Ga naar inhoud


Fietsen duurder dan autorijden?


Gast Polvo

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden was hier een topic met als titel dure benzine, doe er wat aan.

 

Fietsen is een alternatief, maar of het goedkoper is????

 

Dit vond ik op het cb forum:

 

[citaat]

Dus ben ik eens gaan kijken naar een fiets voor woonwerk verkeer.

Vanwege intensief dagelijks gebruik heb ik gekozen voor een fiets van 1400 euro.

De fiets wordt in 5 jaar afgeschreven (is gebruikelijk) en heeft dan nog een restwaarde.

De afschrijving is dus ongeveer 250 euro per jaar.

Met een woonwerk afstand van 10km en 200 werkdagen komt dat neer op 4000km.

Een auto rijdt bv 1:15 en met 1,50 euro per liter bespaar ik dus 400 euro benzine

Per saldo blijft er 150 (400-250) euro over.

Alleen rijdt mijn auto op lpg, 1:10 en met 60 ct per liter bespaar ik 240 euro aan lpg.

Per saldo ben ik dus op de fiets dus 10 euro (240-250) duurder uit.

 

Het kan nog gekker, hoe korter de afstand, des te onvoordeliger de fiets wordt.

Bij een woonwerk afstand van 5km bespaar ik 200 euro benzine of 120 euro aan lpg

In dit geval ben ik dus met de fiets meer dat 2 x zoveel kwijt dan aan lpg.

 

Ik ga er wel vanuit dat de auto op de stoep blijft staan, dus de vaste lasten blijven het zelfde.

De auto heeft iets minder onderhoud nodig, maar met onderhoud aan de fiets ben je dat ruimschoots weer kwijt.

 

Voor de mazzelaars onder ons die maar 1km van hun werk wonen kost de fiets maar liefst 62,5 ct per km.

Die fiets zal echt wel wat langer mee gaan dan 5 jaar, maar kosten voor extra fietssloten, regenkleding en verzekering heb ik nog niet eens mee gerekend.

[/citaat]

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Interessante theorie. Zo heb ik het nog nooit gezien. Ik blijf gewoon verder auto rijden voor mijn werk omdat ik mij nog niet gemiddeld 50.000km/jaar op de draadezel zie zitten.

Je moet het wel zo zien dat als je de fiets ook veel privé gruikt je dit soort rekensommetjes niet kunt toepassen.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hobsat
Veel bedrijven hebben ook een fiets plan, waaronder mn vrouw aan mee doet, dan blijft er nog maar (ongeveer)de helft over van wat je moet betalen aan een nieuwe fiets.



Dat is maar ten dele waar.
Veel bedrijven willen dan geen fiets inruilen en je krijgt ook geen korting.
Je betaald dan gewoon de volle adviesprijs.
Dat heeft te maken met de extra kosten die ze aan die fietsplannen hebben.
Dus een groot deel van dat belastingvoordeel ben je weer kwijt.
Op een fiets van 1300 a 1400 euro kun je zonder fietsplan best 250 tot 300 euro korting bedingen.
Bij een fietsplan kun je maximaal 750 euro belastingvrij financieren levert dit bij 42% belasting voordeel 315 euro op.
Dat is maar 15 euro meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fiene56
Interessante theorie. Zo heb ik het nog nooit gezien. Ik blijf gewoon verder auto rijden voor mijn werk omdat ik mij nog niet gemiddeld 50.000km/jaar op de draadezel zie zitten.
Je moet het wel zo zien dat als je de fiets ook veel privé gruikt je dit soort rekensommetjes niet kunt toepassen.


De schrijver heeft over alleen over een fiets appart aangeschaft voor woonwerk verkeer.
Er zitten natuurlijk wel meer mitsen en maren aan vast, maar in principe heeft het verhaal wel een kern van waarheid.

De schrijver denkt ook niet dat de files er korter door zullen worden.
http://www.consumentenbond.nl/forum/showthread.php?t=4785
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik zo kan ik ook berekeningen maken.

Voor 150 euro heb je een goede 2 e hands fiets die je uiteraard zelf onderhoud want dat kan de grootste..... nog wel.

Dan zal je uitkomen op 250 euro in 5 jaar dus 50 euro per jaar dat is tegenwoordig een halve tank benzine.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. Je hebt echt geen goude fiets nodig om van A naar B te komen.... Ik heb een eigen auto(ke) en sinds kort een bike gekocht waar ik mee naar mn werk ga, en daar pak ik de auto van de zaak en ga daarmee werken. Om indien nodig weer rond 5e terug te zijn om mijn eigen fiets weer te pakken en lekker naar huis te fietsen. Mijn eigen auto kost zowat niets , is bijna een overdekte bromfiets maar voor het weekend om wat bootschappen te halen meer als voldoende. Waneer ben je tevreden ? het is maar wat je wilt.

