Ga naar inhoud


Gelijk geluidsniveau voor zenders in Frankrijk


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Volgens telesatellite heeft de CSA aan alle Franse zenders een norm opgelegd qua geluidsniveau zodanig dat de hatelijke verschillen die er soms zijn niet meer kunnen voorkomen.

 

Een ideetje voor elders.

 

Hier het artikel:

 

Le CSA a fixé, le 8 juillet dernier, le niveau sonore des services de télévision numérique dont la décision a été publiée au journal officiel du 12 août :

"Art. 1er. - Pour la diffusion de services de télévision numérique, le niveau d'alignement du codage numérique des signaux audio stéréo ou mono est de 18 décibels (- 18 dbFS) sous le niveau maximum codé (0 dBFS).

Art. 2. - Les niveaux d'alignement des services de télévision numérique devront être conformes à l'article 1er, au plus tard le 16 septembre 2008, à l'exception des décrochages régionaux des services nationaux dont la mise en conformité devra être achevée le 31 octobre 2008."

 

Espérons que les opérateurs vont se conformer à ces simples règles techniques et enfin aligner les signaux audio sur un norme commune, ce qui pourrait éviter les différences notables de niveau entre les chaînes, que ce soit sur la TNT, le satellite, le câble ou l'ADSL...

 

Greets

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel Sjaak(k) omdat jij het bent:

 

"Het CSA heeft op 8 juli jl het geluidsniveau van de digitale televisiediensten vastgelegd, beslissing dewelke werd gepublideerd in het J.O van 12 augustus:

 

Artikel 1: Voor de verspreiding van digitale televisiediensten, dient het afstelniveau van de digitale audio-codering (stereo of mono) signalen 18 db te zijn (-18 dBFS) onder het maximale coderingsniveau (0 dBFS).

Artikel 2: Het afstelniveau van de digitale televisiediensten dient in conformiteit te zijn met de bepalingen van artikel 1 ten laatste op 16 september 2008, met uitzondering van de regionale programma's van de nationale omroepen, dewelke conform dienen te zijn tegen 31 oktober 2008."

 

Laat ons hopen dat de operatoren zich houden aan deze eenvoudige technische regels en eindelijk een gemeenschappelijke norm gaan hanteren voor de audiosignalen, hetgene de gekende geluidsniveauverschillen tussen de zenders kan vermijden, hetzij via TNT, sat, kabel of ADSL ....

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tv is gekocht met soundlimiter o.d.

Ik merk er helemaal niets van!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Idd een soundlimmeter is leuk voor de reclames.

 

maar voor een film die je via suround bekijkt.

Tja dan moet het af en toe voor de spanning door kamer heen kunnen bulderen.

 

( gelukkig heb ik een buurman die pas vaak laat thuis is)

 

Vond dat vroeger bij Topgun al mooi om dat vliegtuig zo wat door je kamer heen te horen vlammen.

Of bij jurasic om als die dino zijn poot neer zet dat je de bas door je bank heen voelt trillen.

 

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tapte hier het geluid voorheen van de scart af, dat ging door een compressor limiter heen en dan door naar (alleen) de tv's

Snachts als ik tv keek op bed had ik het volume laag maar als de reklame kwam klonk dat toch een stuk luider.

Daarna daar geen last meer van. Alles gelijke luid.

Ok de dynamiek is wel weg, maar als ik echt iets filmachtigs keek of een leuke serie dan ging het geluid toch over de receiver en die zat en zit gewoon optisch aan de satellietontvanger.

De compressor limiter is onderhand ook al een tijdje weg weer, staat ergens bij een 3 meter zender te draaien smile

 

 

Melle
DM500HD, Funke 99cm & StabHH120 & Smart Lnb, Funke 68cm & Duo Lnb Quad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt SBS6 dan ook niet hard door qua volume, of heb ik dat? Commercials komen qua volume wel harder door, vrijwel overal. Dit kun jij niet zien Sjaak(k) op de metertjes? Ik hoor het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt luider ja omdat er meer compressie op zit, het geluid van de reklame wordt erin gepompt en dat komt dan luider over dan de rest.

 

Maar op de meters zul je niet zien dat ze verder uitslaan dan de rest, je zal op de meter zien dat er bij de uitzending meer dynamiek inzit dan bij de reklame.

Melle
DM500HD, Funke 99cm & StabHH120 & Smart Lnb, Funke 68cm & Duo Lnb Quad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Melle
Het klinkt luider ja omdat er meer compressie op zit



Ik vermoed dat ze het volgende doen:
Ons gehoor is niet op alle geluid frequencies even gevoelig
de lage en de hoge tonen horen we zachter.
Als ze nu de lage tonen (b.v. 0..800Hz) wegfilteren en
de hoge tonen (b.v. van af 7.000.hz) wegfilteren dan kunnen
ze alle vermogen in het stukje 800 tot 7.000 hz stoppen waardoor
de amplitude (sterkte) toe neemt plus dat onze oren in dat
gebied gevoeliger is waardoor wij het dubbel zo hard waarnemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een logische conclusie

 

Iedereen zegt reclame klingt harder

Iedereen zegt reclame wordt niet met meer geluidsvermogen uitgezonden.

 

De enigste verklaring hiervoor is mijn omschrijving.

 

ze stoppen het zelfde vermogen in een kleinere bandbreedte

waardoor de amplitude (sterke) toe neemt.

 

In sjaak(k) woorden met 100w ssb kom je verder dan met

100 w am omdat ssb een smallere bandbreedte heeft smile

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: pukje

In sjaak(k) woorden met 100w ssb kom je verder dan met
100 w am omdat ssb een smallere bandbreedte heeft smile

Dat beweer ik niet Pukje je moet me geen dingen in de mond leggen shocked SSB is alleen hard als je een speechcompressor gebruikt zodat de zender maximaal vermogen uitstuurd.Dat is wat anders als hard "klinken".





Sjaak je snapt het niet frown
Het gaat om de intensiteit van het signaal (radio golven of geluids golven).

Bij 100 watt ssb is de intesiteit groter dan bij am ,daarom kunnen ze ssb wel nog ontvangen als am al onder de ruis is.

15 dbw geluid bij een bandbreedte van 15000 hz is sterker (is op
een grotere afstand te horen) dan 15dbw bij een bandbreedte van
25000 hz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevoeging

Daarom is laserlicht zo intensief omdat het heel smalbandig is

ideaal laserlicht bestaat alleen uit een zuivere sinus golf.

 

Zo is een zee water golf sterker dan een golf die door een golf

breker kapot gemaakt is (door de golfbreker onstaan harmonisen

dus meerdere golven met andere frequencies).

 

Die golf theorie klopt voor alle golven (water,geluid,magnetisch,licht enz)

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Melle
Het klinkt luider ja omdat er meer compressie op zit, het geluid van de reklame wordt erin gepompt en dat komt dan luider over dan de rest.

Maar op de meters zul je niet zien dat ze verder uitslaan dan de rest, je zal op de meter zien dat er bij de uitzending meer dynamiek inzit dan bij de reklame.


Nou, dat is lekker wetenschappelijk: Het is niet harder hoor, het klinkt alleen veel harder. Op de meters zul je het niet zien, en ik moet ineens 10 dB naar beneden. Dat klopt dus niet.
Someone die er verstand van heeft?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...