Ga naar inhoud


rare problemen met ontvangst van Cbeebies/BBC4 en BBC/BBC3


Gast fortean

Aanbevolen berichten

Hallo, allen.

 

Sinds een week heb ik een HD900. Mijn opstelling: Visiosat met 2 koppen (Astra 1, Hotbird) en Triax 80 cm met 2 koppen (Astra 2 en 3). Prima ontvangst van alle kanalen die ik verwachtte, maar helaas wat rare problemen met ontvangst van Cbeebies/BBC4 en BBC/BBC3: die kanalen doen het na verloop van tijd niet meer.

 

Als ik geen beeld heb dan helpt: kanalen deleten (uit de channel list) en opnieuw de transponder scannen (10773). Dan werkt het prima en blijft ook gedurende de avond goed werken. De volgende dag blijkt dan dat ik weer zwart beeld heb - routineus reload ik de kanalen en hup, weer beeld.

 

Ik WEET dat CBeebies en Four niet voltijds uitzenden, maar op mijn ouwe SD ontvangertje kreeg ik gewoon het programma te zien wat uit werd gezonden: tot 20.00 uur Cbeebies, daarna Four etc.

 

Nou begreep ik - wie het weet mag het zeggen - dat Four en Cbeebies een verschillend VPID gebruiken en dat de IPbox daar gevoelig voor is, dus: dat je de helft van de tijd zwart beeld zou moeten krijgen, afhankelijk van het VPID wat je gebruikt. Dus, dacht ik: 2 keer inlezen; 1 kanaal noem ik dan Cbeebies (van 6.00 tot 20.00 of zo) en het andere (met zelfde frequentie, polarisatie etc. maar met een ander VPID) noem ik dan BBC4. En dan zou ik altijd op 1 van de beide kanalen beeld moeten krijgen. Toch?

 

Nee dus.

 

Heeft een van jullie ook een HD900 waarmee hij/zij BBC ontvangt en herkent hij/zij het probleem, zo ja: is er een oplossing? Ik wordt wat chagrijnig van het steeds maar weer moeten deleten en verherinlezen van mijn kanalen voor ik 's avonds naar BBC4 kan kijken..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik herken het. Na de scan lees je de lijst in met Relook PCeditor. Vervolgens pas je de gegevens aan van BBC three en four. De PMT-PID moet je aanpassen. De juiste gegevens vind je bij kingofsat. Daarna de lijst weer uploaden naar de IP900HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dank je wel!

 

Nou heb ik al sinds de vorige eeuw geen MS-Windows software meer in gebruik (gebruik uitsluitend Linux), ik vermoed dat de Relook editor niet bestaat voor Linux. Hoe nu?

 

Ik stel me zo voor dat de Relook editor de tabellen van de sqlite database op de HD900 leegtrekt, dat je die dan als "tekst" op de PC editeert (waarbij de relook editor mogelijk kruisverbanden tussen de tabellen bewaakt) en dat je dan de gewijzigde tabellen in tekstvorm weer in de sqlite database importeert met die relook editor, weet iemand hoe het precies zit?

 

Als het inderdaad zo gaat dan zou je ook "handmatig" de database moeten kunnen wijzigen, e.g. de database over ftp-en, lokaal met sqlite3 wijzigen (zo van "UPDATE ... WHERE .." etc.) en dan de database sluiten en terugkopieren naar de 900. Of zelfs op de HD900 rechtstreeks gebruik maken van sqlite3, toch?

 

Iemand hier die het al "rechtstreeks" heeft gedaan en die me nog wat verder kan helpen? Zo niet, ga ik dit weekend zelf aan de knoei en rapporteer hier dan mijn bevindingen cool

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen even geloerd op de HD900: in de database is een tabel "channelinfo" te vinden. Daarin vinden we zowaar een veld "pmt_pid", het lijkt me dat je daar op doelt.

 

Code:
# cd /var# sqlite3 ./db.datsqlite> .schema channelinfoCREATE TABLE channelinfo(        id                      integer primary key,        shortname               text,        fullname                text,        org_network_id          integer,        ts_id                   integer,        service_id              integer,        pmt_pid                 integer,                seq                     integer,        sat_id                  integer,        tp_id                   integer,        provider_id             integer,        scramble                integer,        status                  integer,        audio_mode              integer,        audio_index             integer,        service_type            integer,        volume                  integer);CREATE UNIQUE INDEX ch_idx on channelinfo (id);

 

 

... ooohkay, maar nou de hamvraag: wat moet daar bij dat PMT_PID veld voor waarde komen?

 

Kingofsat heeft in de aanbieding: frequentie, polarisatie, bitrate, FEC, sid, vpid, apid. welke is het?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog wat zoeken het juiste veld gevonden, maar... dat zijn precies de waarden die er nu in staan. En ja, ik heb beeld.

