Ga naar inhoud


Juiste moederbord en videokaart voor foto- en videobewerking?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds enkele jaren bewerk ik met mijn PC foto`s en videos met o.a. Pinnacle Studio en de meest uiteenlopende fotosoftware.

Nu dat HD video en foto steeds meer wordt toegepast kom je verwerkingscapaciteit op de PC te kort.

Dit merk je hoofdzakelijk als je van foto`s met hoge resolutie een HD video 1920x1080 wil produceren.

Ik overweeg nu een nieuwe PC te bestellen gebaseerd op een Intel Core 2 Quad Q9450.

Bij een locale leverancier heb ik een offerte opgevraagd maar over een tweetal dingen twijfel ik nog wel.

Hierbij een tweetal vragen m.b.t. de keuze van het moederbord en de videokaart.

 

Zelf had ik al het moederbord van ASUS P5K uitgekozen maar mijn leverancier heeft een Abit Fatality Prof. series FP-IN9 SLI 650i Nvidia GeForce (???) moederbord geadviseerd.

Ik ken dit moederbord echter niet en weet dus ook niet of dit wel wat is.

Of kan ik in feite elk moederbord gebruiken zolang dit bord maar mijn gekozen Intel Core 2 Quad Q9450 ondersteund?

Moet ik verder nog ergens aan denken?

 

Voor de videokaart had ik de ASUS EN9600GT 1Gb PCI-E gekozen omdat deze kaart 1Gb geheugen aan bord heeft en daarnaast ook nog betaalbaar is.

Mijn leverancier adviseerd de Asus Nvidia EN9600GT/HTDP Silent 512MB PCI-E 16x.

Ook hier weet ik niet precies welke van beide mijn voorkeur moeten genieten.

In feite heb ik geen kaart nodig die in 3D moet uitblinken maar puur in brute verwerkingskracht voor het encoderen van de foto's en HD (AVCHD) video.

Is de aanwezigheid van veel geheugen op de videokaart hierbij inderdaad van belang waardoor mijn keuze voor de ASUS EN9600GT 1Gb PCI-E gerechtvaardigd is?

Waar moet ik verder aan denken?

Eventueel naar een andere beter passende maar wel betaalbare videokaart omkijken?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Altijd lastig.

 

Ik kan je de Hardware Info site aanbevelen. Kijk onder het kopje PC advies. Ik kan je de URL niet geven, die wordt geblokkeerd.

 

Je kan er verschillende moederborden en videokaarten tests vinden.

Ook Tweakers.net kan heel leerzaam zijn.

 

Suc6

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me niet bemoeien met je keuze alleen 1 tip: Volkomen onbegrijpelijk dat je een videokaart neemt met 1 Gb aan boord. Dit heeft werkelijk NIETS met video of fotobewerking te maken. Kies liever iets met UVD (Ati) of PureVideo (Nvidia) wat een hardware matige versnelling geeft aan video. Dit kan bij het editten de boel wat soepeler laten verlopen.

 

Afhankelijk van het programma wat je gaat gebruiken is het belangrijk om veel geheugen (liefs 4 Gb) en een quadcore met veel cache te hebben. Verder snelle harde schijven en dan liefs in Raid.

 

Dát zijn dingen die je snelheid en gebruikersgemak geven in fotobewerking en videoeditting , maar niet die videokaart met 1 Gb......

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winwiz,

Bedankt voor het heldere antwoord.

Voor wat het advies betreft m.b.t. de processor en het geheugen heb ik zelf al passende maatregelen genomen, mijn nieuwe keuze is Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz FSB1333 Box (12Mb Cache) respectievelijk 4Gb (2x2Gb) PC8500-1033.

 

Voor wat betreft de keuze geheugenkaart ligt het iets lastiger, hier lopen de meningen nogal uiteen terwijl jouw advies naar mijn mening meer hout snijd.

Een aantal adviseert wel veel geheugen maar dat is dan hoofdzakelijk gebaseerd op verwerking van 3D en dit komt bij mij totaal niet voor.

Dus ten aanzien hiervan moet ik mijn huiswerk nog even overdoen.

 

Ik ga me even verdiepen in de UVD – PureVideo HD techniek waarbij mijn voorkeur naar nVidia uitgaat omdat Pinnacle steeds wat moeite heeft met ATI kaarten.

Overigens maak ik gebruik van Pinnacle Studio12+ en diversen fotobewerking programma`s die HD video 1920x1080/50i opleveren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even 1 tip.. om volledig van je 4 Gb gebruik te kunnen maken moet je 64 bits gaan werken, anders heb je niet meer dan 3.2 Gb tot je beschikking (wat altijd meer is dan 2 Gb)

 

Alle relevante video en foto bewerkings software gaat hier perfect mee om.

 

In de testen die ik heb uitgevoerd vind ik ATI juist iets beter werken, maar ik ben benieuwd hoe jij uitkomt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen,

 

Winwiz heeft het allemaal al gezegd. Videokaart is niet

relevant hier, snelle CPU en schijven etc wel.

 

Als je de P5K geschikt vindt, waarom bouw je niet

gewoon zelf een systeem? Zo moeilijk is dat niet.

ASUS moederborden zijn stabiel, en de ondersteuning

is goed.

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je neemt de woorden uit mijn mond.

Inderdaad, ik heb nu besloten om met de onderstaande componenten zelf een PC te bouwen.

Ik werd een beetje teleurgesteld door de wijze van adviseren door een aantal kleine computerwinkels hier in de buurt.

Het leek erop als of iedereen zijn winkeldochters aan mij wilde verkopen want de verkooppraatjes waren hoofdzakelijk gericht op oude meuk en daar stond ik niet op te springen.

Ik ga deze configuratie eerst met WXP 32bits proberen en ga al naar gelang mijn bevindingen alsnog over naar WVista 64bits met 8Gb geheugen.

Bedankt voor jullie zinvolle bijdragen.

 

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz FSB1333 Box [bX80569Q9550]

Asus P5Q Pro iP45, SATA2 RAID, GLAN, 8CH [90-MIB4Q0-G0EAY00Z]

Corsair 2x2GB DDR2 PC8500 CL5.0 DHX Dominator TWIN2X4096-8500C5D

ATI Radeon HD 3870 11122-19-20R

Antec Nine Hundred zwart 761345080095

Antec NeoPower 650W 761345056601

 

Schijven heb ik nog, een tweetal WD Raptors 74Gb

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...