Ga naar inhoud


Wat bepaald nu precies de (render)snelheid?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb nu best wel veel hierover gelezen maar kom toch niet echt veel verder.

Ik begrijp nog steeds niet goed welk PC component nu hoofdzakelijk de verwerkings(render)snelheid bepaald. Het zal wel een combinatie zijn maar ik krijg het niet helder.

De reden voor deze vraag is dat ik gisteren met een fotobewerkingsprogramma van circa 75 foto`een WMV9 file (1920x1080/50i) op mijn desktop ging aanmaken en dat duurde meer dan 4 uur.

Mijn huidige desktop is een DELL Precision 370 Workstation met een Intel P4 Duo Core 3,65GHz, 3 Gb RAM geheugen en NVIDIA Quadro FX 3400/4400 256 videokaart.

Deze draait onder WXP Pro SP3.

Ik dacht althans dat ik een beer van een PC in mijn bezit heb!!!!!

Na deze ervaring (> dan 4 uur verwerkingstijd) heb ik met een Performancetool eens mijn bovengenoemde DELL desktop en mijn laptop met Intel Core 2 CPU T7200 2.00GHz en 4(3)Gb RAM onderhanden genomen.

Wie schetst mijn verbazing toen ik moest constateren dat mijn laptop een betere rekensnelheid aangaf dan mijn (beer van een) desktop.

 

Ik overweeg nu een nieuwe desktop te bestellen met een Intel 9450 Quad processor, 6 Gb RAM en Vista +64 Premium.

 

Ongetwijfeld zal dit snelheidwinst opleveren maar ik weet nog steeds niet waar nu de grootste snelheidswinst te behalen is.

Wordt dit nu inderdaad hoofdzakelijk door de processor bepaald en in hoeverre heeft het geheugen en het OS (32 of 64) hier significante invloed op?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet welk pakket je heb, maar het renderen zal waarschijnlijk niet op meerdere cores (tegelijk) gebeuren!

 

Je P4 laptop heeft een hogere MHz snelheid dan je Core 2 duo desktop en ondanks de laatse een hoger IPC (Instuctions Per Clockcycle) heb kan ie schijnbaar toch niet aan de brute snelheid van je P4 tippen.

 

Je cpu is degene die (nu) het renderen doet dus die bepaald je snelheid. Gelukkig zijn er andere opties... Mijn ATI videokaart kan dmv. een programma ook video converten en ondanks ik nog een "redelijk oude kaart" heb ging dit vele malen snellen dan mijn op mijn cpu welke in vehouding veel nieuwer is.

 

Mischien dat er ook zoiets voor/van NVidia is en dat je de brute kracht van de GPU op je videokaart er voor kan gebruiken! Bij ATI heet het "Avivo Video Converter" en ik kon het bij ATI downloaden (zit niet in de Catalist drivers maar na installatie kan je het daar wel vinden) maar het is wel gratis smile

 

Het kan oa. naar DVD, MPEG1, avi en ook WMV converteren (dus de belangrijkste en niet oneindig naar verschillende codecs).... mischien is het wat voor je.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...