 

Met Vriendelijke Groet,

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je komt inderdaad van a naar b.

Maar dat doe je met een Fiat Panda of een BMW ook.

Waarom kiezen veel mensen voor een peperdure auto als ze er met een goedkope ook van a naar b kunnen?

Mijn fiets heeft 3 jaar geleden 750 euro gekost en fiets daarmee 12km naar mijn werk.

Het is een hybride waar ik rap mee uit de voeten kan.

Het verschil is dat ik en nu 25 minuten over doe (met de auto 35 minuten) en op een 2ehands stadsfiets van 150 euro 45 minuten.

Het is een keuze die je maakt.

Ik ben overigens niet van plan om hem over 2 jaar weer in te ruilen, ik kan dan veel goedkoper alle draaiende delen gaan vervangen.

Dat is ook een keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe je aan een prijs komt voor een kilometer met de fiets.

Ik doe dagelijks een 10-tal kilometer van mijn kot naar de unief met een fiets van het jaar 1971. Hij was van mijn grootvader en het is de beste fiets die ik ooit gehad heb.

En de enige kosten die ik er ooit aan gehad heb is een nieuwe buitenband van €5 en fietslichtjes van €7.50.

 

Volgens mij ben je ook wel goed gek om €1400 uit te geven aan een gewone wegfiets. Voor €300 heb je al een oerdegelijke Hollandse oma-/opafiets die je hele leven meegaat! :D

 

De enige brandstofkosten die ik heb zijn die extra boterhammen 's morgens! wink

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl

Volgens mij ben je ook wel goed gek om €1400 uit te geven aan een gewone wegfiets. Voor €300 heb je al een oerdegelijke Hollandse oma-/opafiets die je hele leven meegaat! :D

De enige brandstofkosten die ik heb zijn die extra boterhammen 's morgens! wink


Die opoe fiets gaat inderdaad een levenlang mee als je op je gemak met 15km/h er op rond toert.
Maar het wordt een heel ander verhaal als je op de trappers gaat staan met snelheden ver boven de 30km/h.
Dan heeft het spul wel wat meer te lijden, nog afgezien dat een moderne fiets de helft lichter loopt dan een fiets uit '71
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 1300 euro uit te sparen ga ik wel een kwartiertje eerder van huis... het is idd een keuze die je maakt, maar ik kan echt het nut er niet van inzien om zoveel geld aan een fiets voor woon/werk verkeer uit te geven.

 

Als het een hobby van je is (mijn stiefmoeder doet/deed jaarlijks mee aan de Nijmeegse fietsvierdaagse) dan is het een ander verhaal natuurlijk.

 

Ik kan me ook goed voorstellen wanneer je dagelijks een uur moet fietsen naar je werk je dit ook een beetje comfortable wilt doen en zodoende wat meer geld uitgeeft. Maar 1400 euro... zijn ze dan van goud ofzo? smirk

 

Daarnaast over het auto verhaal, fiat en bmw, heb je ergens gelijk. Natuurlijk is het onzin om 30.000 euro uit te geven aan een auto als je er elke dag een half uurtje inzit om van A naar B te komen, maar auto's worden ook gezien als status symbool. En veel mensen (lees mannen) zien dit nog altijd als een manier om 'beter' over te komen.

 

Maar echt waar... 1400 euro voor een fiets... mijn opa en oma kochten 10 jaar geleden een hele mooie eikenhouten klok van toendertijd 800 gulden. Elke keer als ik die klok nu nog zie verklaar is ze voor gek... ons bien zunig...

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Polvo
Klopt, je komt inderdaad van a naar b.
Maar dat doe je met een Fiat Panda


JA!!!!. Een Fiat Lookalike aka Seat :D

Hoe weet je dat hihi.

Ik heb altijd pech met auto's durf er bijna geen stuiver aan uit te geven, want gaat toch altijd stuk bij mij, hoewel ik toch al zeker 20 jaar auto rij nu en weet wat een auto wel en niet kan , gewoon domme pech zeg maar. Dus ik ga graag op de fiets, en nog eens gezond ook.....Maar geen goude fiets hoor blush

Met Vriendelijke Groet,

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...