 

Actie nu: een dag angstvalling van de scanknop afblijven, en dan morgenavond na 20.00 (GMT+1) of ik op dat kanaal dan nog steeds BBC Four heb. Zo niet, dan ben ik toch benieuwd wat er dan in de database staat - en als dat is gewijzigd, welk proces doet dat dan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen inderdaad geen beeld op four - en ook niet op Cbeebies. Maar dat klopt: four is er pas vanavond en voor Cbeebies had ik het juiste pmt_id nog niet ingevuld. Zetten van de pmt_id leidt inderdaad tot het gewenste resultaat: Cbeebies verschijnt smile

 

Hoe gaat dat wijzigen van een pmt_pid: log in op je IPbox (standaard username/passwd: root/ipbox, als je tenminste de originele software hebt). En dan:

 

Code:
/var > sqlite3 ./db.dat "update channelinfo set pmt_pid=270 where shortname='CBeebies'; "/var > sqlite3 ./db.dat "select * from channelinfo where shortname like('CBee%') or shortname like('BBC FOUR');"4447|BBC FOUR|BBC FOUR|2|2045|6316|267|3520|22|427|240|0|0|2|255|1|104457|CBeebies|CBeebies|2|2045|6318|270|3530|22|427|240|0|0|2|255|1|10

 

Uiteraard kan op een andere IPbox andere output verschijnen. Verder even oppassen: ik gebruik hier de shortname om de update te doen, beter is het om het id te gebruiken. In dit geval maakte het bij mij niet uit, omdat zowel id als shortname voor CBeebies uniek zijn.

 

Vanavond dus checken of Four ook actief wordt en of CBeebies dan verdwijnt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is eigenlijk een pmt_pid?

 

Welnu: een satelliet uitzending bestaat uit gemoduleerde hoogfrequente electromagnetische straling. Er zijn vele transponders (zenders) per satelliet, elk met hun eigen zendfrequentie en polarisatie.

 

Je LNB pikt alle HF signalen van een satelliet op en stuurt ze naar je ontvanger. Die bevat een tuner die is afgestemd op het signaal van 1 van de transponders. De modulatie van het signaal op die transponder vertaalt zich in de ontvanger uiteindelijk naar digitale data-pakketjes.

 

Als je maar 1 datastroom zou hebben per transponder kon je alle packets achter elkaar plakken en klaar was je. Maar dan heb je dus maar 1 datastroom. Voor radio zou dat gaan, maar TV vereist ten minste 2 stromen: 1 voor geluid, 1 voor beeld.

 

Verder is de zendfrequentie van de satelliet zo hoog dat er heel veel data kan worden gemoduleerd op zo'n signaal, meer dan genoeg om bijvoorbeeld zowel beeld, geluid als ook EPG data weer te geven, zelfs genoeg om dat voor meerdere programma's te doen.

 

Daarom wordt de gedigitaliseerde data van meerdere programma's (die op hun beurt weer bestaan uit subkanalen met geluid, beeld, EPG etc.) achter elkaar uitgezonden, bijvoorbeeld: eerst een stukje BBC4 geluid, dan een stukje BBC4 beeld, dan een stukje BBC3 beeld etc. Je ontvanger selecteert de juiste pakketjes

en maakt daar beeld en geluid van.

 

Maar hoe kan de ontvanger nu "weten" welke pakketjes samen een stroom vormen? Welnu: elk pakketje heeft een identificerend deel, het zogenaamde PID (=Packet Identifier). Pakketjes met hetzelfde PID horen bij elkaar en vormen samen een stroom van data.

 

Maar hoe "weet" de ontvanger nou welke stromen bij elkaar horen? De pakketjes die het beeld van - zeg eens - CBeebies vormen zouden bijvoorbeeld PID 123 kunnen hebben, de pakketjes voor het geluid van CBeebies PID 234, en de pakketjes voor de EPG kunnen weer PID 222 hebben...

 

Nou kun je dat natuurlijk handmatig instellen. Maar een handiger manier is het gebruik maken van een speciaal soort data pakketjes, die samen de Program Map Table (PMT) vormen. Die pakketjes bevatten precies die informatie: de PID's van de pakketjes die samen stromen vormen en de aard van die stromen. En op zijn beurt heeft zo'n "metapakketje" weer een eigen PID.

 

En dat is dus de PMT_PID.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afsluitend (voorlopig) kan ik melden dat inderdaad ook vanavond Four gewoon te ontvangen was. Overigens wel even genieten vanmiddag, van die openingsceremonie in HD (BBD 1 HD, want NL 1 HD doet het nog niet bij mij, zal de CAM wel zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...