Ga naar inhoud


zonnepanelen op lichnet aansluiten?


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Binnenkort krijg ik 3 kleine zonnepanelen met een omvormer, om van 12 volt gelijkstroom 220 volt wisselstroom te maken.

Ik vraag mij af of ik die zo via een stopcontact kan aansluiten op het lichtnet.

In de meterkast zit een digitale slimme meter die Oxxio een paar jaar terug bij mij geplaatst heeft.

Is er iemand die weet of dit kan?

Ik verwacht niet echt stroom terug te kunnen leveren, maar misschien wel mijn verbruik te kunnen salderen met de opbrengst van de zonnepanelen.

Misschien af en toe terug leveren als we een keertje niet thuis zijn, en er meer wordt opgewekt dan we verbruiken?

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Al vast bedankt.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, zoals gezegd, nooit via een omvormer.

Je zit altijd met een fase verschil, hoe klein ook, en spanning is ook nooit gelijk.

 

Wat ik wel gedaan heb, en gaat goed:

Voor die omvormer zit een accu, incl laadregelaar.

Na de omvormer zet je een timer, en zet daar wat kamerlampen op.

Als je niet thuis bent, vakantie oid, gaan automatisch die lampen 's avonds aan, eventueel in de slaapkamer voor 20 minuten tegen 23 uur.....en het kost je helemaal noppes, niets, nada, en je hoeft er niet voor te betalen.

 

Maar terugleveren heb je toch iets meer voor nodig dan een omvormertje.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, rijk zal ik er echt niet van worden, maar ik weet dat het mogelijk is om zonnepanelen op het net aan te sluiten, zodat er terug kan worden geleverd.

Bij Oxxio is dat nu nog niet mogelijk.

Echter gaat dat in de nabije toekomst wel veranderen, er moet dus een apparaat zijn dat de 12 volt omzet naar 220 volt (of 230), en dan kan het via een stekker zo in het stopcontact gevoerd worden.

Als ik op een bepaald moment met volle zon evenveel gebruik als er opgewekt wordt, dan betrek ik op dat moment geen stroom van het net.

Als ik b.v. op vakantie ben, dan vindt er daadwerkelijk teruglevering plaats.

Volgens mij is dat echt wel goedkoper dan accu`s te gaan gebruiken.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die converter waar je het over hebt kan inderdaad direct op het lichtnet door gewoon op een wandcontactdoos in te pluggen. Of je terug gaat leveren bij overcapaciteit hangt af van de meter en de mogelijkheid die je stroomleverancier je biedt. Bij een ouderwetse meter met draaischijf werkt dit altijd; het ding gaat gewoon terugdraaien.

 

"De omvormer is een onmisbare schakel in een netgekoppeld PV-systeem. Aan de ene kant is de omvormer via de gelijkstroomaansluiting verbonden met een of meer zonnestroompanelen. Aan de andere kant komt er een 230V netsnoer uit met een stekker of prik je het ding in zijn geheel in het stopcontact (zoals bijvoorbeeld de Soladin 120, hieronder). Een omvormer moet bij voorkeur binnenshuis worden gemonteerd. Een omvormer verzet arbeid (omvormen) dus wordt hij warm. Er moet voldoende lucht langs een omvormer kunnen stromen om de temperatuur redelijjk te houden. Bouw een omvormer dus niet in een te krap kastje, maar zorg voor ruim voldoende ventilatie." Google even op "wouterlood", die heeft een informatieve site op dit gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
een netgekoppeld PV-systeem
is de enig zinvolle bijdrage aan het milieu.

 

je kunt zelf niet het opslag medium bij overcapaciteit (en/of afwezigheid) energiebewust / economisch verantwoord leveren.

 

de batterij / accu is een onding in milieutechnische zin.

 

het dan maar affakkelen of gebruiken zonder noodzaak (zoals iemand schreef) is kolder indien het milieu de reden was om een PV-systeem te nemen.

 

enkel het consequent aanleveren aan het europees net kan ertoe leiden dat algemeen weiniger piekbelastingen en dus paniekacties ontstaan met desbetreffend grote relevante opstart-verliezen en CO2 uitstoot.

 

de terugbetaaltijd van een netgekoppelde PV-installatie is duurzaam.

 

cheers

 

Footstompin' Music

Grand Funk Railroad

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat met de wisselspanning dit het systeem opwekt, is die sinus of blokgolf, kan een blokgolf zomaar op een sinuswisselspanning gesuperponneerd worden?

Hoe zit dat met de faseregeling van de omvormer, en levert die een spanning "in fase" met de netspanning?

 

Als er een defekt aan het net is worden die "privécentrales" dan afgeschakeld?

(Waar staat PV voor?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Hoe zit dat met de wisselspanning dit het systeem opwekt, is die sinus of blokgolf, kan een blokgolf zomaar op een sinuswisselspanning gesuperponneerd worden?
Hoe zit dat met de faseregeling van de omvormer, en levert die een spanning "in fase" met de netspanning?

Als er een defekt aan het net is worden die "privécentrales" dan afgeschakeld?
(Waar staat PV voor?)


Een 'gewone' sinus omvormer kan niet op het net aangesloten worden en een blok, semi, aangepaste sinus omvormer heeft geen sinus.
Je zal een speciale conferter moeten gebruiken om in face te komen en terug te kunnen leveren aan het lichtnet.

Als er door een storing op het net geen stroom is zal de conferter zich uitschakelen en geen stroom leveren.
Zoek maar eens op stecagrid 300 of Philips evo 500 of mastervolt soladin 600

O ja PV staat voor Photovoltaic ......

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ben ik bezig met de aanvraag van een gesubsidieerde installatie.

 

Wil je officieel terugleveren dan is dat nog een aardige bureaucratie.

 

1 aparte groep in je meterkast laten maken

 

Een aparte meter aanschaffen die meet wat je teruglevert.

Een contract afsluiten met een organisatie die de meter uitleest

(kost ongeveer 100 euro)

Je laten registreren als energie producent.

Een contract sluiten met je stroom leverancier.

 

Tot 3500KW betalen ze ongeveer 22 cent/KW uit, hetzelfde als

waarvoor ze het leveren. Wettelijk moeten ze dat allemaal

doen, maar Oxxio kan dat niet (status 2 maanden geleden).

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.a.w. ze doen er alles aan om je te remmen en het behoorlijk lastig te maken...

Vergeet ook niet dat als je 1kW geinstalleerd vermogen hebt, je er maar een derde van effektief benut: ochtend, avond en nachturen levert ie niks..., en bij bewolktweer komt er ook niet veel van terecht....

Hier zeggen ze dat hun niet niet "zwaar" genoeg is en je kan ophoepelen... Het is wel zwaar genoeg in de andere richting!

 

Bij wijze van proef, hang eens een koplamp (55W) van een auto aan je paneel, en leg je paneel in het zonlicht en wacht maar af hoe sterk de lamp brandt=55W!???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo bekijk, dan kan ik die panelen+omvormer beter rechtstreeks op mijn computer of tv of satellietontvanger aansluiten bij zonnig weer.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...