Ga naar inhoud


Wat geeft de juiste snelheid aan, navigatie of snelheidsmeter?


Neptunus

Aanbevolen berichten


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Inderdaad, en nogmaals: als je wil weten hoe de afwijking is van je snelheidsmeter ga je gewoon 100Km/h rijden en paaltjes tellen. De registratie die je dan doet is nagenoeg feilloos. Het gaat dus ook om de perceptie van je eigen snelheidsmeter. Je zult dan zien dat GPS een prima maatstaf is. En steigen of klimmen doen we in Nederland niet. Redelijk vlak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fiene56
Niet alleen in zwitserland. In duitsland mag je ook niet de flitsers er op hebben tijdens het rijden. Weet niet hoe het met de andere landen is.


Ach, op de autobahn maakt het toch niet uit, en daar waar je 'maar' 130 mag, daar kan je mooi ff een snoepie, drankje oid pakken :P
Vastberaden, geen arrogantie!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Poetsdoekje
Citaat:
Dus ik vraag aan de garagehouder welk van de twee het meest correct is, niet onbelangrijk om bekeuringen te voorkomen. De garagehouder gaf aan de teller het meest betrouwbaar is maar is dat wel zo?


Ja, dat is zo, met name de losse navigatiesystemen, die hebben altijd een vertraging, het signaal gaat van de navigatiesysteem naar de satelliet en weer terug, dat is de vertraging!!

poetsie


de snelheid is 300.000 km/s afstand voor geostationaire satellieten is 36000 km vertraging dus 0,1 sec. GPS satellieten hangen lager op 20.000km vertraging is dus heel klein. Niet van toepassing dus. Correct me if I'm wrong

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen die nu echt wil weten hoe GPS werkt, en Engels redelijk machtig is, lees dan eens deze tutorial: http://www.trimble.com/gps/index.shtml

 

GPS is nauwkeurig, ook bij stijgen en dalen. GPS werkt ten alle tijden in 3D, niet in 2D. Dus de verplaatsing wordt altijd in 3D gemeten, dus de snelheids berekening klopt.

 

De nauwkeurigheid van GPS heeft geen invloed op de snelheidsmeting. De onnauwkeurigheid is namelijk een heel langzaam verlopende onnauwkeurigheid, dus de onnauwkeurigheid tussen twee fixes, welke normaal gesproken maximaal enkele seconden uit elkaar liggen, zal gelijk wezen, dus de onnauwkeurigheid heft zichzelf op.

 

Dus het antwoord op de vraag is "navigatie (systeem)"...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MP4
Inderdaad, en nogmaals: als je wil weten hoe de afwijking is van je snelheidsmeter ga je gewoon 100Km/h rijden en paaltjes tellen. De registratie die je dan doet is nagenoeg feilloos. Het gaat dus ook om de perceptie van je eigen snelheidsmeter. Je zult dan zien dat GPS een prima maatstaf is. En steigen of klimmen doen we in Nederland niet. Redelijk vlak..
Waar slaat dit nu op? Paaltjes tellen? mensen mensen zie mij al paaltjes tellen om mijn navigatie te ijken confused

Navigatie aangegeven snelheid is meestal voor 99% nauwkeurig..toen ik nog op zee zat hadden we toen al een Decca systeem waar we onze snelheid mee konden aflezen, dit was de voorloper van de navigatie systemen

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker, dat voorop maar ik heb er een theorie over. Je zou aannemen dat de rijsnelheidindicatie op je navigatiesysteem minder nauwkeurig is dan een kilometerteller met fysiek contact aan de "grond".

Dit komt omdat de snelheidsberekening theoretisch wordt berekend op basis van een positiebepaling per tijdsinterval.

Leest je Tomtom of ander systeem dus bijvoorbeeld 1 x seconde je GPS-positie uit dan zal op basis van 2 verschillende punten de onderliggende afstand worden bepaald.

Stel dat tijdens 1 seconde een afstand wordt berekend van bijv. 22mtr dan wordt dat (22 mtr/sec = 1320 mtr/min =) 79,2 km/uur.

 

Stel nu, je rijdt op een grote cirkel op hoge snelheid (deel van een bocht bijv. op de snelweg). De afstanden tussen de meetpunten onderling op zo'n cirkel worden "hemelsbreed" gemeten.

De daadwerkelijk afgelegde weg was echter in een bocht en dus is er meer afstand afgelegd op de grond dan er daadwerkelijk is geregistreerd.

Deze afwijking wordt kleiner naarmate het meetinterval wordt verkleind maar ook weer groter als je harder gaat rijden. Daarbij komt ook inderdaad de onnauwkeurigheid (grote tolerantie) van het GPS systeem wat de nauwkeurigheid van de rijsnelheid al helemaal niet bevorderd.

 

Verder denk ik wel dat niet elke snelheidsmeter in de auto precies hetzelfde wordt geijkt op snelheid. Ik rijd zakelijk Renault Traffic en privé Fiat Doblo en heb sterk het idee dat die lagere snelheden aangeven als dat ik werkelijk rijd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Unetwork
Navigatie aangegeven snelheid is meestal voor 99% nauwkeurig..toen ik nog op zee zat hadden we toen al een Decca systeem waar we onze snelheid mee konden aflezen, dit was de voorloper van de navigatie systemen


Hoe las je de snelheid op een Decca af dan?? ( Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System )

Het is/was een systeen gebasseerd op "lanes" en gaf alleen maar een relatieve positie zonder snelheid (zover als ik weet). Ik heb zelf gewerkt met een afgeleide van dit systeem "Racal Hyperfix" (De eerste "opvolger" was "Hi-Fix", en de opvolger van Hi-Fix was Hyperfix).. Was een moderne uitvoering van het systeem welke wat andere voordelen had... Toen ik daar mee werkte presteerde het dynamisch (bewegent dus!) veel beter (nauwkeuriger) dan D-GPS...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Peterbraaf
Dit komt omdat de snelheidsberekening theoretisch wordt berekend op basis van een positiebepaling per tijdsinterval.
Leest je Tomtom of ander systeem dus bijvoorbeeld 1 x seconde je GPS-positie uit dan zal op basis van 2 verschillende punten de onderliggende afstand worden bepaald.
Stel dat tijdens 1 seconde een afstand wordt berekend van bijv. 22mtr dan wordt dat (22 mtr/sec = 1320 mtr/min =) 79,2 km/uur.

De normale fix time is 1 seconde voor consumer GPS's... Voor de militaire versie is dat anders... smile
Origineel bericht van: Peterbraaf
Stel nu, je rijdt op een grote cirkel op hoge snelheid (deel van een bocht bijv. op de snelweg). De afstanden tussen de meetpunten onderling op zo'n cirkel worden "hemelsbreed" gemeten.
De daadwerkelijk afgelegde weg was echter in een bocht en dus is er meer afstand afgelegd op de grond dan er daadwerkelijk is geregistreerd. Deze afwijking wordt kleiner naarmate het meetinterval wordt verkleind maar ook weer groter als je harder gaat rijden.

Hier heb je gelijk in, echter de afwijking zal niet zo groot wezen.
Origineel bericht van: Peterbraaf
Daarbij komt ook inderdaad de onnauwkeurigheid (grote tolerantie) van het GPS systeem wat de nauwkeurigheid van de rijsnelheid al helemaal niet bevorderd.

Hier ben ik het dus niet mee eens. De afwijking (onnauwkeurigheid) in het GPS systeem is afhankelijk van een aantal traag veranderende factoren. Ze veranderen zodanig traag dat de afwijking tussen twee opeenvolgende "fixes" de afwijking gelijk is. Hierdoor is dus de onnauwkeurigheid geelimineerd.

Ik weet niet of de tutorial hier wat meer op in gaat, maar ik neem aan van wel. (Ik heb hem jaren geleden eens gelezen....)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onnauwkeurige van het GPS systeem....daar bedoel ik dus niet alleen de algemene opgegegeven 10mtr afwijking mee maar ook het feit dat je positie op de kaart tijdens stilstand en vol zicht naar de hemel al vaak verspringt alsof je meters op en neer springt. Deze onnauwkeurigheid heb je al helemaal als je op snelheid rijd. Dit kan natuurlijk ook door factoren als zichtbeperking van de satellieten, datacommunicatievertraging/uitval signaal(storing/interferentie) van de GPS antennesignaal en noem maar op. Het draagt in ieder geval niet bij aan de stelling dat een (consumenten-)GPS-navigatiesysteem als snelheidsmeter nauwkeuriger zou zijn dan een kilometerteller.

 

Overigens vond ik onderstaande regels op biodiv.nl

 

GPS-ontvangers maken gebruik van 24 satellieten die eigendom zijn van de overheid van de Verenigde Staten. Door het tijdsverschil van de signalen van tenminste drie satellieten met een bekende positie te vergelijken, kan de positie van de ontvanger worden bepaald. De nauwkeurigheid van de positie bedraagt 5 tot 15 meter. De hoogte is veel minder nauwkeurig te bepalen, en kan alleen berekend worden met het signaal een vierde satelliet. De meeste GPS-ontvangers kunnen berekeningen maken met de signalen van 12 satellieten tegelijk, hoewel dat aantal in de praktijk nooit gehaald wordt. De nauwkeurigheid van de positie hangt verder af van het aantal en de spreiding van de satellieten. Daarbij is het signaal van de satellieten zo zwak, dat de ontvanger in gebouwen, diepe valleien en onder een dicht bladerdak geen positie kan bepalen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang meestal signaal van 7 of 8 satellieten met mijn navigatie. En ik ben nog nooit geflitst als ik de snelheid van mijn TomTom aanhoud en langs een flitskast rij.

 

PS We zitten op een satelliet forum en er zijn mensen die niet in de satellieten vertrouwen?? FOEI!! :D

 

Pat

Inventors are crazy until they invent something.

Then they are geniuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
Een snelheidsmeter geeft altijd te veel aan, ten eerste om eventuele aansprakelijkheid te vermijden (als je een nieuwe auto hebt en je rijd iemand van zijn sokken omdat je te hard rijd en je zou dit kunnen afschuiven op een niet goed werkende snelheidsmeter heeft de fabrikant een probleem) ten tweede omdat er afwijkingen kunnen onstaat door verschil in banden. Zal bij auto´s wel meevallen maar vooral bij vrachtwagens kan dit aanzienlijk zijn.


Bij mijn normale banden kan ik inderdaad 130 rijden zonder op de flits te gaan. Maar met mijn winterbanden ging het toch fout 2x op dezelfde rit. Navie erbij en deze gaf vrijwel dezelfde snelheid aan. Bij de zomerbanden is het verschil zo'n 7km bij 130km/u dus val ik net buiten de bonus.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb enkele weken terug eens gekeken op de Duitse autosnelweg op een stuk waar "geen maximumsnelheid" geldt (had laatst gehoord dat in Duitsland er wel degelijk een max geldt= 240 km/h). De snelheidsmeter van m'n auto gaf 180 aan, de snelheidsmeter op mijn navigatie gaf 165 km/h aan. Ik heb nu een VDO Dayton (portable), daarvoor een TomTom gehad. Maar bij beide systemen had ik hetzelfde: de snelheidsmeter van mijn auto geeft een hogere snelheid aan dan ik werkelijk rijdt en de afwijking wordt ook groter bij hogere snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...