Ga naar inhoud


Fietsen duurder dan autorijden?


Gast Polvo

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Polvo
nog afgezien dat een moderne fiets de helft lichter loopt dan een fiets uit '71


Je zou er van versteld staan hoe licht die fiets van '71 loopt. Ik onderhoud dat ding wel hoor, nu en dan een smeerbeurt en zo.
Hij loopt echt veel lichter dan mijn (veel te) dure, mooie, aluminium fiets uit 2001.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat een onzin.

Die vent vergelijkt de afschrijving van zn fiets met het benzine (gas) verbruik van zn auto.

Slaat werkelijk helemaal nergens op. Alleen al voor de kosten van de verzekering van een auto kun je jaren fietsen.

Volgens mij werkt die gast voor de overheid, op deze manier wordt het beleid daar ook recht geluld.

En n goede fiets kan idd wel 1000 euro kosten. Sinds het fietsenplan in het leven is geroepen, kijken mensen minder naar de prijs, en wordt een fiets dus duurder. Hetzelfde dat ook met pc is gebeurt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij vergeet die man ook een paar dingen.

 

Situatie 1):

 

Eigen auto.

Kosten afschrijving aanschaf, onderhoud, verzekering, APK-keuring

etc.

 

Situatie 2):

 

Lease-auto van de zaak.

Bijtelling belasting, lager loon(de lease-auto moet ergens vandaan

komen).

 

De man had het ook nog over luchtvervuiling: in de file adem je

meer dampen in dan op de fiets.

 

25 jaar geleden kocht ik een 2e-hands fiets voor 25 Guldens, da's

EEN Gulden per jaar!

 

Sommige mensen verzinnen een hoop smoesjes om maar in die auto te

kunnen blijven rijden.

 

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de afgelopen paar dagen blij dat ik een auto had: naar en van je werk door 20 cm water fietsen (de riolen konden het niet aan) is heel leuk, maar een halve kilometer met een fiets op je nek door de blubber baggeren omdat je anders vastloopt/op je b*k gaat(woon aan een zandpad) is toch minder. Gasgeven, vaart houden en safari-rijden! smile

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Polvo
Origineel bericht van: matthew_be_wvl

Volgens mij ben je ook wel goed gek om €1400 uit te geven aan een gewone wegfiets. Voor €300 heb je al een oerdegelijke Hollandse oma-/opafiets die je hele leven meegaat! :D

De enige brandstofkosten die ik heb zijn die extra boterhammen 's morgens! wink


Die opoe fiets gaat inderdaad een levenlang mee als je op je gemak met 15km/h er op rond toert.
Maar het wordt een heel ander verhaal als je op de trappers gaat staan met snelheden ver boven de 30km/h.
Dan heeft het spul wel wat meer te lijden, nog afgezien dat een moderne fiets de helft lichter loopt dan een fiets uit '71

in een eerder bericht moet polvo 12 km fietsen en doet daar 25 min over. Is echt geen snelheid van ver boven de 30 km/h. Is nog niet eens 30 km/h. Dat is vast een gevoelssnelheid (net zoiets als gevoelstemperatuur) En mijn fiets was 400 euro of zoiets en dan ook nog via een fietsplan. Ik hoef maar 4 km te fietsen en doe daar 10 min over. Ook in 8 min lukt als ik doortrap. Mijn fiets gaat dan echt niet kapot en rij dus wel 30 km/h. Er zijn dan echt geen mensen die mij voorbij gaan en ver boven de 30 rijden. Ja de mensen die meerijden in de tour, die rijden dik boven de 30. De rest van nederland en belgie nauwelijks.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Polvo
Origineel bericht van: hobsat
Veel bedrijven hebben ook een fiets plan, waaronder mn vrouw aan mee doet, dan blijft er nog maar (ongeveer)de helft over van wat je moet betalen aan een nieuwe fiets.



Dat is maar ten dele waar.
Veel bedrijven willen dan geen fiets inruilen en je krijgt ook geen korting.
Je betaald dan gewoon de volle adviesprijs.
Dat heeft te maken met de extra kosten die ze aan die fietsplannen hebben.
Dus een groot deel van dat belastingvoordeel ben je weer kwijt.
Op een fiets van 1300 a 1400 euro kun je zonder fietsplan best 250 tot 300 euro korting bedingen.
Bij een fietsplan kun je maximaal 750 euro belastingvrij financieren levert dit bij 42% belasting voordeel 315 euro op.
Dat is maar 15 euro meer.


