Ga naar inhoud

Linux mini laptop handig voor een windowsgebruiker??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Wil binnenkort zo een mini laptop kopen, waar Linux op draait. Eentje van Acer. Kost vrijwel niks. De windows versie is duurder, maar vroeg me af of ik als "normale" windowsgebruiker, uit de voeten kan met zo een linux laptop.

Kan ik programma's die ik normaal gebruik (bijv office, torrent etc..) blijven gebruiken?

Graag jullie advies. Heb ooit een linux-cccam-server gehad, die ik zelf in elkaar had gezet. Ben dus een volledige analfabeet.

Grt

Vu+ Duo, Smart Smartmeter, Satlook Digital, Visiosat Big Bisat 28E-1W

• Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Alles op een windows bak kan je ook op een linux bak doen en zo zijn er voor bepaalde programma's hele goede linux varianten te vinden.

OpenOffice is, in mijn ogen, een goed alternatief voor MS office maar als je niet zonder zou kunnen kan je ook MS Office met behulp van WINE goed draaien. Zo is ktorrent een goed alternatief voor bv. utorrent en zo zijn er meer.

Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is (snelheid/geheugen en ruimte) op die mini-laptop maar het bovenstaande zou mogelijk moeten zijn.

Geplaatst:

Als je specifieke windows programma's kan missen. Niks apart zoals maar meer algemene dingen zoals email internet filmpje kijken is linux een goed alternatief. Vooral omdat je linux ook al een beetje kent lijkt me het geen probleem de meeste mensen hebben er gewoon geen zin in om iets nieuws te leren.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

Linux is een volwaardig alternatief. Alleen open office vind ikzelf wat minder. Met Cross-over software is oa. MS office 2000 te draaien en een heleboel andere windows software. Ik draai deze zonder snelheidsverlies. Linux is stabieler en heeft geen problemen met malware en virussen. Opera browser en volgens mij firefox ook ondersteund bittorrent, Thunderbird is veel beter dan outlook, zeker de nieuwe versie die eraan komt met een sql database is veelbelovend.

Tegen geringe meerkosten zijn deze laptops "op te waarderen" naar windows xp, maar eigenlijk is dit onzin als je geen bijzondere windows toepassingen draait. Tevens is er een getweakte light xp bij veel forums te downloaden waarin een variant zelfs op een USB stick te installeren is.

Het leukste is dat er voor windows adepten ook Linux versies zijn met windows skins!

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Geplaatst:

Ik wordt altijd een beetje moe als lieden linux een volwaardig alternatief noemen.

Juist op alle punten die jij noemt is linux geen volwaardig alternatief. Thunderbird is niet half zo krachtig als Outlook. Zeker als je ook nog met je PDA of telefoon wilt syncen. Ook is het gebruik van de agenda (ligtning) spartaans en lang niet zo krachtig als outlook. Daar is ms-active sync superieur en loopt linux minimaal 3-4 jaar achter. Ook op het gebied van groupware loopt linux hopeloos achter. Firefox is een prima browser en een redelijk goed alternatief voor IE, maar Fireforx draait ook gewoon op windows.

Ook open office is veel slechter dan MS Office.

Reken met een laptop op linux voor juist de simpele kantoor toepassingen op een hoop hindernissen die absoluut niet eenvoudig te nemen zijn en vaak helemaal niet genomen kunnen worden.

Beide Operating Systems hebben zo hun voor en nadelen, maar de kracht van linux ligt zeker niet op het gebied van kantoor toepassingen en compabiliteit met breeduit in gebruik zijnde hard- en software.

Ron

Geplaatst:

Ik word een beetje moe van de mensen die het tegendeel beweren het is nl. jouw mening en meer niet maar je brengt als een/de waarheid.

Is die mening op een echte test (niet zo'n vlugge van een uurtje/dagje/?) gebaseerd? Niet iedereen heeft de zelfde eisen en wensen als jij dus waar hebben we het over.

Outlook zuigt (mijn mening) en is vooral goed om spam, virussen te ontvangen/verspreiden en vooral om snel naar je vrienden door te sturen. Thunderbird heeft meer voor dan nadelen tov. Outlook. Ja, dat is mijn mening maar ik antwoord gewoon op een vraag en breng het niet als de waarheid. Outlook is een uit de hand gelopen e-mail pakket en voor e-mail is Thunderbird voor mij veel krachtigger en zeker die spamfilter die er standaard in zit.

Wil je toch een agenda zijn er zat andere alternatieven en ook nog in e-mail clients gebouwd of zijn er nog andere dingen die jij in outlook zoekt en veel krachtigger vindt?

Maar waar mee lopen ze dan 3 or 4 jaar achter of bedoelde je het sync gebeuren? OpenOffice is voor heel veel mensen meer dan goed genoeg en waar is het dan veel slechter in? Ook kunnen de mensen redelijk makkelijk en heel snel gewoon een MS Office versie draaien, zoals eerder al aangegeven, als je niet zonder zou of denkt te kunnen.

Voor groupware zijn er zat oplossingen maar wat heb je er thuis aan want we hebben het niet over zakelijk gebruik. Ook dit laatste is voor veel toepassingen goed te doen.

Ik heb geen PDA maar er zijn volgens mij al zat sync programma's te krijgen. Even zoeken en SynCE ziet er uit als een aardig volwassen oplossing maar goed..... ik heb geen PDA.

IE is een leuk alternatief voor FireFox/Opera of welke dan ook. Ze lappen al jaren de standaard aan hun broek en dan is het de fout van de andere browsers? Het is eerder de fout van de website ontwikkelaarse en/of bouwers want de goede sites werken op alle goed.

Ja, ik draai ook vaak windows (heb dual boot) en dan voornamelijk voor de games. Onder linux kan ik eigenlijk alles wat ik onder windows doe op mijn pc. Photoshop vind ik lekkerder dan bv. GIMP meer omdat ik het gewent ben en dat geld ook voor bv. Dreamweaver. Hier zijn ook alternatieven voor maar aangezien ik voor de games toch windows heb draaien heb ik die er ook op staan.

Ron, wat mis jij dan echt onder linux en vaak is het ook willen en het dan ook echt een kans geven. Al zouden de games goed werken is er eigenlijk niets meer wat me op windows houdt. Althans, niet wat ik me nu even kan bedenken en voor dat ene ding is er altijd wat virtueel (vmware/virtualbox) te draaien.

Ik denk onderhand dat linux meer compatible is met hardware dan windows en zeker dan de Vista smaak.

Geplaatst:

Het was geen mening, maar gewoon een vaststelling van feiten.

Thunderbird heeft geen gelijke voor active sync.

Zowel in thunderbird als in open office ontbreekt een hoop functionaliteit die je wel in de vergelijkbare pakketten van MS vind.

Linux software loopt op dat gebied gewoon achter.

Een simpel voorbeeld:

Ik heb een Nokia N82. Ik heb prive gewoon een elecktronische agenda (in outlook dus) De N82 synced uitstekend met Outlook, maar niet met Thunderbird. Ook niet na het proberen van diverse omslachtige en zeer slecht gedocumenteerde (niet gratis) plugins. De agenda is niet te vergelijken met Oulook. Veel te spartaans. De spellingscontrole in Thunderbird sucked. vrijwel alle koppelwoorden worden door de spellingscontrole uit elkaar getrokken. Wie dat gemaakt heeft, moesten ze schieten:-))

Ook de language switcher in Thunderbird (een plugin, want standaard zit het er NIET in) switched er maar een beetje willekeurig op los. Leuk als je vaak engelstalige én Nederlandstalige e-maltjes schrijft. Ik heb er een maand of twee mee gewerkt, maar dank god op mijn blote knieen dat er nog een bedrijf met de naam Microsoft bestaat:-)

Voor iemand die geen ervaring heeft met Linux. Ga a.u.b. niet denken dat je een soort windows in een ander jasje krijgt, want geloof me, linux software kan niet tippen aan de gebruiksvriendelijkheid van MS en dan kan men nog zo veel lopen roepen dat linux veiliger is. Nou dat is dan scheinveiligheid want voor Linux kan er net zo goed een virus gemaakt worden (en zijn ook al viri in omloop) en als je dan niet beschermd bent, heb je toch echt een probleem.

Ik moet altijd een beetje lachen om die Microsoft haters. Draaien ze hun desktop op Linux en draaien ze windows in vmware of dual boot omdat ze bepaalde software op windows toch net even handiger vinden of er voor linux gewoon niets vergelijkbaars is.

Linux is leuk, maar voorlopig alleen voor (web) servers en hopelijk over een jaar of 5 ook voor de desktop, maar dan zullen ze toch echt aan een serieuze inhaalslag moeten beginnen.

Mijn tip: Koop een fatsoenlijke laptop op windows, want hier ga je gegarandeerd spijt van krijgen.

