Ga naar inhoud


Optische zoom van een digitale camera


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe digitale camera gekocht die bij 8 MP een optische zoom heeft van 18x.
Zou zou ik bij 5 MP 23x optische zoom hebben en bij 2MP zelfs 28,7x!! Is dit niet gewoon hetzelfde als digitale zoom???


Kijk een hieronder voor uitleg optische en digitale zoom. Het is dus niet hetzelfde en m.n. digitale zoom is redelijk misleidend.
_______________________________________
Zoomen is het vergroten of 'dichterbij halen' van een beeld. Bij digitale camera's heb je twee soorten zoom, optische zoom en digitale zoom. Optische zoom ken je waarschijnlijk al van normale film camera's. Een zoomlens bestaat uit verschillende glazen onderdelen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Hun onderlinge positie bepaalt hoe ver er in- of uitgezoomd is. Digitale zoom daarentegen is simpelweg het digitaal vergroten van een onderdeel van het plaatje. Het grote verschil zit hem in de resolutie. Bij optische zoom zorgt de lens voor het vergrootte beeld en dat beeld beslaat de hele oppervlakte van de sensor. De gezoomde foto heeft dus de maximale resolutie (detail). Bij digitale zoom wordt in feite een normale foto gemaakt en het deel waarop je inzoomde wordt daaruit gelicht. Slechts een deel van de sensor wordt dus benut voor het ingezoomde beeld. dit is precies hetzelfde als zelf een selectie uit de foto knippen met een fotobewerkingsprogramma. De resolutie van een digitaal ingezoomde foto is dus aanzienlijk kleiner (hoe verder je inzoomt hoe kleiner) dan bij optische zoom. De lagere resolutie van digitaal ingezoomde foto's betekent dat ze minder detail hebben. Ga je een digitale camera kopen kijk dan vooral naar de échte, ofwel de optische zoom.
Bron: digitale en optische zoom
____________________________

Groet,
Lex.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit staat op die Panasonic-site:

 

Extra Optical Zoom

4:3 Aspect Ratio: 23x for 5 Mega, 28.7x for 3 Mega, 2 Mega, 0.3 Mega

3:2 Aspect Ratio: 23x for 4.5 Mega, 28.7x for 2.5 Mega

16:9 Aspect Ratio: 23x for 3.5 Mega, 28.7x for 2 Mega

 

Volgens mij betekent dit toch echt dat je optisch kunt inzoomen met maximaal 28,7. Panasonic had dus in advertenties ook x29 kunnen claimen. De lensoptiek maakt dat het beeld op de sensor dan maar 2~3 Megapixels beslaat.

Als je de supertelelenzen van professionele fotografen ziet - toeters zo groot als een regenpijp - snap je dat er bij zo'n compact fototoestel compromissen nodig zijn.

 

Digitale zoom lijkt mij alleen zinvol om op geheugenruimte te besparen, wat met de huidige geheugenprijzen ook weer achterhaald is.

 

***

Kun je hiermee trouwens vogels beeldvullend fotograferen? Normaal vliegen die weg als je ze op ~20 meter nadert. Ik wil niet met zo'n peperdure regenpijp rondsjouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat maken van beeld vullende foto's van vogels tegenvalt met deze camera. Dit wil zeggen dat je vanaf 20 meter details van zo'n 30-40 cm beeldvullend zichtbaar moet kunnen maken. Dit is wat te veel gevraagd denk ik

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...