Gast Frans G. Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Hi, I am trying to get my DVB-C card working in MythTV, but so far with little success. My setup is as follows: I have an AMD dual core server running Fedora 8 x86_64, kernel 2.6.25. My DVB-C card is a Technotrend Budget 1500, i.e. without CAM/CI-module. A Phoenix-mode card reader is attached using a serial port and a USB port. I use nftytool to switch the card reader to the Phoenix mode. The I run newCS to read the codes off of the card and make them available to clients. Then I have sasc-ng to create a virtual device (first loading the dvbloopback kernel module and then ‘sasc-ng –j 0:1 –cam-budget’). My MythTV server uses the newly created virtual device as an input. I run all processes as user root and all components run on one server on my local LAN. I live in The Netherlands and my cable provider is former Casema, who have recently rebranded and now use the infantile name of ‘Ziggo’. What does and does not work: my MythTV has been operational for several years now and works perfectly, equipped with a Hauppauge PVR500 and a PVR150. Using the TT1500, I can scan channels and tune to a particular channel OK and I am able to watch each of the three FTA-stations in MythTV, however, all encrypted channels fail. From the logging I can see that sasc-ng is invoked, that sasc-ng connects to newCS and it seems to get something back. The picture remains black and usually aborts, resulting in a Myth error message. Please see the log files. My smartcard works fine in the set top box that I bought, so I am sure it has been properly activated. Some more details about the software components and configuration: nftytool seems to work just fine. I compiled it from source and it allows me to set the card reader mode and query it. No problems here. newCS is a different story. I tried three different pre-compiled binaries, 1.3, 1.5 and 1.6 beta, using the x86_64 version of each. I starts OK, but I do get some messages that are not entirely clear to me. For instance, a message regarding the IPK and UPK. Otherwise it seems OK. I use the Radegast-server on port 16000 to serve client-requests. The tags <irdeto-camkey> and <irdeto-camkey-data> are both padded with zero’s. I have found content for these tags for various card series, but not for my card, having a serial number starting with 4100. Is this OK? If not, where can I get the right values from? The attached log-file is produced using newCS 1.30. sasc-ng: I have tried several versions: stable versions from the website, latest SVN. These all gave me core dumps whenever I invoked it by switching to an encrypted channel. In a newsgroup I found that there also is an ‘open-sasc-ng’ fork and I tried that with more success. I am running it now. I does not core dump, which is good for starters. I only use one configuration file: cardclient.conf, attached. From what I understood, this ensures that sasc-ng just accesses the newCS-server to obtain keys. When first started, it produces lots of more or less understandable messages. There are two strange ones too: 1) when accessing the Radegast-server it tells me ‘no server hello, assuming old mode’. 2) Somewhat further down it says: ‘no smardcard interface defined!’. Should that worry me at all? When invoked by switching channels, it again produces lots of messages. For some channels, I see a ‘correct key found’, while others result in a series of retries. I also see a suspicious ‘Incomplete ECM structure’. That doesn’t sound, but I don’t know how to fix it. I am stuck at this point. What should I do to fix it or to diagnose the problem further? Any help is appreciated! Thanks! Frans PS. Reacties mogen gewoon in het Nederlands, ik had even gemist dat de voertaal hier NL was.. cardclient.conf newcs.xml newcs logfile sasc-ng logfile
Rigolo Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Frans, welkom in de wondere wereld van mythtv, dvb-c, sasc-ng, etc etc Hier zomaar wat vragen: * Welke versie van MythTV draai je? * Er is een nieuwere versie van NewCS, volgens mij ergens in de 1.5x of zelfs hoger. Kijk daar oven naar. * Waarom gebruik je Radegast? en niet gewoon newcamd protocol? * welke versie van open-sasc-ng draai je? * wat voor een linux distributie ?(fedora, ubuntu etc) * welke USB cardreader gebruik je? Ik had het draaiend en toen ging ik upgraden naar mythtv 0.21 en toen werkte het scannen van de kanalen niet meer. Er is een bug over op de mythtv bug tracking .. 3640 Zoek ook even op dit forum, er zijn meer mensen hier mee bezig en het is lastig om alles stabiel en werkend te krijgen. Ikzelf heb 4 TT-1500 in mijn backend systeem, maar die staan nu stof te vangen ... ik ben er al een tijdje niet aan toegekomen eea verder op te pakken. En natuurlijk icm met MultiRec zodat je niks meer hoeft te missen, en alles gewoon op kan nemen wat je wilt :-) Hein
Gast Frans G. Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Hai Hein, dank voor je hulp. Hier mijn antwoorden en aanvullingen: - Ik gebruik ook MythTV 0.21. Om precies te zijn 0.21-192.fc8 vanuit een voorgebakken RPM (dus niet zelf gecompileerd). Het is de x86_64 versie. - Er is inderdaad een nieuwere newCS. Ik heb 1.3, 1.5 en 1.6 beta geprobeerd, allemaal zonder succes. Ze geven wel alledrie iets andere foutmeldingen, dat dan weer wel.. :-) - Radegast is geen bewuste keuze. Ik heb begrepen dat ik kan kiezen uit een aantal protocollen die onderling uitwisselbaar zijn. Wat zou een overweging zijn om newcamd te gebruiken? - Ik gebruik (volgens de geproduceerde logging) versie 0.0.2-13/13 van open-sasc-ng en 0.8.7-Unknown van de SoftCam-plugin. - Het is Fedora 8, x86_64, met alle updates die beschikbaar zijn. - Ik heb een Infinity Phoenix card reader. Wat heb jij in je newcs.xml staan als <irdeto-camkey> en <irdeto-camkey-data>? Ik heb daar nullen en ik kan me zomaar voorstellen dat dat niet goed is. Ik heb alleen nog nergens instructie kunnen vinden voor wat je daar moet invullen.. Merkwaardig dat het scannen van kanalen bij jou niet meer werkt.. Heb je dat alleen binnen MythTV? Je kunt ook met bijvoorbeeld Kaffeine de kanalen scannen. Zo kun je zien of je kaart wel goed geconfigureerd is. Is bijvoorbeeld de juiste kernel module geladen? Na een kernel-upgrade moet die waarschijnlijk ook ge-upgrade worden. Groeten, Frans
Rigolo Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Frans, NewCS was gestart als een CS op basis van de newcamd protocol zo ver als ik weet. Dus lijkt het mij logisch dat het newcamd protocol het beste ondersteund wordt. Wat er in de camkey en camdata moet staan hangt af van je smartkaart nummer. Ik heb een "oude" kaart met 4012 as begin cijfers. Zoek maar eens op camdata hier op het forum, staat een boel over. MythTV scant wel, is heel druk bezig met van alles maar maakt er dan een zooitje van bij het vullen van de transponders. MythTV denkt dat je op netwerk code 1000 zit omdat die code de code is die ziggo/@home meestuurt met het signaal. Hierdoor kloppen de frequenties niet en kan ik dus vanuit mythtv bijna niks zien. Met ander programma's geen probleem omdat die gebruik maken van de channels.conf die scan maakt. Modules hercompileren bij een kernel upgrade is natuurlijk standaard werk, vandaar altijd voorzichtig met upgrades ... Kijk eens op dit forum naar het gebruik van NewCS en newcamd icm DVB-C....
Gast Frans G. Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 OK, er moet dus wel degelijk iets anders dan nullen in de camdata staan als ik het goed begrijp.. Ik ga eens op zoek naar de juiste data voor een kaartserienummer startend met 4100. Weet je toevallig wat de 'bron' is van die data. Iemand moet dat toch bedenken zou je zeggen. Ik zal een poging wagen met newcamd om te zien of dat verschil maakt. In MythTV kun je overigens een channels.conf importeren. Is natuurlijk wel een workaround, maar misschien kom je daar verder mee.. Dank en ik zal mijn vorderingen (of het gebrek daaraan) hier weer melden. Frans
Rigolo Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Zelfs als je een channels.conf importeerd (wat dus goed werkte in mythtv 0.20 (zonder fixes) gaat het fout. MythTv is gewoon te slim geworden en gaat er vanuit dat alles netjes volgens de dvb-c standaard uitgestuurd wordt. En natuurlijk doet ziggo dat niet. Ziggo zegt netwerk ID 1000 is het standaard netwerk, en dit zijn de frequenties. Dat laatste is waar het fout gaat omdat Ziggo zo veel verschillende netwerk heeft (elke stad zijn eigen netwerk) zijn ook de frequenties in elk netwerk verschillend. De frequenties van netwerk ID 1000 zijn dus meestal (nooit?) de juiste frequenties voor het netwerk waar je aan hangt. Dus stuurt Ziggo zogenaamde Alternative Network ID's mee met per netwerk ID de juiste frequenties. Vandaar ook dat je bij het instellen van je "officiele" STB een network ID en start frequentie moet invullen. Ziggo doet dit zodat ze maar op 1 plek alle DVB-C data hoeven te generenen en deze dan gewoon op de verschillende netwerken uit te zenden. MythTV kan hier niet mee overweg en gaat er vanuit de de frequenties van netwerk id 1000 altijd te ontvangen zijn. Dus ook als je een import doet van een channels.conf gaat mythtv alsnog kijken naar wat het standaard network ID is (1000 dus) en maakt dan aan de hand van die gegevens zijn frequentie lijst en transponders etc .... het kan best zijn dat Ziggo/Casema de frequenties van netwerk ID 1000 gelijk heeft gezet aan de frequenties voor de Ziggo/Casema Netwerk code .. en vandaar dat het bij jou wel werkt. Ziggo heeft nml 2 kop stations waar DVB-C signalen worden gemaakt. EEntje voor het @home netwerk en 1 voor het Casema/Mutlikabel netwerk het kan best zijn dat bij nieuwe versie's van NewCS de camdata niet meer nodig is en dus op 00 00 00 etc kan blijven staan. Ik weet dan CCCam het niet meer nodig heeft. Maar sasc-ng (of liever gezegd sc-plugin) ondersteund CCCam (nog) niet. CCCam maakt nml gebruik van een eigen protocol. Er wordt wel aangewerkt om CCCam ondersteuning in te bakken in cs.
Gast Frans G. Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Hier nog even een bericht. Ik heb nu newcamd laten gebruiken door newCS. En ik heb de laatste newCS (1.6 beta) en de laatste open-sasc-ng genomen (die van http://svn.assembla.com/svn/open-sasc-ng, de fixes branch daarvan). Het eindresultaat lijkt erg op de pogingen met Radegast die ik eerder gedaan had. Wat ik hoopvol vind is dat in het newCS-log meldingen voorkomen als deze: Code: [ Newcamd ] ECM -> dummy (OK) SID 1F45 Die melding komt regelmatig voor, met intervallen tussen de 5 en 30 seconden zo te zien. Volgens mij wijst dat erop dat de juiste ECM-codes worden teruggegeven aan sasc-ng. In het log van sasc-ng vind ik o.a. Code: [core.ecm] 0.1 correct key found Vervolgens een brij waar de kreet PID veel in voorkomt. Uiteindelijk krijg ik in MythTV weinig meer dan de zendernaam, etc. in de OSD onderin beeld op een verder zwart scherm. Na een tijdje valt hij terug in een MythTV-scherm. Tot zover even.. Wat betreft het opsporen van een CAMKEY en DATA voor een 4100-kaart van Casema/Ziggo: nog geen succes. Misschien verklaart het ontbreken van die tags waarom ik geen beeld heb, dus het is een poging waard.. Ik heb de nodige zoektermen geprobeerd, maar nog niets bruikbaars gevonden. Heb je suggesties of misschien zelfs een 'gouden tip'?
Rigolo Geplaatst: 19 augustus 2008 Geplaatst: 19 augustus 2008 Frans, Kijk even in de docs van sasc-ng, je kan iets instellen over het aantal PID filters dat toegestaan is. Standaard staat deze volgens mij te laag en moet je deze verhogen. Hein
Gast Frans G. Geplaatst: 19 augustus 2008 Geplaatst: 19 augustus 2008 Je doelt denk ik op SID filters, toch? Ik heb geprobeerd met Code: ./sasc-ng -j 0:1 --cam-budget --sid-filt 10 en later met 20 en 30. Het maakt wel verschil, maar het eindresultaat is hetzelfde zwarte scherm. Het lijkt erop dat dit een deel van het probleem is, dus ik zal bij volgende tests het hogere aan SID filters gebruiken. Dan nog over newcamd: gebruik je dat in plaats van newcs of laat je newcs het newcamd protocol praten met clients? En heeft iemand een suggestie hoe ik aan CAMKEY en DATA kan komen voor een Casema-kaart uit de 4100-serie?
Rigolo Geplaatst: 19 augustus 2008 Geplaatst: 19 augustus 2008 Origineel bericht van: Frans G. Dan nog over newcamd: gebruik je dat in plaats van newcs of laat je newcs het newcamd protocol praten met clients? Het laatste ....
loki Geplaatst: 22 augustus 2008 Geplaatst: 22 augustus 2008 toevallig vandaag ook eindelijk tijd gevonden om sasc te installeren dus ik lift even mee in deze topic. zal bovenstaande een proberen. Iemand al een url waar meer staat over de irdeto camkeys? dvb-c kanalen scannen werkt inderdaad niet wanneer de kabel maatschappij afwijkt van de DVB standaard. importeren werkt ook niet vanuit mythtv omdat mythtv netjes de zenders controleert voor je, zodat je geen bagger in je systeem krijgt... hiervoor zijn 3 oplossingen 1) http://mythtv.org/wiki/index.php/Channel_tuning_broken_with_DVB-C#modified_mythic.pl_solution 2) een channel.conf bestand inladen vanuit de terminal middels een mythtv import commando met de backend uitgeschakeld. weet zo niet wat de commando is. een channellist kan je zelf verkrijgen via dvbapps of bijvoorbeeld kaffeine. 3) zelf rechtstreeks in de mysql database importeren, namelijk de tabellen Channel en dtv_multiplex. Dit heb ik zelf gedaan en werkt perfect. Het probleem gaat verholpen worden in versie 0.22. momenteel zijn de ontwikkelaars drukt met de migratie naar qt4. Wat de look en feel van mythtv weer een stuk beter zal maken... helaas even afwachten dus. nog een discussie hierover op de mythbuntu site, toevallig ook allemaal nederlanders http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=819903 HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.
loki Geplaatst: 24 augustus 2008 Geplaatst: 24 augustus 2008 Origineel bericht van: Frans G. Misschien verklaart het ontbreken van die tags waarom ik geen beeld heb, dus het is een poging waard.. Ik heb de nodige zoektermen geprobeerd, maar nog niets bruikbaars gevonden. Heb je suggesties of misschien zelfs een 'gouden tip'? Frans, zou je kunnen vermelden of nederland 1 wel goed word weergegeven bij jou? aangezien deze zender ongecodeerd is zou deze met of zonder newcs prima moeten werken. Gelijk een goede test om te zien of je channel info goed staat in mythtv. HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.
ArChie Geplaatst: 24 augustus 2008 Geplaatst: 24 augustus 2008 Origineel bericht van: loki Frans, zou je kunnen vermelden of nederland 1 wel goed word weergegeven bij jou? aangezien deze zender ongecodeerd is zou deze met of zonder newcs prima moeten werken. Gelijk een goede test om te zien of je channel info goed staat in mythtv. Volgens mij zit Frans bij Ziggo/Casema en daar is Nederland 1 wel gecodeerd.
loki Geplaatst: 24 augustus 2008 Geplaatst: 24 augustus 2008 ok, dat is lastig. Mogelijk zijn er andere zenders standaard ongecodeerd? ik heb het bij mij achterhaald door de samsung decoder uit te zetten, smartcard eruit en weer aan te zetten. bleek dat alleen ned1 ongecodeerd was, erg handig om te weten bij het opzetten van mythtv. Nog een vraag: Weet iemand of je in de newcs configuratie-files de irdeto tags van waarden moet voorzien voor gebruik bij ziggo/@home? HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.
ArChie Geplaatst: 24 augustus 2008 Geplaatst: 24 augustus 2008 Origineel bericht van: loki Mogelijk zijn er andere zenders standaard ongecodeerd? Bij Ziggo/Casema zijn momenteel de volgende kanalen ongecodeerd: - GoedTV - Zenderoverzicht - InfoTV & Preview kanaal Voor Ziggo/Multikabel komt daar nog Regio 22 bij.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen