Ga naar inhoud


Fietsen duurder dan autorijden?


Gast Polvo

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Neptunus
Er is wel een groot verschil tussen 200 km in Zweden of 200 km in Nederland te moeten rijden.


Eh, het gaat hier om meters en niet om km
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Polvo
Origineel bericht van: Neptunus
Er is wel een groot verschil tussen 200 km in Zweden of 200 km in Nederland te moeten rijden.


Eh, het gaat hier om meters en niet om km


Inderdaad, overheen gelezen, sorry! blush

Ik vond het al zo'n raar verhaal! crazy

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Als deze zweed elke dag 200km zou gaan fietsen om op zijn werk te komen krijgt hij van mij 10 nieuwe fietsen.
Je hebt dan maar 4 uurtjes om te slapen smirk


Nou, de profs trappen dat zo ieder dag wel even weg!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals vaker al gezegd is: als de vergelijking niet eerlijk is (geen afschrijfkosten en verzekering van de auto en wel van de fiets) kun je elke vergelijking trekken en steeds weer een andere uitslag krijgen.

 

Zo wil ik dan ook wel de vergelijking zien tussen een gouden Ferrari en fiets die ik net bij een junk heb gekocht wink

 

Trouwens, ik krijg per maand een paar honderd euro bruto extra als salaris omdat ik niet heb gekozen voor een lease-auto. Voor dat geld kan ik elke maand een nieuwe fiets kopen en de oude in de sloot dumpen. Doe ik dat niet, dan kan ik voor dat extra geld vaak genoeg gewoon een taxi pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dAF2000
Zoals vaker al gezegd is: als de vergelijking niet eerlijk is (geen afschrijfkosten en verzekering van de auto en wel van de fiets) kun je elke vergelijking trekken en steeds weer een andere uitslag krijgen.

Trouwens, ik krijg per maand een paar honderd euro bruto extra als salaris omdat ik niet heb gekozen voor een lease-auto. Voor dat geld kan ik elke maand een nieuwe fiets kopen en de oude in de sloot dumpen. Doe ik dat niet, dan kan ik voor dat extra geld vaak genoeg gewoon een taxi pakken.


Zoals ik al eerder heb gezegd: in dit geval blijft de auto gewoon voor de deur staan.
Je bespaart op dat moment alleen op brandstofkosten.

Het is mooi dat je een extra fietstoeslag van je baas krijgt, maar dat krijgen de meesten niet.

Ik besef ook wel dat er haken en ogen aan dit verhaal zitten.
Maar je kunt wel de conclusie trekken dat alleen een fiets aanschaffen voor het woonwerkverkeer niet in alle gevallen finacieel voordeel oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Polvo

Ik besef ook wel dat er haken en ogen aan dit verhaal zitten.
Maar je kunt wel de conclusie trekken dat alleen een fiets aanschaffen voor het woonwerkverkeer niet in alle gevallen finacieel voordeel oplevert.

Dat geloof ik ook wel.
Maar in je berekening ga je er vanuit dat je altijd de fiets zou pakken voor woon-werk-verkeer. Dus om de auto te gebruiken om naar andere plekken te gaan laten we buiten beschouwing. Maar goed, dan heb je dus een fiets EN een auto, terwijl je de auto niet meer gebruikt. Maxima zou zeggen dat dat een beetje dom is wink 't Is natuurlijk logisch dat 2 vervoersmiddelen duurder is dan 1 vervoersmiddel (de auto) want zelfs een fiets is niet gratis.

Dus, tja, je beschrijft een situatie die niet erg verstandig is. Verder kun je altijd nog de getallen in twijfel trekken: een fiets voor de helft van de prijs die ook twee keer zo lang meegaat; niet erg onwaarschijnlijk. Dan komt er vast een andere conclusie uit.

Op die manier kun je wel tientallen situaties beschrijven waarvan de meesten toch in 't voordeel van de fiets zou uitpakken. Dus er is niks mis met je verhaal en je berekening an sich maar 't zijn niet de meest geloofwaardige getallen en situatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kennis van mij kocht een Koga. Dure fiets. Reed er zo'n 32.000 kilometer mee. Kreeg er bij inruil nog meer dan de helft van de nieuwprijs voor terug, hij was er zuinig op geweest en je kon niet zien dat de fiets al zoveel gereden had. (Alleen aan de km-teller uiteraard).

 

Afschrijving dus ongeveer 800 euro op 32.000 km. ofwel 2,5 cent per kilometer. Wat voor auto is er goedkoper?

 

Oh ja, zijn banden gingen gemiddeld zo'n 8000 km mee, dus hij heeft er nog wel wat kosten aan gehad...

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, het is een heel goed Nederlands fietsje. Olympisch ook nog. Gaastra en vrouw. Ko... en Gaastra. Ik had er vroeger eentje maar die is helaas een keer verkocht zonder dat ik het wist. Maar dat is wel vet afschrijven zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Sommige mensen verzinnen een hoop smoesjes om maar in die auto te

kunnen blijven rijden.

 

precies..

 

En dan wordt er nog niet gerept over de besparing op je ziektekosten. Als je fietst dan ben je gezonder door de vele beweging die je hebt. Je wordt dan ook aktiever met andere dingen.

 

Aan de andere kant moeten mannen die veel fietsen een goed zadel of geen kinderen willen hebben (maar ook dat kan weer als besparing gezien worden).

 

Als er meer gefietst wordt dan profiteert het milieu ook nog eens.

 

Dus mijn oproep is dat iedereen de fiets neemt.

Dan kan ik met me motor tenminste lekker gas geven op de autoweg :D

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MP4
Juist.
Bem jij die eikel steeds die tussen de 2e en 3e baan met zo'n 60Km/h voorbijkomt? Ga zo door! Ik doe mijn deur niet open hoor...

Geen idee, maar ik ben wel degene die met 160 voorbij gaat waarbij je nog net die stralend witte tanden in men achteruitkijkspiegel kan bewonderen :D

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Bem jij die eikel steeds die tussen de 2e en 3e baan met zo'n 60Km/h voorbijkomt? Ga zo door! Ik doe mijn deur niet open hoor...

 

yup..

 

uitwijkend voor jouw als je de asbak rijdend leeg gooit of de berm in moet omdat je een andere auto inhaalt (want die motor gaat toch wel aan de kant).

 

Wat ik wil zeggen is dat er zowel auto en motor rijders zijn die eigenlijk helemaal dat roze papiertje niet mogen hebben. Om dan alle motorrijders of auto mobilisten over 1 kam te scheren smirk

 

maar dit is erg offtopic.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Om dan alle motorrijders of auto mobilisten over 1 kam te scheren \:\/
Zeker niet.

Die 300plus fietsen mogen van mij wel verdwijnen ,auto s ook trouwens want dat gaat nergens meer over.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

matchless: Roken doen we niet, WPW ook niet met zijn witte tandjes, maar ik heb altijd wel respect voor de tweewieler hoor. Ik heb ook a/b/e. Persoonlijk niet veel zin in een KooyAap of agressieve passagiers in de bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...