Gast hummiesat Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Ik probeer met de variabelen jaar, weeknummer een weekdag de datum te herleiden alleen wil het kwartje nog niet vallen. Is er hier iemand die voor mij de oplossing heeft? Het is de bedoeling dat ik van iedere week de datum van de maandag te zien krijg en bij voorkeur met basisfunctionaliteit van Excel zonder Add-ins. Bvd.
WPW Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Begin met een start datum van een willekeurige maandag, dan is het simpelweg er 7 bij optellen. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast hummiesat Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Als de maandag voor 1 week bekent is optellen van 7 inderdaad het makkelijkst voor de overige weken. Het punt is dus om de maandag te bepalen voor week1. Ik probeer dit nu door de weekdag van 1-jan-[jaar] te bepalen en dan zo de datum van de maandag in week 1 te berekenen. Hier is uiteraard wel een omrekentabel nodig wat best omslachtig is. Uiteraard wil ik dat alles automatisch aangepast wordt als het jaar wijzigd. En ik ben geen held in VBA en het toepassen ervan in Excel anders was dat misschien nog een optie.
Gast hummiesat Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Met een omrekentabel ben ik eruit. Ik bepaal in die tabel de datum van de maandag in week1. Als referentiedatum gebruik ik 01-01-[jaar]. De uiteindelijke datum voor de maandag gebruik ik dus en voor de volgende weken is het de datum van de maandag van de vorige week plus 7 dagen. Voor mijn gevoel nog steeds omslachtig maar het werkt. Tips voor minder omslachtige methodes zijn nog altijd welkom.
WPW Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Snapte ik wel maar wat is sneller? effe voor de komende 30 jaar alle eerste maandagen inkloppen en als tabel refereren of uren/dagen zitte klote met een formule? gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast hummiesat Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Tjah, da's altijd een kwestie van afwegen. Voordeel is wel dat nu een ander jaar intikken automatisch de maandagen van alle 52 weken in 1 keer aanpast. En aangezien ik maar voor 1 jaar weken in de file wil. En van het puzzelen naar de juiste formules leer je nog wat, zelfs al krijg je hulp.
alejandro Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Voor mijn werk moet ik weleens complexe formules maken, als ik er dan even niet uitkom, dan gooi ik mijn vraag altijd even bij worksheet neer, dat is een forum gericht op excel, werkt echt super! www.worksheet.nl ( volgens mij niet commercieel, nou eigenlijk wel, echter is het forum niet commercieeel.) Vastberaden, geen arrogantie!
Gast hummiesat Geplaatst: 23 augustus 2008 Geplaatst: 23 augustus 2008 Bedankt voor de tip. Ik zit wel meer te puzzelen in Excel, dus die link is zeker handig.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen