Ga naar inhoud

Linux mini laptop handig voor een windowsgebruiker??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

pardon?

Citaat:
Niet feit, jouw mening. Waarmee ik niet wil zeggen dat het ene beter is dan het andere, maar gebruiksvriendelijkheid persoonlijk is.

Het is wel degelijk een feit. Als je 100 mensen een PC met linux en een PC met windows geeft en vraagt ze na een week proberen welke ze het meest gebruikvriendelijk vinden, zal dat meer dan 95% ten gunste van windows zijn.

Dan is het dus een FEIT dat windows gebruiksvriendelijker is.

Novell is geen alternatief voor SBS en al helemaal geen volwaardig of gebruiksvriendelijk alternatief, nog niet een heel klein beetje!

En heb je enig idee wat dat stukje software kost?

"Gratis" lijkt leuk, maar uiteindelijk ben je om een heel klein beetje in de buurt van de mogekijkheden van SBS te komen, honderden dollars aan licenties kwijt en nogmaals honderden dollars aan een expert om dit te laten installeren. Dat kan je gemiddelde gebruiker namelijk zeker niet zelf.

Als met al een duur pakket met zware beperkingen.

Als het zo gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te onderhouden zou zijn, zou nu het hele MKB op novell draaien. Ze zijn er immers al ruim 3 jaar mee bezig om enige voet aan de grond te krijgen, maar niemand wil het gebruiken.

Ron

• Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

• Moderator
Geplaatst:

Hoe je het draait of keert, we hebben windows door een slimme jongen door onze str*t geduwd gekregen en daar moeten we (nog) mee leven. Inclusief BSOD's en virussen.

Ik kom regelmatig mensen tegen die niet eens een windows programma ge-installeerd krijgen. Bij een linux installatie die niet in een package zit worden de pc's bij die mensen frisbee's :D

Ik ken zelfs mensen die niet eens weten dat ze meerdere partities op de HD hebben en deze dus ook niet gebruiken.En dan noemt windhoos ze zelfs drive C ,D etc..

In linux zouden ze nog gekker worden.. HDA0,HDA1,HDB1,SDB0 en noem maar op. Arme beginners crazy

Linux heeft veel voordelen maar is nog niet voor de pc-mamma's en chat-miepen uit ontwikkeld. Daar is nog veel werk te doen.

Als een beginner alleen wilt internetten dan lukt dat wel maar het wordt lastiger als ze hun vakantie foto's op de pc willen zetten. Linux KAN de camera drivers meteen herkennen maar als dit niet zo is dan zie ik ze dit probleem niet 123 oplossen.

In windows ook niet maar je heb altijd een cdtje erbij waar een windows driver opzit dan een linux driver. zolang dit zo blijft zal windows de marktleider blijven (al zou ik dat wel anders willen zien).

In mijn ogen is windows goed voor de beginner of digibeet en is linux een leuke uitdaging voor mensen die verder zijn en meer willen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Toxic[Q
Het is wel degelijk een feit. Als je 100 mensen een PC met linux en een PC met windows geven en vraagt ze na een week proberen welke ze het meest gebruikvriendelijk vinden, zal dat meer dan 95% ten gunste van windows zijn.
Dan is het dus een FEIT dat windows gebruiksvriendelijker is.

En dat niet gesponsorde onderzoeksresultaat staat waar?

Novell is geen alternatief voor SBS en al helemaal geen volwaardig of gebruiksvriendelijk alternatief, nog niet een heel klein beetje!

Dat zal wel meevallen, maar daar kan ik niet over oordelen omdat geen van beide gebruik of ken.

En heb je enig idee wat dat stukje software kost?

$350 voor 5 gebruikers, 465 met support.

"Gratis" lijkt leuk, maar uiteindelijk ben je om een heel klein beetje in de buurt van de mogekijkheden van SBS te komen, honderden dollars aan licenties kwijt en nogmaals honderden dollars aan een expert om dit te laten installeren. Dat kan je gemiddelde gebruiker namelijk zeker niet zelf.

Wie had het over gratis? En die prijzen omvatten het hele pakket.

Verder wordt SBS over het algemeen ook niet door de secretaresse geïnstalleerd, maar ook door een externe partij.

Als met al een duur pakket met zware beperkingen.
Als het zo gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te onderhouden zou zijn, zou nu het hele MKB op novell draaien. Ze zijn er immers al ruim 3 jaar mee bezig om enige voet aan de grond te krijgen, maar niemand wil het gebruiken.

Wat de boer niet kent dat vreet ie niet, of er zijn te veel automatiseringsbedrijfjes die alleen maar weten hoe ze SBS kunnen installeren.

Gr. Raymond
Geplaatst:

Beste M,

de topic was mini pc´s. Op de Asus staat standaard Linux met eenvoudige iconen. Wat moet een gebruiker van zo´n meeneem ding nu nog meer weten.

