op de kabel. Volgens OPTA biedt digitale televisie alleen niet voldoende concurrentie voor de kabelgiganten. Woordvoerder Cynthia Heijne: ‘Analoge televisie is nog steeds erg belangrijk in Nederland. Op deze markt is te weinig concurrentie.’ Daarom wil de Opta de grootste exploitanten dwingen hun kabelsopentestellenvoornieuwespelers. Heijne: ‘We willen dat de partijen hun reactie geven op ons besluit en daarna concreet afspraken maken.’

 

Ondanks steun van de OPTA zal het YouCa niet direct lukken een positie op de markt te verwerven. De Europese Unie moet het voorstel van de OPTA eerst goedkeuren. Daarnaast moet YouCa zelf regelen dat ze uitzendrechten krijgen. Dat kan nog een taaie klus worden,aangezienzendersalsAnimal Planet en Comedy Central in het bezit zijn van de Amerikaan John Malone, tevens de baas van UPC. Toch voorziet de OPTA geen grote problemen met de uitzendrechten. Heijne: ‘Het is vooral belangrijk dat er heldere afspraken wordengemaakt,zodatconsumenten goed voorgelicht worden en eenvoudig kunnen overstappen.’

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens Van Esch blijkt een lagere prijs voor het analoge pakket bij YouCa ineens niet meer "het primaire doel", maar gaat het hem om "pluriformiteit door een gevarieerder aanbod, de kwaliteit van de services en toetreding van nieuwe programma's."

 

Dus ze beginnen al terug te krabbelen nog voor ze begonnen zijn.

 

Lees het hele stuk op de site van Emerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Volgens Van Esch blijkt een lagere prijs voor het analoge pakket bij YouCa ineens niet meer "het primaire doel", maar gaat het hem om "pluriformiteit door een gevarieerder aanbod, de kwaliteit van de services en toetreding van nieuwe programma's."

Dus ze beginnen al terug te krabbelen nog voor ze begonnen zijn.

Lees het hele stuk op de site van Emerce.


Ik kom iedere keer weer het woord "analoog" tegen, onbegrijpelijk. Al die moeite die gedaan moet worden voor iets dat in ~2012 afgeschaft wordt. Europa streeft naar analoge afschaffing rond dat tijdstip. Maar wat gaat Nederland doen: stimuleren van analoge televisie.

Ik zou liever zien dat de Opta al die moeite gaat steken in het toegankelijker maken van digitaal, door kabelaars te verplichten CI+ te ondersteunen en interne DVB-C tuners, geen meerprijs op extra smartcards etcetera, puur om de nadelen van digitale televisie weg te werken zodat we straks eindelijk dat bandbreedte verslindende analoog achter ons kunnen laten.

We moeten zorgen dat HDTV zo snel mogelijk de nieuwe standaard wordt, niet moeite en geld gaan investeren om analoog een 2e leven te geven. Dat is terug naar de vorige eeuw.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...