Ga naar inhoud


Windows XP start steeds trager op


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds kort start Windows XP Pro op mijn laptop bij vlagen traag op.

Normaal lopen de onderstaande opstart stappen vrij vlot door en is er nauwelijks een vertraging te bespeuren.

 

Bootscherm - WXP scherm met lopende indicator - Pop-up 'Windows start op' - inlogscherm

 

Sinds een paar weken gebeurt het nu regelmatig, dus niet permanent, dat tussen het WXP scherm met lopende indicator en de Pop-up 'Windows start op' het scherm voor 1 á 2 minuten zwart blijft en dan pas het scherm weer de normale kleur krijgt en de Pop-up 'Windows start op' in beeld komt.

In de periode dat het scherm zwart blijft is er nauwelijks of geen diskactiviteit zichtbaar.

Ik vraag me nu af of dit probleem door de HW van mijn laptop of door Windows of door een combinatie van beiden wordt gegenereerd?

 

Kent iemand dit verschijnsel en / of weet hoe ik er achter kan komen waar het probleem zit?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


* msconfig raadplegen op overbodige items (opstarten)

* virusscan uitvoeren (online via Bitdefender ofzo).

* spyware scans uitvoeren (combi ad-aware 2008 en spybot 1.6.0 doet wonderen)

* crapcleaner-scan uitvoeren

* hdd defragmenteren

* geheugen uitbreiden indien mogelijk

* temp mappen legen

 

--> met bovenstaande handelingen (ben je wel ff zoet mee) kan je een softwareprobleem, mits Windows goed is, uitsluiten. evt. een System File Check uitvoeren (start --> uitvoeren --> sfc /scannow) uitvoeren. Hou hiervoor je XP CD-ROM wel parraat.

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het snelle antwoord maar hebben de meeste genoemde zaken niet uitsluitend betrekking op het moment dat het scherm 'Windows wordt opgestart' verschijnt?

Het door mij geschetste probleem komt daarvoor in het beeld.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet je auto-update eens uit (indien deze aanstaat).

 

Deze functie gooit bij mij vaak roet in het eten.

 

Laatste keer van 2 minuten teruggebracht naar 30 seconden.

 

En kijk ook bij MSconfig onder services, zet alleen de NIET

windowsservice vinkje op aan en controleer welke services

uitgevinkt kunnen staan, de meeste wel, niet de virusscanner.

 

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Probeer een windows\prefetch leeg te gooien. Dit is juist gemaakt om je pc sneller te laten opstarten, maar helaas vertraagt het de boel na verloop van tijd.

Als je de directory leeggemaakt hebt, wordt ie vasnzelf weer gevuld.

 

De inhoud van deze directory kan zeer grote invloed op het opstarten hebben !

2x VU+ Solo 4K, 2x DM8000, 1x DM800, Triax 90cm (13.0° / 19.2° / 23.5° / 28.2°)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Nadat ik eind 2008 de meeste hiervoor genoemde adviezen had opgevolgd en ik geen verbetering constateerde heb ik het toen maar voorlopig laten zitten.

Nu wil ik dit onderwerp toch wel weer aan de orde brengen.

De reden hiervoor is dat elke keer dat ik nu de laptop opstart het plusminus 5 minuten duurt voordat Windows opstart.

Dit is niet spontaan gebeurt maar zo langzaam duurde het steeds langer voordat de melding 'Windows wordt gestart' in beeld komt.

Omdat het nu permanent gebeurt begint dit nu wel erg hinderlijk te worden.

Ik heb de laptop ook in de 'Veilge Modus met opdrachtprompt' opgestart.

Daarbij viel mij op dat vanaf het moment dat SPTD.sys wordt opgestart het tussen de anderhalf en 2 minuten duurde voordat de melding kwam 'Windows wordt gestart'.

Ik kan echter niet beoordelen of deze tijdsduur normaal is.

Nadat ik heb ingelogd worden alle applicaties binnen een normale tijd opgestart.

Mijn laptop is een ACER TravelMate 6465WLMi met 4Gb RAM.

Meestal heb ik een externe HDD aangesloten (maar nu even niet) en maak altijd gebruik van WiFi.

Ik gebruik WinXP Pro NL met SP3.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het opschonen, trouble shooten en proberen een pc/laptop weer sneller te maken (opstarten) veel meer moeite en tijd kost dan het opnieuw installeren. Het helpt zeker als je dan de data op een aparte partitie hebt uiteraard. Sommigen vinden het luiheid, maar ik heb gewoon die ervaring. De ervaring leert ook dat je dan weer tijden voortkan zonder noemenswaardige problemen

 

Veel mensen durven het echter niet aan omdat ze bang zijn dat ze hem niet meer goed aan de praat krijgen (drivers). Zorg er dus voor dat je die eerst vindt (fabrikant).

 

Achteraf zul je zien dat het allemaal best meevalt. De programma's die je toch niet gebruikte ben je meteen ook kwijt. Bedenk wel van tevoren wat je wél gebruikt!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt en het installeren vanaf scratch sneller resultaat oplevert dan de storing(en) opzoeken als je die al mocht vinden.

 

Ik heb in elk geval de oorspronkelijke basis(fabrieks)installatie van ACER bewaart en ik heb begin deze week nog een image met Ghost van de C: schijf gemaakt.

De data zit inderdaad op een andere partitie dus op zich moet het niet al teveel problemen opleveren.

Maar het blijft wel aardig werk en tijd kosten voordat alles weer up-to-date is.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk blijkt dat het opnieuw installeren tot de laatst mogelijke optie behoort want na een korte inventarisatie kom ik nu toch wel achter dat ik een aantal programma`s om uiteenlopende redenen waarschijnlijk niet of nauwelijks meer goed geïnstalleerd / werkend krijg.

O.a. gebruik ik video- en fotobewerkingssoftware waarin ik nogal wat tijd heb gestopt om deze applicaties perfect te laten functioneren.

 

Ik wil toch nog wel een poging ondernemen om het probleem op te sporen.

Bestaat er een mogelijkheid (tool) die mij stap voor stap laat zien welke activiteiten tijdens het opstarten worden uitgevoerd?

Ik bedoel dan de door Windows uitgevoerde activiteiten vanaf het verschijnen van het Windows logo en het moment dat de boodschap 'Windows wordt gestart' op het scherm verschijnt.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan mij iets herinneren als bootloganalyser... misschien eens googlen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, ik heb geen Windows Defender erop staan.

 

Ik heb de tijd vanmiddag nog eens even precies opgemeten en ik kom daarbij op bijna 9 minuten.

Het staat nu in elk geval vast dat dit probleem door de een of andere services of stuurprogramma wordt veroorzaakt want als ik via MSCONFIG alleen de elementaire stuurprogramma en services opstart dan ben ik binnen 2 minuten inglogt.

De vraag is nu nog welke veroorzaakt dit probleem?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...