Bovendien Mozilla, Open Office, Thunderbird etc zien er hetzelfde uit als voor Windows.

En de boomstructuur van Linux is ook snel geleerd. De gebruiker van internet komt deze dagelijks tegen.

De directories hebben een naam: home, Piet, Mien, archief etc.

En steek ik de usb aansluiting van mijn fototoestel erin, dan verschijnt daarna prompt de inhoud met de foto´s op het scherm.

Tja, de onderliggende zaken vergen wat meer kennis. Maar voor de gewone leek/gebruiker werkt het ook zonder enige kennis.

En ook nog zonder het vervelende virus gedoe: Uw systeem is niet veilig, doe dit of dat ! Hier wordt de leek/gebruiker zenuwachtig van en vraagt om hulp.

Groet,

Bram

Geplaatst:
Origineel bericht van: verkerkbr
En ook nog zonder het vervelende virus gedoe: Uw systeem is niet veilig, doe dit of dat ! Hier wordt de leek/gebruiker zenuwachtig van en vraagt om hulp.

Op de eee is overigens wel een virusscanner aanwezig. Maar standaard staat deze uitgeschakeld dacht ik (ben het vergeten te controleren toen ik m'n eee "kreeg").

Gr. Raymond
Geplaatst:

Software installeren is bv. via de apt-get manager in (k)ubuntu net zo snel uitgelegd (mondeling of via tekst) als mensen naar een site verwijzen om iets te downloaden.

Er is daarin heel makkelijk te zoeken en ook op een string/soort pakket die men zou zoeken of willen proberen. Dus ook voor een leek, evt. met een klein beetje uitleg, zijn er dingen sneller te installeren dan het zoeken/vinden/kopen (en/of crack zoeken) op windows. Ubuntu is niet de enige met een pakket manager maar ik denk wel de meest uitgebreide.

Geplaatst:

Bwa ,valt toch wel mee ik draai nu zo'n 3 jaar mandriva en er is toch veel die herkent wordt out of the box ,je moet enkel een beetje uit kijken als je iets aankoopt van hardware maar als je eerst een beetje googeld voor je iets koopt zal het een stuk makkelijker zijn..

MAXPLUS 2100-Maxdigital 225Combo-WavefrontierT90-digipowersg2100a

Geplaatst:

OM te antwoorden op de oorspronkelijke vraag:

Linux is niet moeilijker dan windows. Eerder gemakkelijker.

Maar het is anders, en dat vraagt enige tijd.

De EEEpc software wijkt daarnaast ook nog af van een gangbare installatie. Eea is al hier aangegeven.

Het is vrij zinloos om windows en linux met elkaar te vergelijken. Ze kunnen in principe hetzelfde, maar doen dit op een andere manier. Of linux voldoet, en welke distro dan het beste voor je is, kun je maar op één manier achter komen: beetje tijd investeren en uitproberen. Ubuntu is daarbij een goede keuze om te starten: eenvoudig, veel software en goede ondersteuning (Wiki's)

Geplaatst:

Neem 100 pc leken, maar dan echt mensen die nog nooit een pc van dicht hebben gezien.

Laat ze een windows en een linux pc verkennen.

Ik denk dat de percentages heel anders zullen liggen dan 95% windows en 5% linux zoals het nu is.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Geachte medesatters,

Op het Nederlandstalige Ubuntuforum worden dergelijke discussies ook al heel lang gevoerd en daarbij moet je om geen appels met peren te vergelijken rekening houden met de volgende aspecten:

-Windows of Linux; er ligt iets heel anders onder de motorkap. Met beide motoren kun je rijden maar de besturing is heel anders. Nee, ik gebruik bewust niet de termen beter of slechter.

-Gates heet niet voor niets Bill met zijn voornaam; of er nu dagelijks tienduizenden mensen professioneel bezig zijn met een besturingssysteem of duizenden vrijwilligers, dat maakt natuurlijk financieel wel wat uit. Er is meer tijd, mankracht en geld beschikbaar dus zal het eindproduct ook "lekkerder aanvoelen".

-Het(communistische)principe dat 1 iemand wereldwijd bepaalt wat de norm is, lijkt mij ondertussen een achterhaald principe. Gelukkig zijn er de Linuxmensen die dat perfect aanvoelen en ongestoord verdergaan met het vervolmaken van het Linux-besturingssysteem.

Naast mijn windowscomputer heb ik een Apple- en een Linuxcomputer. Met de laatste kan ik internetten, mailen, chatten, documenten en powerpoints maken, foto's bekijken en films en allerlei zaken op CD en DVD branden. Of ik allerlei boekhoudkundige zaken kan toepassen of een hele professionele flightsimulator kan "spelen", dat weet ik niet omdat mijn interesseterrein daar niet ligt. Een computer zonder virussen, trojaanse paarden of andere ongemakken is ook wel een heerlijke gewaarwording.

Ben ik pro Linux ? Ja ! Ben ik anti Windows ? Nee !

Groetjes van John uit Den Bosch

Geplaatst:

Vreemd topic waarin veel zaken door elkaar worden gehaald.

Enkele losse opmerkingen:

Wat moet de average eindgebruiker nou met groupware, MS-SBS? Exchange is alleen de eerste week leuk als je voor het eerst je mobieltje synct. Email lezen, agenda syncen op je mobiel is gewoon onzin. Leuk voor de eerste maand, maar daarna neemt ieder normaal mens toch gewoon een laptop mee om onderweg te werken?

Als familie agenda gebruiken wij webdav/ICS, handig om overal ter wereld afspraken te maken. Clients zij bij ons Korganizer en sunbird.

Ik ben geinteresseerd in het rippen van audio CD's, DVD's (K3b), schrijf brieven (OO), verstuur Emails (thunderbird, mutt), stream audio en video over het thuis netwerk (VLC, amarok). Heb een losse Linux server met web, fax, mail, SQL, ssh, print en samba services draaien. Als ik een fax ontvang, wordt het automatisch doorgemaild.

Ik ben veel op reis en ontvang mijn mail via imaps vanaf mijn thuisserver, ik verstuur het met een ssh tunnel ("ssh -L 25:localhost:25 ik@mijnthuisserver":ik verdenk hotels ervan email adressen te rippen van open verbindingen). Luister via SSH/SFTP ook naar mijn MP3 verzameling.

Dit klinkt eenvoudig, maar onder Windows/Outlook/IE kan dit niet en of wordt het onbetaalbaar en of is het onveilig.

De zogenaamde Linux experts uit Nederland kunnen vaak alleen config files invullen (RHCE). Source aanpassen -wat veel tijd kost, maar niet ingewikkeld is- of scriptjes schrijven in perl of PHP is er vaak niet bij omdat in Nederland de hele IT sector incl. opleidingen Windows georienteerd is. Maar daardoor zijn het geen echte Linux experts en heeft hun mening wat mij betreft geen/weinig waarde.

En dan ook nog even on topic:

Als je wilt Emailen, webbrowsen, office dingetjes (text, spreadsheet, database, presentaties) wilt doen zijn al die (Linux) alternatieven 100% bruikbaar en gewoon een volwaardig alternatief. Ik gebruik al zo'n 3-4 jaar als ik op reis ben een Sony U101 met Ubuntu en dat werkt briljant. Of iets makkelijk of moeilijk is, is natuurlijk subjectief, ikzelf vind dat distro's als Fedora en Ubuntu het ruimschoots winnen van Windows als het gaat om zaken als gebruiksgemak en mogelijkheden.

Enige minpunt waar ik zo nu en dan onder Linux tegenaan loop:

-games spelen doe ik onder Windows XP/McAfee :D

Geplaatst:

om op de originele vraag terug te komen. Wat wil je met je mini-laptop draaiende op linux doen?

Internetten, mailen, chatten, tekstje tikken, filmpje kijken, muziek luisteren?

Dat gaat net zo goed onder linux als onder windows.

Wat voor aanschaf volgens mij belangrijker is om te kijken naar de size van het beeldscherm - ivm. website & film - de kwaliteit v.h. keyboard - vooral belangrijk als je een 10 vinger tikker bent.

De accuduur is zeker iets om rekening mee te houden.

Raadpleeg fora om je te informeren naar gebruikers ervaringen met de diverse netbooks. Er zijn er op dit moment al een hoop op de markt en er komen er dit jaar nog meer bij.

Mocht de geleverde linux distributie op de netbook tegenvallen dan kan ie vaak door een andere worden vervangen of door een windows versie.

Suc6 met je keuze

Wiri

Geplaatst:
Citaat:
Mocht de geleverde linux distributie op de netbook tegenvallen dan kan ie vaak door een andere worden vervangen of door een windows versie.

Dat Windows installeren kan tegenvallen, omdat de hardware behoorlijk afwijkend kan zijn. Mijn Sony U101 heeft geen floppy of CDROM/DVD drive, ondersteund (dacht ik) ook geen USB boot. Gelukkig wordt PXE ondersteund.
Geplaatst:

Ik vind het maar een vreemde discussie.

De vraag is of men een met een Linux mini laptop een goede aankoop doet. Ik zeg volmondig Ja, maar maak een voorbehoud.

Feit is dat Linux:

A: in sommige situaties niet de te kiezen configuratie is, feit is ook dat:

B: Linux voor veel gebruikers wel het juiste alternatief is maar dat er toch veel onkunde/onwetendheid is van mensen.

Iz het laatste (B):

Ik heb Ubuntu bij enkele kennissen geïnstalleerd die lekker wilden surfen, foto's binnen halen, filmpjes wilden kijken, Email van Gmail/Hotmail en eigen Service provider willen binnenhalen (met allemaal aparte mapjes, inboxen, zonder bang te moeten zijn op een bijlage te mogen klikken of virusscanners moeten kopen/activeren. Daarnaast heb ik ze Office 2000 erop gezet omdat zij wel al ervaring hiermee hadden. Al dit is dus 18 maanden geleden. Ik constateer dat men 100% tevreden is, alle applicaties staan netjes in categorien , men heeft zelf nog wat applicaties gekozen uit de linux software database (van door Ubuntu gecertificeerde software). En deze staan netjes geinstalleerd in de juiste mappen, in het juiste menu. Alle software is na 1,5 jaar nog altijd van de meest recentste updates voorzien zonder dat de gebruikers daarmee lastig gevallen zijn. Windows Update werkt alleen maar met MS software en dan maar hopen dat deze goed geregistreerd is en niemand van de winkel jouw registratie dubbel heeft gebruikt. In dit geval is Linux de beste keus geweest en daar kan men nog jaren mee vooruit.

Natuurlijk zijn de meeste prg onder Windows beschikbaar, maar voor mensen die zowel in Windows als Linux een leek zijn, en aan bovenstaande config genoeg hebben, garandeer ik dat men als leek een veel stabieler systeem heeft met weinig omkijken ernaar. En men kan gratis meegaan met nieuwe ontwikkelingen in het OS.

Als men nu een Mini PC koopt met linux heeft men een probleem als men daarna alsnog Windows wilt installeren en men dus leek is. Sinds 30 juni 2008 is de losse verkoop hiervan gestopt. Daarnaast is XP van een oude generatie qua image zoals MS deze meelevert op deze laptops. Bijna iedereen wilt een Mac look of Vista Look als men de keuze heeft tussen interfaces.

Men kan dan alleen maar een getweakte versie installeren, zoals Black Xp of Xp Glass, die op vele gebieden superieur zijn aan original Winxp (Sowieso zitten hier bijgewerkte drivers bij ook voor de chipsets van de mini pc's.) De normale windows XP images zijn gewoon uit een vorige eeuw, maar dat is een ander topic. Ik heb vorige week een laptop gekocht met Win Vista en zonder drivers te dowloaden educatief een perfect werkende XP tweak erop gezet. Resultaat helft van het geheugengebruik in de Core met de noodzakelijke software/utils erom heen (Vista 850 MB, tweak 350 MB) en snel, ongelofelijk...

Let wel: wij spreken over een mini Laptop, waar de gebruikers per definitie andere eisen aan stellen als aan een Full Laptop. Daar komt inderdaad wat meer bij kijken, maar een slimme Wine/Cross over gebruiker kan veel Windows prg aan het lopen krijgen, als het toch zou moeten. Ik heb echt de meest vreemde 80 'er jaren toepassingen aan de praat gekregen die zelfs onder Xp niet meer goed werkten, maar goed dat is dus een ander verhaal.

tot slot: Frankrijk loopt voorop met Linux gebruik, zowel bij de overheid als ook zakelijk. Infoworld in de USA waarschuwt dat de USA hier de slag aan het verliezen is en dat men zich eens heel goed moet gaan verdiepen in het franse model.

Daarnaast wil ik nog verwijzen naar alle standaarden die de basis vormen van web 2.0, de opvolger van WWW komt er toch echt aan, linux houdt zich aan de standaard. Als ik alleen het www verhaal pak, Firefox zit volgens mij al op 99%, Opera op 100% van de standaard, Internet explorer 7 op 70%, microsoft Windows XP de keus voor de toekomst, zij hebben web 1.0 nog niet eens onder controle??? Ik houd mijn hart vast wie de toekomstige patches gaat uitbrengen om te reden wat er te redden valt.. Welke leek zal dit ooit gaan snappen.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Geplaatst:

Microsoft geeft ook advies:

Wie niet wil kiezen tussen Linux en XP, kan kiezen voor een dual boot systeem waarbij een computer is voorzien van zowel Windows XP als Linux. Het is nog niet bekend voor wanneer deze dual boot-laptops op de planning staan. Consumenten die al een XO-laptop met Linux hebben aangeschaft, kunnen niet overstappen naar Windows XP. Reden hiervoor is naar alle waarschijnlijkheid dat het besturingssysteem op de vorige generatie XO-laptops niet goed zou functioneren, omdat de hardwareaanpassingen van de nieuwe reeks laptops ontbreken.

De oplossing is veelal om over de Xp installatie (al dan niet als Tweak) een linux distributie met Multi boot GRUB te installeren, maar natuurlijk zal Microsoft dit advies niet geven.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen