Ga naar inhoud


DVB-T signaalsterkte en analoge versterker


Gast Lateron

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik verblijf in Spanje en gebruik hier de Spaanse versie van DVB-T. Het signaal komt binnen via een analoge TV antenne. Hoewel de antenne afgesteld is line-of-site naar een zendmast op een berg hemelsbreed zo’n twee Km hier vandaan, is het digitale ontvangst matig bij anders dan zeer goed weer. Analoge TV is in het algemeen van goede kwaliteit. Zou het plaatsen van een antenne versterker, dat naar mijn mening normaal een analoge versterker is, ook de DVB-T signalen versterken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Lateron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Ik zou toch even kontroleren of je geen installatiefout hebt gemaakt.

Misschien een kortluiting in de coax, of een open verbinding?

Staat je polarisatie goed. En is je antenne geschikt voor de te ontvangen frequentie? UHF en/of VHF.

Als de zender op 2 km van je af staat, moet het sigmaal binnen denderen en zelfs op een binnenantenne te onvangen zijn, tenzij men de zendantenne met opzet wat tilt gegeven heeft en het signaal "over je heen" straald.

Dan kun je eventueel proberen met een antenneversterker wat winst te behalen. Zet ook je antenne onder een hoek zodat ie recht naar boven naar de zender kijkt, vooral als het om een hoge berg gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips. Zodra het weer verslechterd zal ik wat gaan experimenteren. Ik dacht dat de frequentie bereik van de antenna wel goed zit want het is niet zo oud. Misschien moet ik het meer zoeken in wat je zij met “over je heen” stralen. Als dat zou gebeuren heb ik pas echt een probleem en zal ik misschien een hogere antenne moeten plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Kun je eens een foto van die antenne plaatsen.

Ik was nog vergeten te vermelden dat je een gewone "analoge" antenneversterker kunt gebruiken. Het versterken van het signaal heeft niks met analoog of dvb-t te maken.

Weet je welke kanalen je wilt gaan ontvangen en weet je de polarisatie?

De antenne hoger plaatsen terwijl je zichtcontact met de zender hebt lijkt me weinig zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Weet je wel 100% zeker dat de zender die je ziet staan op die berg, werkelijk een dvb-t zender is. Ik kan me niet voorstellen dat je moeite hebt met het ontvangen van die zender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jup!

 

vorige week op mn vakantie bij eindhoven met mn dvb-t kaartje op een stukje COAX als antenne gewoon volle bak wink

 

moet ik hier thuis niet proberen frown

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, met goed weer kan ik 43 DVB-T zenders goed ontvangen zonder storingen. Er zijn 44 zenders waarvan de eerste slecht te ontvangen is (veel storingen). Met minder goed weer verdwijnen ongeveer 35 zenders met de boodschap “no signal”of met erg veel “drop-outs”.

Ik heb een binnen antenne geprobeerd maar toen ontving ik 27 zenders met veel storingen.

Ik weet niet wat de polarisatie is in Spanje en ik weet niet voor 100% of die mast op die berg wel de juiste is, maar het is de enige in de omgeving die ik kan zien. (Ik zit in Moraira, een dorp dichtbij Denia en zo’n 50 Km noord van Benidorm). Ik zal eerstdaags naar de Sat winkel stappen om daar te vragen, maar veelal spreken zij alleen Spaans dat ik nog niet beheers.

 

(Geen foto want ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen) plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soory, maar als ik jouw link DVB-T antenne aanklick krijg ik de volgende boodschap.

The requested URL /_gnRTH5Ox-3o/RnRneGz45HI/AAAAAAAAAA4/F7AJ0-tLQ-U/DSC02714.JPG was not found on this server.

 

Op de berg waar ik het over heb staat een park van 10 antenne- masten, maar "broodjes" heb ik niet echt kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank voor de link.

Da’s knap! De site www.tdt.es geeft aan dat voor mijn postcode regio ik 21 TV kanalen en 6 radio kanalen kan ontvangen. Met een binnenantenne kan ik bij goed weer 27 TV kanalen ontvangen en met een buitenantenne zijn het er 44! Misschien is de site niet actueel. Waar het mij om gaat, het sportskanaal “Teledeporte” (BENITACHELL CANAL 66) is volgens de site te ontvangen. Juist deze valt het snelste weg bij minder weer. Een ander sportskanaal “Tele 5 Sport” (BENITACHELL CANAL 68) valt ook gauw weg maar niet zo snel.

 

Met een verrekijker heb ik toch kunnen zien dat er meerdere antennes staan met “broodjes”. Ik denk dat ik de juiste berg heb, in Benitachell, een dorp even verder op. Ik heb al eerder gespeeld met de buitenantenne en dacht het te hebben gericht voor maximaal signaal. Moet toch iets anders zijn. Ik heb 2 ontvangstapparaten voor TDT en beide geven hetzelfde resultaat. Analoge TV signaalsterkte is goed op ieder van de 11 beschikbare kanalen, dus de coax bekabeling moet goed zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lateron
Soory, maar als ik jouw link DVB-T antenne aanklick krijg ik de volgende boodschap.
The requested URL /_gnRTH5Ox-3o/RnRneGz45HI/AAAAAAAAAA4/F7AJ0-tLQ-U/DSC02714.JPG was not found on this server.


Meestal helpt het als je de afbeelding nog eens ververst. Veel sites zijn niet echt voor hot-linking...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...