In ons geval was de oude fiets niets meer en nodig aan vervanging toe.
mn vrouw heeft gekozen voor een nieuwe gazelle met een nieuwwaarde van €999,00,(op dit bedrag kun je geen 200-300 bedingen zonder fietsplan) maar nu komt t, je krijgt ook 3 fiets bonnen ter waarde van €80,00 per stuk voor accessoires, maar deze fietswinkel wilde ze ook gewoon innemen zodat er een restbedrag overbleef, 749+240=989. de winkelaar verliest een aantal procent op de bonnen die in rekening gebracht worden, totaal bijbetalen €54,00.

wettelijk mogen de bonnen daar niet voor gebruikt worden en hij kan er maar 1 per jaar inleveren maar dat is zijn probleem.

wat ons betreft kan een nieuwe fiets absoluut uit


Edit: owja de oude fiets wilde iemand overnemen voor €50,00 zodat het restbedrag bijna dekte. smile

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Die opoe fiets gaat inderdaad een levenlang mee als je op je gemak met 15km/h er op rond toert.

Maar het wordt een heel ander verhaal als je op de trappers gaat staan met snelheden ver boven de 30km/h.

Dan heeft het spul wel wat meer te lijden, nog afgezien dat een moderne fiets de helft lichter loopt dan een fiets uit '71

 

Mensen hebben nogal vreemde ideeën over hoe hard je eigenlijk unt op een fiets.

Snelheden van "ver boven de 30" zijn voor de meeste mensen op een renfiets niet eens haalbaar, laat staan op een normale fiets.

Als je op een normale fiets flink doortrapt, kom je op een gemiddelde dat zo rond de 22 a 23 km p/u zal liggen.

Ga je echt helemaal los, haal je misschien net 25 km/u

Harder is op een gewone fiets gewoon niet haalbaar, tenzij je het over korte stukjes hebt, max een paar km, en het niet erg vindt om te zweten.

Ik fiets veel, zowel om me te verplaatsen als om te sporten, en op mijn sportfiets rij ik 100 km in 3 uur. Dat is dus gem net boven de 30. En niemand die dat kan bijhouden op een normale fiets.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fiets zelf dagelijks 2 x 4,5 km naar mn werk.

Dat vind ik ook ver genoeg.

Daar doe ik tussen de 10 en 15 minuten over, afhankelijk van het weer en mijn "zin".

Ik heb er geen behoefte aan om compleet bezweet aan te komen op mn werk.

Sportief fietsen is echter iets totaal anders: je vertrekt met de intentie om km's te maken, niet om ergens naar toe te gaan.

Ik fiets overigens niet altijd 100 km. Vaak is het korter, simpelweg omdat ik geen tijd heb om 4 uur uit te trekken om te sporten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Alles tot 1 km of 15 per dag is te doen is mijn ervaring daarboven word t vervelend.


Inderdaad, da's ook ongeveer mijn ervaring.

Op een dag 2x 10 km is mijn limit voor woon-werkverkeer met het stalen ros (de mijne is nog van staal...), daar dit bij ongeveer 20km/u fietssnelheid op 30 minuten fietsen heen of terug neerkomt.

Het maakt wel degelijk uit voor de totale levensduur en het te verwachten onderhoud wat voor fietsuitvoering je neemt. Een stalenframe leeft doorgaans langer dan een van aluminium, sommige banden zijn sneller lek of versleten dan anderen (Swallow zwarte banden met zijreflectie, maar geen anti-lek, bevielen mij altijd het beste) en een Sturmey Archer 3 met versnellingshendeltje zal toch echt langer leven dan een Shimano Nexus 4, 5 of 7 met draaigrip. Het onderhoud en de reparaties aan een fiets kunnen inderdaad het prijsverschil met een economisch klein autootje verwaarloosbaar of zelf negatief maken, maar zoals gezegd, misschien doe je het omdat het je uiteindelijk fitter houdt, beter voor het milieu is en je toch al een fiets in je vrije tijd hebt en gebruiken wil ?

Nota bene: Wat is de grootst blamage van de fietsenindustrie van de laatste tijd ? Dat ze ondanks alle technologische vernieuwing en andere slimmigheden nog steeds durven te zeggen dat ze fietsen uitrusten met een LED achterlicht op....batterijen (ja,ja) omdat het te moeilijk is er een perment werkend draadje naar toe aan te leggen !!! Nou vraag ik jullie, wat ka er nou zo moeilijk aan zoiets zijn ?!? Ik heb al jaren een Sparta Florida met daarop een Spanninga LED achterlicht met ingebouwd condensatortje (een zogenaamde 'goldcap') waardoor hij bij stilstand van de fiets nog 10 minuten licht blijft geven die met een dubble draad (eentje in het frame en eentje daarbuiten) naar een doodgewone HR dynamo loopt en tevens vooraan een Halogeen koplamp doet branden. Nooit problemen mee gehad en de fiets is al de 10 jaar gepasseerd. Mijn Shimano Nexus 7 met losse fliphendel gaf echter al na 2 jaar de geest (dat wil zeggen: ik kan nog maar versnelling 1 en 3 gebruiken), een maandagmorgenmodel zei de werkplaats, nou daar ben je dan mooi mee.

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...