Ga naar inhoud


Hoe software te bakken voor de HD900


Gast fortean

Aanbevolen berichten

L.S.;

 

omdat ik aardig thuis ben in Linux en ook nog wel eens wat programmeer, had ik al eerder bedacht dat ik zou willen uitvissen hoe je nou eigenlijk een "zelfgebakken" (en in C geschreven) progje op die HD900 kon krijgen.

 

Vanmiddag heb ik een uurtje gestoeid met mijn ontvangertje en ik heb inmiddels een ontwikkelomgevinkje in elkaar gezet. Ik gebruik daarvoor een Linux host (Centos 5.2 final) met daarop (ook) de STLinux distributie. Het idee is dat je de HD900 binaries aanmaakt op een Centos gedreven Intel doosje (middels een cross-compiler). Dat resulteert in sh4 binaries, die weer bruikbaar zijn op de HD900 - als je ook de juiste libs meelinked en/of beschikbaar heb, natuurlijk.

 

Je begint door het ophalen van een iso op met daarop de STLinux distro; die iso mount je (loopback) en je draait het meegeleverde install script. Dat installeert een hele bak rpm's onder /opt/STM - en wel een complete ontwikkelomgeving. Ook is daar dan een target directory voor sh4 te vinden, die alvast een hele riedel standaard Linux commando's bevat, maar waar je dan ook je eigen spulletjes in kunt zetten.

 

Die target directory kun je dan exporteren (/etc/exports aanpassen op je HD900) en dan herstart je NFS. Telnet vervolgens naar je HD900, log in en mount de target directory ergens op de HD900. Door dan een chroot uit te voeren van dat mountpoint kom je dan in de targetomgeving terecht.

 

En dan kun je de voorgekauwde sh4 binaries alvast laten lopen. Bij mij werkt dat perfect. Nu nog uitzoeken hoe ik "hello world" kan compileren..

 

Als je zo ongeveer snapt wat ik aan het doen ben - of als dit al gesneden koek voor je is - dan zouden we elkaar wat onder de oksels kunnen grijpen. Ik hou jelui op de hoogte van mijn pogingen.

 

En als je helemaal niet snapt waar dit over gaat: dat is niet erg, je bent niet gek, noch dom, maar waarschijnlijk geen Unix / Linux adept :-P

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


.. nog een aanvulling: zojuist met succes het bekende "hello world" progje gecompiled op mijn Centos bakje, vervolgens gedraaid op mijn HD900, werkt.. cool

 

Nou nog een wat groter project bedenken en kijken of ik wat complexere code ook aan de praat kan bakken - een eenvoudige aanroep van sqlite3 of zo. Hmm, dan kun je dus een daemon bakken die luistert op een poortje en die bijvoorbeeld updates van transponderlijsten ophaalt, offeh.. NTP, yes.. hmm..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik een werkende ntpdate :-) - da's alvast 1 storend probleem opgelost, ik kan bij het booten nu ntpdate aanroepen, die dan de juist tijd van een ntp server ophaalt en de systeemklok bijzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...