Oh ja, als al die "Free software" bedrijven nu ook eens leren documenteren zoals microsoft dat doet, zouden misschien meer mensen de overstap durven wagen. Maar Linux/Free software en documentatie zijn twee dingen die niet samengaan.

Software maken is niet alleen een kwestie van maken en de download op een servertje zetten. Er moet vooral gedacht worden aan gebruiksvriendelijkheid en een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing. Laat M$ daar nu net even (flink) beter in zijn.

Ik vind het niet erg om $$$$$ te moeten betalen voor software als het dan ook doet wat ik wil en als het niet doet wat ik wil, ik ergens op kan zoeken waarom niet of gewoon een kwalitatief goede (microsoft) helpdesk kan bellen.

Op het gebied van Business solutions kan Linux het helemaal schudden. Groupware onder linux is in de meeste gevallen nog duurder dan de groupware solutions van MS (wij installeren MS small business server voor nog niet de helft van de prijs) en kan dan flink wat minder.

Bovendien gebruikt het bedrijfsleven vrijwel overal (99,9%) MS op de desktop en als je dus een server wilt vervangen door een Linux systeem is er niets dat fatsoenlijk interfaced tussen linux en windows. Wij hebben zo'n linux "wizzkid" op freelance basis in dienst gehad en die moest na 3 maanden zwoegen toegeven dat er geen gelijke was voor windows 2003 + exchange server en windows small business server. Alles wat er in omloop is, blijkt maar half zo krachtig als de MS oplossingen en de "gratis" software werkt vaak alleen (een beetje) met allerlei plugins en toevoegingen waar zomaar 800 tot 5000 euro neergeteld moet worden.

Terug naar het consumentengebruik:

Ik gebruik outlook voor e-mail + agenda + contactpersonen + sync naar mijn n82.

Ik gebruik newsleecher met supersearch voor het downloaden uit nieuwsgroepen.

Ik gebruik Quickpar en Winrar om de bestanden te controleren en uit te pakken.

Ik gebruik Nero of de gratis infrarecorder om images of video DVD's te branden.

Ik gebruik MS-Office om spreadsheets en brieven te maken.

Af en toe een powerpoint presentatie als er weer iemand 50 geworden is in de naaste omgeving.

Ik gebruik Paint Shop Pro (NL) voor het bewerken van afbeeldingen.

Ik gebruik flashFXP voor ftp

Ik gebruik trillian voor MSN en ICQ

Ik gebruik powerDVD voor het afspelen van BluRay en DVD

Ik gebruik Microsoft Expression web voor het maken van websites.

Ik gebruik Tversity voor het gebruiksvriendelijk streamen van allerlei mediaformaten naar mijn PS3.

Nu zou ik van jou graag willen weten welke software onder linux volwaardig en gebruiksvriendelijk alternatief bied.

Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken!

Ron

Geplaatst:

Dit bericht komt vanuit een (mini) Eeepc aan board van zeilboot met daarop mandriva Linux 2008.1. Via Wifi verbinding.

Op Linux bij voorkeur Linuxs programma draaien en niet aangeven ik doe dit of dat Windows programma. Kan dat ook op Linux ? Niet doen.

Moet dan toch, gebruik Wine, Crossover of gewoon vmware of

virtualbox. Andersom kan ook. Linux draaien in Windows VM.

Niet van die argumenten van: ik heb een Dreambox, probeer die maar eens te laten draaien op Windows. Gaat niet lukken !

Windows zonder anti-virus programma gaat slechts korte tijd lukken. Voor Linux systemen heb ik nog nooit een anti virus systeem gebruikt.

Zou niet weten wat ik mis op een Linux systeem. Alles wat een normale gebruker nodig heeft werkt gewoon op Linux.

En voor zakelijk toepassingen moet men maar eens kijken welke bedrijven Linux toepassen. Waar komt de boomstructuur vandaan, zoals die op internet wordt gebruikt?

Alles heeft zijn voor en tegen. Het gaat om een genuanceerde beeldvorming.

groeten vanaf de waterkant,

Bram

Geplaatst:

Mja, de een legt de lat wat hoger dan de ander, maar mijn "setup" is toch een hele normale doorsnee windows-gebruiker setup. Niets exotisch, niets bijzonders.

Toch kan wat ik nu doe, niet op een linux machine. In ieder geval bij lange na niet met het gebruiksgemak dat ik nu geniet.

