Ga naar inhoud


Wat geeft de juiste snelheid aan, navigatie of snelheidsmeter?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Een snelheidsmeter geeft altijd te veel aan, ten eerste om eventuele aansprakelijkheid te vermijden (als je een nieuwe auto hebt en je rijd iemand van zijn sokken omdat je te hard rijd en je zou dit kunnen afschuiven op een niet goed werkende snelheidsmeter heeft de fabrikant een probleem) ten tweede omdat er afwijkingen kunnen onstaat door verschil in banden. Zal bij auto´s wel meevallen maar vooral bij vrachtwagens kan dit aanzienlijk zijn.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: AlanS
Citaat:
Ja, dat is zo, met name de losse navigatiesystemen, die hebben altijd een vertraging, het signaal gaat van de navigatiesysteem naar de satelliet en weer terug, dat is de vertraging!!


Om het nog even extra in te wrijven met een poetsdoekje.

Pure onzin. Er wordt alleen signaal ontvangen.

Mijn inziens is een navigatieapparaat veel precieser dan een snelheidsmeter van een auto. Mijn navigatie gaf ook altijd iets minder aan dan de kilometerteller in de auto.
En meestal is het zo dat de auto vaak een paar kilometer meer aanwijst dan dat je werkelijk rijdt.


Voor de duidelijkheid : een snelheidsmeter kan naar boven afwijken, een kilometerteller geeft wel de juiste hoeveelheid (binnen tolerantie) gereden km weer, tenzij er aan gesleuteld is.
Misschien bedoelde de garagehouder dit?

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caveman heeft het begrepen. Autofabrikanten hebben afspraken over dit soort dingen.

De snelheidsmeter (is dus geen kilometerteller!) geeft gemiddeld 8% teveel aan. GPS is een mooie ijker. Mocht je die niet vertrouwen, dan ga je lekker 100Km/h rijden en hectometerpaaltjes tellen. Hoe langer je dit kunt volhouden hoe scherper je resultaat.

Wel een rekenmachine erbij. laugh Voor de liefhebbers heb ik een rekenhulp/formule hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een km/uur meter moet teveel aangeven

reden:

1.bij een oudere tacho neemt de veerkracht af van de veer

die de wijzer terug naar 0 brengt ,dus bij een oudere

tacho is de afweiking meer als bij een nieuwe tacho.

 

2.De banden maat + bandluchtdruk speeld een rol.

bij een nieuwe band op de juiste druk is de afweiking minder

als bij een afgesleten band of een band met teweinig lucht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een raar voorbeeld die wat geld kost.

Rij met je auto met exakt 10 km te snel door een trajectcontrole en je krijgt precies na ca 2 weken thuis hoe snel je gereden hebt. Dan weet je meteen je afwijking.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee: Goed lezen! De meter geeft in de regel teveel aan. Niks bonnen dus.

Gewoon een keertje ijken op een snelweg waar je 100Km/h mag rijden. Maar GPS komt eng in de buurty hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wil je ijken? Probeer dan maar eens exakt 100 km/uur op de naald aan te geven. Hoe weet je dat hij er niet iets voor of achter staat bij die grofe schalering.

 

Maar even terug on-topic. Ik denk dat de gps nauwkeuriger is als de snelheidsmeter.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fiene56
Een raar voorbeeld die wat geld kost.
Rij met je auto met exakt 10 km te snel door een trajectcontrole en je krijgt precies na ca 2 weken thuis hoe snel je gereden hebt. Dan weet je meteen je afwijking.

Dit heb ik met mijn navman al vele malen gedaan, de a13 en alle flitsers rond de a15 en niks geen bekeuring. 130 op de teller en 120 op de navman.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: WPW
Origineel bericht van: Fiene56
Een raar voorbeeld die wat geld kost.
Rij met je auto met exakt 10 km te snel door een trajectcontrole en je krijgt precies na ca 2 weken thuis hoe snel je gereden hebt. Dan weet je meteen je afwijking.

Dit heb ik met mijn navman al vele malen gedaan, de a13 en alle flitsers rond de a15 en niks geen bekeuring. 130 op de teller en 120 op de navman.



ok, dat wou ik graag horen, ik zet hem meestal in de cruise control op 130km op de teller, navigatie geeft dan 118 aan. Maar ik heb nog niet met deze snelheid langs een controle durven rijden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is precisie he.

Vrijwel alle snelheidsmeters in een auto geven een hogere snelheid aan dan er werkelijk gereden wordt. En als je banden laat monteren met een grotere diameter (wat tegenwoordig een trend is), dan wordt er per omwenteling meer meters afgelegd en wordt de afwijking groter. Met een kleinere diameter geldt uiteraard het omgekeerde.

Daar staat tegenover dat de afwijking bij de snelheidsmeter wel altijd even groot is. Dus rijd je met 50 km/u bergop, bergaf of op een vlakke weg, de afwijking blijft dan even groot.

Met een navi ga je in de bergen echter (waarschijnlijk) de mist in. Vrijwel alle navigatie-systemen meten alleen de snelheid in de horizontale verplaatsing. Dat levert dus een afwijking op die groter of kleiner wordt met de toename of afname van het stijgingspercentage.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus



ok, dat wou ik graag horen, ik zet hem meestal in de cruise control op 130km op de teller, navigatie geeft dan 118 aan. Maar ik heb nog niet met deze snelheid langs een controle durven rijden.


Je mag 120 rijden + 5 % tolerantie = 126 km

Als jou navman 126 aangeeft dan zal jou teller 139km aangeven :D

Maar de fliters hebben ook een afweiking frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever zo min mogelijk risico nemen, sommige auto's hebben een aardig goeie meter. Heb een bon gehad voor 86 (-3) km op een eenzame weg (flits van voren in halfduister bij regen, je reinste moordaanslag, het is of je voorruit explodeert en je ziet een paar honderd meter vrijwel niets meer) bij het snel even inhalen (moest vroeger officieel) van een opa die 65 reed. Had een seconde voor de flits nog naar de snelheid gekeken en klopte.

De bekeuringen kloppen soms ook niet. Heb er eentje gehad van een plaats waar ik nog nooit geweest ben (werd toegegeven na protest) en eentje waar na protest als bewijs een foto werd geleverd van een bon van 2 jaar daarvoor op een totaal andere plek. Pas op kantongerechtniveau werd de fout toegegeven en of ik maar wilde aangeven geen rechtzaak te eisen en dan hoefde ik niet te betalen.

De 20 euro aan onkosten van brieven e.d. zie je nooit terug.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En als je banden laat monteren met een grotere diameter (wat tegenwoordig een trend is), dan wordt er per omwenteling meer meters afgelegd en wordt de afwijking groter. Met een kleinere diameter geldt uiteraard het omgekeerde.

 

Volgens mij is dit net omgekeerd.

Je geeft zelf aan aan dat er per omwenteling een grotere afstand word afgelegd.

Dus als je snelheidsmeter met 100 omwentelingen per minuut 120Km aangeeft.

zou je dus met een grotere bandenmaat een grotere afstand af leggen.

En zou dus naar mijn mening de afwijking kleiner moeten zijn.

 

Of zie ik het nu verkeerd.

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...