Ga naar inhoud


Amerikaanse auto invoeren hoe en wat kost zoiets.


puk5600

Aanbevolen berichten


Ik heb het zelf niet gegaan maar het volgende gehoord:

ga naar usa of canada (maakt niets uit welk land.

koop een auto ,veel autohandelaren hebben daar ook ervaring

met export en shipping.

rij er een maand mee rond in usa.

na die maand proforma verkopen aan handelaar en weer als

tweedehands terug kopen.

Dan dan auto b.v. shippen naar rotterdam.

Bij aankomst in nederland bij douana kantoor auto importeren

(btw+bvm) betalen.

Dan auto aanpassen voor de Ned eisen aanpassen (heb iets gehoord

dat de lampen aangepast moeten worden.

Dan auto bij rdw keuren laten en nl plaat halen (klaar).

Kan zijn dat de douane moeilijk doet over de waarde van de

auto dus dat ze niet uitgaan factuurprijs + transportkosten maar

dat ze de waarde nemen zoals die auto in ned waard zou zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdt rekening met het feit dat er wel een typegoedkeuring voor het model moet zijn. Als het een model is dat niet in Europa rondrijdt mag jij die keuring laten doen, en die is prijzig.

Maar goed nieuws, botsproeven hoef je dacht ik niet opnieuw te laten doen, je mag de gegevens van de Amerikanen gebruiken.

 

Vervolgens moet je rekening houden met onderdelen bij reparatie. Kan een groot probleem zijn. Zo heb ik een helicopterpiloot gekent die vanuit Canada een auto meenam, nota bene een Peugeot 504 en terug in Nederland de grootste problemen had een passende trekhaak gemonteerd te krijgen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om auto's die in nederland al rondrijden. Maar ik wil even uitzoeken hoeveel het goedkoper is om er een te importeren dan er hier een te kopen. Voor de prijs dat ik hier een 2de hands koop van 2000 koop ik daar een nieuwer model van 2005 of jonger voor maar dan moet het invoeren ervan wel interresant zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

vanuit Canada een auto meenam, nota bene een Peugeot 504

 

Huhhh? een Peugeot uit Canada meegenomen. Heb ik nog nooit gezien daar.

Ik heb er 5 jaar gewoond en ik kom er nu 4 maal per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
vanuit Canada een auto meenam, nota bene een Peugeot 504

Huhhh? een Peugeot uit Canada meegenomen. Heb ik nog nooit gezien daar.
Ik heb er 5 jaar gewoond en ik kom er nu 4 maal per jaar.


Het was dan ook eind jaren 70. Hij dacht nog wel slim geweest te zijn geweest door een Europese auto te kopen. (transport van de auto naar NL werd door het leger betaald).

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals pukje al zei zou ik mij eerst eens informeren wat er aan kosten bij komt om de auto hier in nl door de keuring te krijgen.

o.a de achterlichen. hier zijn in nl bepaalde voorschriften hoeveel reflexie er op moet zitten. dit probleem had mijn buurman ook met een chevy uit de states. is geloof ik wel 3 keer terug geweest voordat ie goedgekeurd werd.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in 1996 een jaar in de USA gewoond en toen was er een regeling dat je dan in aanmerking kwam voor de "verhuisregeling". Dat betekende dat je een auto belastingvrij terug naar Nederland mocht importeren, dus geen BTW en BPM betalen! Daar zal je natuurlijk weinig aan hebben, maar ik vond het wel mooi toen!

 

Transport was ik ongeveer 1500 US$ voor kwijt toen (ik meen van Rhode Island -> Antwerpen). Maar verkijk je niet op al het papierwerk. Ik heb achteraf een lijstje gemaakt van alle bedrijven, instanties, etc waar ik mee te maken had gehad, en ik kwam uit op een totaal van 20 verschillende! Waar je dus allemaal contact mee moet leggen, papierwerk moet regelen, kosten betalen, etc....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
bpm 27%
btw 19%

hier een reken voorbeeld
netto catalogusprijs 10.000
BPM + 2.690
BTW (19%) + 1.900




BPM incl. leeftijdskorting (7%) 2.502


bruto catalogusprijs 14.590

Niet correct. BPM is afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Alle kosten, details over typegoedkeuring etc. staan op de site van het RDW. Je moet bovendien rekening hiuden met extra kosten, omdat je zonder Nederlands kenteken niet in Nederland mag rijden als Nederlander. Een autoambulance heb je een paar keer nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rekenmethode die hierboven staat voor de bijkomende kosten zijn pertinent onjuist. Even in een paar stappen hoe het werkt:

 

1. op auto's is een bruto BPM van 42,3% van toepassing.

 

2. of je wel of geen BPM korting krijgt, is afhankelijk van de vraag of de auto wordt aangemerkt als "nieuw" of niet. En de douane beoordeelt een auto als nieuw als hij minder dan x-duizend km gereden heeft. Dat was 2 jaar geleden nog 6000 km, maar dat is misschien veranderd. Het maakt daarbij dus niet uit hoe oud de auto werkelijk is.

 

3. voor de BPM-korting op "gebruikte" auto's is een simpele staffelregeling van toepassing:

1-3mnd = 4% + 3% per volledig verstreken volgende maand

3-5mnd = 10% + 2,5%/mnd

5-9mnd = 15% + 2,25%/mnd

9-18mnd = 24% + 1,44%/mnd

18-30mnd = 37% + 0,83%/mnd

etc.

Deze lijstjes kun je volop op internet vinden.

 

4. sinds de invoering van het energielabel komt er ook nog een een korting of toeslag op de BPM afhankelijk van de energie-klasse waarin de auto wordt ingedeeld.

 

Maar er zijn nog wel meer problemen bij import.

Amerikanen gebruiken vaak zgn. seal beam koplampen. Die lampen zijn echter in europa in principe niet toegelaten. Ik weet niet zeker of het nog zo is, maar je kon vroeger ontheffing krijgen als aantoonbaar was dat er voor die auto geen koplampen bestaan met europese type-goedkeuring.

De zgn. running lights zijn in europa verboden. Running lights zijn die extra "knipperlichten" die je op amerikaanse uitvoeringen altijd ziet. Alleen zijn het geen extra knipperlichten, maar die lampjes branden permanent zodra het licht wordt ingeschakeld.

De achterlichtpartij werkt bij de meeste amerikanen ook anders. Daar knippert vaak het achterlicht i.p.v. een apart knipperlicht. Ook dat is in europa niet toegestaan.

Veel amerikanen gebruiken een afwijkend formaat kentekenplaat. En als de auto voorzien is van een speciale plaats om de kentenplaat te bevestigen en er past geen "gewone" NL formaat plaat in, dan kun je ontheffing krijgen voor een kleinere plaat. Maar.... regel het wel al bij de keuring, want als je dat vergeet en het is niet op tijd geregeld heb je een groot probleem om het achteraf gewijzigd te krijgen.

 

Enfin, zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Import uit amerika is vaak heel lastig. Zelfs als je een oorspronkelijk europese auto koopt. Voor de amerikaanse markt zijn nl. niet alleen die lampen e.d. aangepast, maar ook de hele electronica er omheen. M.a.w. de kabelboom is vaak veranderd voor de amerikaanse varianten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...