Natuurlijk kan je met linux ook mailen en eventueel een DVD'tje branden, een "word" documentje typen en zelfs een paar files uit nieuwsgroepen downloaden.

Maar net als auto rijden, kan je beter in een Toyota Avensis rijden dan in een Fiat Panda.

Ron

• Moderator
Geplaatst:

ACER mini laptop problemen!!!!!

Als je alleen windows gewend bent dan kan een linux mini laptop zelfs link zijn.

Toevallig gisteren bij iemand geweest die zijn normale pc naar de softwarematige hemel heeft geholpen.

Hij had een acer mini pc gekocht en volgens de koper moest hij met de cd een update doen omdat de keyboard niet klopte. Ook onthield de mini laptop zijn wachtwoorden niet.

Dus hij stopt de cd in de gewone pc en doet wat er verlangt werd door de cd.

de cd zegt dat hij het bios in moet en de cd als boot instellen wat al een uitdaging is voor een pc leek.Dat was hem wel gelukt.

1 Gb Usb stickje erin omdat daar de recovery op moet.

vervolgens laat de cd de stick zien die geformateerd moet worden en dat doet hij dan ook.

Hij start de gewone pc op en ziet.... niks meer.

Ik ga op onderzoek en met een truukje krijg ik het cd menu weer.

Hij geeft de stick aan als een 38 Gb USB stick??

Omdat de cd de SATA disc ziet als een USB stick formateert hij de harde schijf!!

De pc is ook splinternieuw en door "zijn" fout is de garantie nu dus ook weg..

En een leek zal het dus nooit lukken om een ext3 drive weer terug te formateren naar ntfs en hij is zowiezo alle data op die pc kwijt.

Ben je een leek met computers dan raad ik niet aan om een linux gebaseerde pc te pakken. Het zal wel werken zolang je niks met het systeem hoeft te doen maar bij een update gaat het snel fout.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Beste M,

ik begrijp dit probleem niet erg. Mijn Eeepc kwam met de standaard wat beperkte versie van Xandros.

Omdat ik liever een uitgebreide Linux versie wil hebben.

USB CD/DVD drive eraan gehangen. Mandriva 2008.1 CD/DVD erin gestopt. Starten vanaf de CD/DVD en je kunt alles zo installeren inclusief het opnieuw formatteren van de flash ("harde schijf").

Alles wat je wilt hebben staat op de CD/DVD of kun je direct downloaden vanaf de servers.

Je hebt in een keer een compleet systeem naar wens, inclusief Open Office, Mozilla, Samba, Cups printer drivers/instellingen etc. etc.

En alles werkt direct, inclusief Wifi.

De Bluetooth verbinding met mijn Nokia GSM moest ik nog wel instellen.

En ook de netwerk instellingen vergen wat aanpassing bij gebruik van vaste IP adressen.

De mini notebooks, zoals Eeepc zijn duidelijk bestemd voor mobiele toepassingen. En hiervoor werkt het gewoon perfect. Compact van vorm en solide gebouwd. En in het geval van de Eeepc ook nog zonder kwetsbare harde schijf. Standaard 8 Gig en met een SD kaartje erin nogmaals 8 Gig erbij is 16 Gig.

Ideaal om erbij te hebben. En dat voor de somma van Euro 225,-.

Zonder extra kosten voor allerlei software !

Hangt hier gewoon in het netwerk, indien niet mobiel in gebruik. En is met Samba in het netwerk ook te gebruiken in combinatie met Windows systemen.

Zijn mini ding is duidelijk bedoeld om erbij te hebben en op reis mee te nemen.

En dan Linux erop en je hebt er geen omkijken meer naar.

Zelfs een opgenomen Mpeg2 TS bestand speelde nog goed af met VLC.

Groet,

Bram

Geplaatst:

Ten eerste, ik ben absoluut geen Windows hater maar vind linux, op die games na, net zo goed/lekker/beter werken.

U vraagt wij draaien dus here we go:

Code:
Ik gebruik outlook voor e-mail + agenda + contactpersonen + sync naar mijn n82.Ik gebruik newsleecher met supersearch voor het downloaden uit nieuwsgroepen.Ik gebruik Quickpar en Winrar om de bestanden te controleren en uit te pakken.Ik gebruik Nero of de gratis infrarecorder om images of video DVD's te branden.Ik gebruik MS-Office om spreadsheets en brieven te maken.Af en toe een powerpoint presentatie als er weer iemand 50 geworden is in de naaste omgeving.Ik gebruik Paint Shop Pro (NL) voor het bewerken van afbeeldingen.Ik gebruik flashFXP voor ftpIk gebruik trillian voor MSN en ICQIk gebruik powerDVD voor het afspelen van BluRay en DVDIk gebruik Microsoft Expression web voor het maken van websites.Ik gebruik Tversity voor het gebruiksvriendelijk streamen van allerlei mediaformaten naar mijn PS3.Nu zou ik van jou graag willen weten welke software onder linux volwaardig en gebruiksvriendelijk alternatief bied.Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken!

• Outlook + agenda + sync gebeuren, Thunderbird is een email client wat zeker niet onder doet maar je kan bv. ook Kontact gebruiken. Het heeft alles wat Outlook ook bezit en is te syncen wat de uitkomst van het laatste is weet ik niet want ik heb geen PDA.
  • Newsleecher... tja er is idd. geen "Newslecher" op linux alleen wel wat moois (oja, ik had hem wel met WINE ooit draaiende). Ik denk dat je ook gebruik maakt van NZB's dus dan is Hellanzb een goede vervanger. Werking: NZB in een dir dumpen, hij download, als er parfiles nodig zijn download hij die ook (anders laat ie ze weg), hij hersteld de boel EN pakt de boel uit! Volgens mij wel een leuke vervanger die ook wat extra doet dan newsleecher. Werkt alleen niet met een eigen interface maar heeft wel de mogelijkheid om via een 3rd party addon hem via een grafische interface of een webserver (via php) aan te sturen.
  • quickpar en winrar, zijn goede alternatieven voor nl. Gpar en Ark. Er is tuurlijk ook een "windows commander" genaamd krusader waar je ook de boel ook mee kan aansturen/uitpakken (gewoon even unrar installeren).
  • Nero (overigens echt een log pakket en als ik images onder windows wil branden gebruik ik ook infrarecorder), onder linux heet het K3b en het werkt goed maar er is ook een Nero voor linux als je niet zonder kan wink
  • MS-Office, OpenOffice en die spreedsheets en brieven kan je ook wel aan en save ze gewoon als ODS/ODT en als iemand er mee verder moet is een xls/doc versie pas nodig maar waarom zou je als alleen gebruiker als xls/doc willen saven. Als je wil/moet is MS Office onder WINE of een andere variant goed te draaien.
  • Paint Shop Pro, als het echt moet GIMP
  • FlashFXP, FileZilla FTP
  • Trillian, Kopete maar Pidgin (ook voor windows) kan ook.
  • PowerDVD, Ik gebruik oa. Xine
  • Microsoft Expression, er is wel een linux editor maar zelf vind ik Dreamweaver lekker werken. Je kan een versie wel onder WINE laten werken.
  • Tversity (zou ook een mac/linux versie komen), Fuppes zou een goede linux alternatief moeten zijn. Ik heb geen PS3 of 360 maar een oude XBOX en daarbij hoef ik niets eerst te transcoden en te streamen om iets te zien. Als ik nu iets zou moeten kopen zou ik eerder een HourPopcorn kopen waar het ook niet bij nodig is.

Zakelijk zijn er ook alternatieven voor SBS die niet de prijs kosten wat jij ervan zegt maar goed dan ben ik nog uren aan het typen en dat is een andere discussie.

• Moderator
Geplaatst:

klopt ook wel wat je zegt maar de ene eepc is de andere niet.

die vriend van me heeft hem na veel stampij maken ingeruild voor een asus 901.

Die acer was 1 dag oud en de verkoper wilde hem opsturen voor reparatie (die vriend d8 dat die niet gek was).

Die acer kan opzich wel goed zijn maar het is wel vreemd dat je een recovery stick moet maken om internet aan de praat te krijgen en dan nog eens updates moet uitvoeren als hij net uit de verpakking is.

En als de bijgeleverde cd ook nog eens een menu heeft waar een leek vlug de verkeerde keuze kan maken (en ook nog maar 3 keuze mogelijkheden) dan is het een "snel geld verdienen pc" zonder onderzoek of testfase voor de fabricant.

Geeft mij iig geen vertrouwen in deze acer mini laptop..Tis gewoon een van de vele apparaten wat mee wilt surfen op het succes van asus.

Ik kan met een linux bak wel een beetje werken en installeren maar de meeste pc gebruikers weten alleen dat er een aan/uit knop opzit. En als je dan als leek je vakantie foto's kwijt ben op je werk pc dan wordt je niet vrolijk.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen