Ga naar inhoud

Hoe software onder Mandriva 2008.1 installeren met Urpmi??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben de laatste tijd wat met Linux aan het proberen en kijken of het me bevalt. Ik heb zojuist Mandriva 2008 Spring edition geinstalleerd en na wat zoeken op Internet heb ik gevonden dat ik Urpmi nodig heb om extra software te installeren.

Ik heb dit geinstalleerd via http://easyurpmi.zarb.org en ik krijg vervolgens de melding dat alles is geinstalleerd.

Tot zover geen problemen.

Maar hoe kan ik nu Urpmi gebruiken om extra software te installeren. Als ik 'urpmi' typ in Konsole, dan krijg ik de foutmelding: bash:urpmi:command not found.

Ik doe dus nog iets verkeerd, maar wie kan me verder helpen?

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

mmm, vergeten in de loggen als superuser. Nu is urpmi wel beschikbaar, maar welk type packages kan ik daarmee installeren en welk bestand moet ik dan aanroepen (zoals setup.exe in windows)

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

Beste IM,

Je kunt de adressen ook ophalen op:

www.mandrivaclub.nl/urpmiweb Zo zag EASY URPMI er voorheen ook uit.

Aangeven alle bronnen, dan keuze maken voor welke bronnen en je kunt hierin ook huidige sources verwijderen aangeven.

Let op, dan worden je bestaande bronnen verwijderd. Alle bestanden komen dan van de servers en niet meer van DVD of CD´s.

Dan eenvoudig de gevormde lijst kopieren en in een terminal venster plakken (root uiteraard met Su commando) en alle beschikbare software mogelijkheden worden dan opgehaald.

Die kun je vervolgens installeren via terminal met urpmi gevolgd door bestandnaam.

urpmi libdvdcss bijvoorbeeld. Of urpmi krusader voor de Krusader file manager (aan te bevelen, heeft ook een root optie).

ofwel in system > configuratie > uw computer configureren en dan software. Dit wijst verder zichzelf.

PLF bestanden, zijn bestanden die mogelijk een twistpunt kunnen opleveren over licentierechten etc.

Deze zijn derhalve niet standaard opgenomen in de distributie. Libdvdcss bijvoorbeeld om DVD te kunnen afspelen of Win32codecs (Codecs) voor bepaalde audio video bestanden af te spelen.

Het is allemaal eenvoudig, als je het weet.

Groet,

Bram

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen