Ga naar inhoud


USB drive met EXT2/3 formatteren vanuit Windows XP


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb even getwijfeld of ik deze vraag in het Windows forum moet stellen maar heb toch maar besloten om de vraag hier te stellen.

Sinds kort beschik ik over een Popcorn Hour Multimedia Player A-100 (hierna PH) met het OS Linux.

De daarin door mij geplaatste IDE ATA HDD is in het formaat EXT2/3 geformatteerd.

Omdat de FW van de PH nog wat kuren vertoond moet ik de HDD af en toe opnieuw formatteren.

Hiervoor haal ik de HDD uit de PH, plaats deze in mijn oude PC, sluit de HDD op een ATA kabel aan en formatteer de HDD in het formaat EXT2 met het op een BootCD beschikbare tooltje.

Jullie zullen met me eens zijn dat dit nogal omslachtig is.

 

Ik gebruik tevens een USB/IDE converter die ik op een van mijn USB poorten van mijn Windows PC aansluit en waarop ik ook een ATA/SATA HDD kan aansluiten.

Als ik de PH EXT2 HDD op deze converter aansluit dan ziet Windows XP Pro SP2 deze HDD niet maar wordt b.v. wel door Ghost 11.0 herkend.

 

Nu vraag ik me af of er een tool (bij voorkeur Free- of Shareware) bestaat waarmee ik direct vanuit Windows XP via deze USB/IDE converter de PH HDD met EXT2 kan formatteren.

 

Iemand een goede tip of advies?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Big fellow
Heb je shell (ssh/telnet) toegang tot de PH? Zo ja, kan je hem niet gewoon formateren in de PH dan?

Nee, helaas niet.
Ik heb via Telnet geen toegang op de PH en kan de HDD in PH wel formatteren zolang de HDD een EXT2 of 3 formaat heeft en volledig leeg is.
Daar ik de HDD binnen de PH nooit helemaal leeg kan maken (alle files deleten) zal de PH de HDD ook niet opnieuw formatteren.
Op de HDD staan diversen servers geïnstalleerd zoals o.a. een FTP server en daar kan ik immers niet bij.
Het belachelijke hiervan is dat als ik de met EXT2/3 opnieuw geformatterde HDD in de PH terug plaats de PH de HDD opnieuw formatteerd.

Overigens geeft het eruit halen van de HDD op de PH ook problemen want schijnbaar is de HDD dan niet un-mounted. Toen ik de HDD met Acronis opnieuw wilde formatteren kreeg ik de melding dat de HDD niet is un-mounted en dat ik een tool (ik dacht zoiets van FD..??) moest toepassen.
Kan ik ook dit probleem op een af andere manier oplossen?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...