Ga naar inhoud


Optische zoom van een digitale camera


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe digitale camera gekocht die bij 8 MP een optische zoom heeft van 18x.

Volgens de fabrikant kan ik de optische zoom verder uitbreiden door de camera in te stellen op een lagere resolutie.

Zou zou ik bij 5 MP 23x optische zoom hebben en bij 2MP zelfs 28,7x!!

 

Is dit niet gewoon hetzelfde als digitale zoom???

Ik kan op een lagere resolutie wel verder inzoomen, maar als de kwaliteit van de foto dan achteruit gaat heeft het niet zoveel zin denk ik. Als ik met photoshop van een 8 MP foto een stuk uitsnijd van 2 MP heb ik toch hetzelfde effect of niet?? confused

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klopt precies wat je zegt....

Mijn voorkeur is altijd geweest om "in te zoomen" (of te wel uitsnijden) in PS. PS heeft veel geavanceerdere methodes aan boord om dit met hogere kwaliteit te doen. Dus gewoon alleen optische zoom gebruiken, 8MP, en daarna bewerken met PS.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een optische zoom is mechanisch.

Dit heeft dus niets met de beeldpunten te maken.

 

Denk dat hier optisch geschreven wordt, terwijl mijn digitaal bedoeld.

 

Gaarne merk en type aanduiding van de camera

(dit mag hier op het board)

zodat we een gefundeerde mening kunnen geven.

 

 

 

Nee ik heb geen ban, kies er bewust voor om niet of nauwelijks meer te posten. (dit naar ervaringen uit het verleden)

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij een foto camera een optische zoom van 18x haalt heb je er nogal een lens aanhangen zeg!

Optische zoom wil zeggen het verschuiven van lenzen en die verandert de resolutie niet.

Dat je dus 23 x zoom haalt dor de resolutie te veranderen zal het wel de digitale zoom zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een Panasonic Lumix FZ18

 

Website

 

En er zit inderdaad een behoorlijke toeter op, dus het is wel degelijk optische zoom smile

 

De theorie volgens Panasonic achter de extra optische zoom luid:

 

Citaat:
Wanneer u de beeldresolutie instelt op 3 miljoen pixels wordt de 8 miljoen CCD zone geconcentreerd in het midden van de 3M zone om een beeld te maken met een hoger zoomeffect

 

Dit kan ik niet helemaal volgen... confused

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gebruikt een kleiner deel van je beeldsensor, alleen het midden, en daardoor wijzigt (relatief) de brandpuntafstand van je lens.

 

Inderdaad is dat ongeveer hetzelfde als wat andere camera's doen middels digitale zoom, alleen gaan die de "ontbrekende" pixels uitrekenen en zelf invullen. De beeldgrootte blijft dus gelijk, maar is kwalitatief slechter.

 

Wat Panasonic doet is dus wat eerlijker, ze geven je simpelweg de mogelijkheid zelf te kiezen voor een kleiner outputformaat (2Mp ipv 8 Mp bijvoorbeeld) maar wel met een optisch groter zoombereik.

 

Heb ik ook met mijn Lumix DMC-FX55.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk die optische zoombereiken, maar ik heb hier een olympus met 10 x optische zoom en daarmee is het al moeilijk om zonder statief volledig ingezoomd een goede foto te maken.

 

Wil je met 18 x zoom een goede foto maken dan moet wel de hele digitale truukendoos open getrokken worden of met statief gewerkt worden om een goede foto met voldoende scherptediepte voor elkaar te krijgen.

Ik dacht dat normaal gesproken tot 5 x zoom gewoon uit de hand gewerkt kan worden daarboven heb je hulpmiddelen nopig.

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn camera heeft ook 2 stabilisatie modi om beweging van jezelf en/of beweging van het object te compenseren.

 

En verder kom je dan met een statief een heel eind

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn camera heet dat Optical Image Stabilisation (OIS).

Ik heb 2 mogelijke stabilisatie functies

 

a. compenseren van beweging van doel

b. compenseren van beweging van jezelf en het doel

 

Ik neem aan dat ik met een statief optie a kan blijven gebruiken??

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan The Iron Maiden.

 

Ik kan hier geen echt antwoord geven op je vraag of je je statief kan blijven gebruiken.

 

Het gaat er namelijk om, dat in het geval dat er geen beweging is VR toch gaat zoeken naar beweging. Dit zoeken geeft dan weer onscherpte. Aangezien ik niet weet welke camera je gebruikt zou ik het eens even uitproberen of de importeur van je camera of lens om een antwoord vragen.

 

Cor G.

Philips DSR 7141 HD, Visosat 3 x lnb Astra 1,2 + HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...