Koen B Geplaatst: 15 augustus 2008 Geplaatst: 15 augustus 2008 Hier is weer zo een dvd-bewaarvraagje. Verstokte s4a-lezers hebben al wel wat vragen voorbij zien komen over een als ontspanningsruimte ingericht hoekje van onze garage. Nu vraag ik me af in hoeverre het kwaad kan daar zelfgebrande dvd-schijfjes te bewaren. De ruimte wordt ongeveer op kamertemperatuur gehouden; ik heb wel het gevoel dat de muren iets kouder aanvoelen dan in een gewone kamer. Kan echter ook zijn omdat deze muren geverfd zijn, terwijl op de muren in huis behang hangt. Mijn vraag: zou het voor een dvd merkelijk slechter zijn te bewaren in een verwarmde garage dan in huis? En maakt het dan nog wat uit of ik die schijfjes plaats tegen een buitenmuur of daar wat vandaan? Dank bij voorbaat voor de antwoorden! VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Gast tzrider Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Met temperatuur heb ik geen ervaring maar met DVD-R wel. Als fanatieke fotograaf heb ik hele archieven op DVD en het valt op dat zelfs DVD's van goede kwaliteit (o.a. TDK) na een paar jaar beginnen in te zakken. Mijn 10 jaar oude CD's met foto doen het nog prima. Ik heb mijn foto DVD archieven dus omgezet naar HDD. Ik vrees dat het straks met Blu Ray alleen maar erger gaat worden.
Koen B Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Tja, ik werk nu een goede drie jaar met dvd's, en ben me bewust van het archiveringsprobleem. Ik ben momenteel bezig met het back-uppen van videobanden naar dvd, wat zo tijdrovend is dat ik geen tijd heb om daarnaast ook nog eens met hd's te klooien. Ik zie echter dat die hd's steeds goedkoper worden. Over enige tijd - pakweg een jaar of twee - zouden de VHS-backups afgerond moeten zijn. Ik hoop tegen dan de hele boel te kunnen overbrengen naar hd. VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
minplus Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 En zo blijft een mens bezig. Heb m'n spoelen ooit ook nog overgezet naar cassette, die doen het 35 jaar later trouwens nog prima. Maar terug naar de vraag, zelfgebrande spullen uit de zon houden. In de garage kan dus prima. Als de muur veel kouder is dan de rest (zal wel enkelsteens zijn) dan zal die vocht aantrekken. Als je achter de DVD's een isolatieplaatje aanbrengt heb je daar ook geen last meer van. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Koen B Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Van de zon wist ik al, schijfjes zitten in papieren hoesjes en dan allemaal dicht tegen elkaar, komt dus niet veel zon aan. Zal ervoor zorgen dat er nog wat komt tussen de dvd's en de muur, de planken waarop ik de schijfjes wil zetten zijn er diep genoeg voor. Bedankt voor het meedenken! VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen