Big fellow Geplaatst: 2 september 2008 Geplaatst: 2 september 2008 Ik zal later nog een keer reageren op het hele verhaal, maar over de schotel en brandpunten wil ik dit (nog een keer) kwijt; De schotel is zover als ik weet geen 88 cm schotel, maar een 80 cm schotel. Je moet de breedte van de schotel nemen als diameter, niet de hoogte. De schotel is ovaal vanuit jouw perspectief, maar rond vanuit het perspectief van de LNB. Pak maar eens een zaklamp met een ronde bundel en schijn maar eens op de muur onder een hoek anders dan een hoek van 90 graden. Het resultaat zal wezen dat je een ovaal krijgt. Staat nu iemand te kijken naar jouw schijnsel onder dezelfde hoek als jij schijnt, dan ziet het er echter uit als een cirkel... De cirkel zal een diameter hebben die gelijk is aan de breedte van de ovaal, niet gelijk aan de hoogte van de ovaal. De opmerking over brandpuntafstand is dat het zeer waarschijnlijk is dat jij naar het middenpunt van de spiegel meet. Echter hoeft dit niet correct te wezen. Het kan heel goed wezen dat de normaal van de spiegel zich op een andere plek bevindt dan het midden van de spiegel. Bij een prime focus zal het wel het midden zijn.... Een offset spiegel is een klein deel van een (veel) grotere prime focus spiegel. Ik heb wel eens een tekening hiervan gevonden, het kwam er op neer dat als je een parabool op papier tekent (2D) en daar de LNB in tekend, en dan een deel van de parabool weghaalt dat je dan de offset spiegel krijgt. Nu zal dat ongetwijfeld een versimpelde tekening wezen, maar het gaat om het basis principe . Dus resumerend, zonder een duidelijke technische tekening van het schotel ontwerp is het bijna onmogelijk om te bepalen waar de normaal van de spiegel ligt. Zonder deze bepaling is het onmogelijk om de brandpuntafstand te meten... Echter berekenen kunnen we hem wel als we de juiste schotel diameter hebben en de juiste f/D verhouding... Groeten “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Erik S. Geplaatst: 2 september 2008 Auteur Geplaatst: 2 september 2008 L.S. Heb ik gezien die plaatjes. offset is eend eel van grote parabool en inderdaad voor de LNB lijkt hij rond, klopt alle maal. En met dat in het achterhoofd zal de focus wel eens buiten onder de spiegel liggen en mijn meten gaat dan helemaal niet op. ik moet eerst de goede gegevens hebben anders is het zinloos eerst maar es wat verder zoeken. Groeten Erik. VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje
Erik S. Geplaatst: 2 september 2008 Auteur Geplaatst: 2 september 2008 L.S. Vindt net iets interressants. www.w1ghz.org/antbook/chap5.pdf ben even zoet Groeten erik VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje
Gast Zak Geplaatst: 5 september 2008 Geplaatst: 5 september 2008 Het berekenen van de azimuth is een interessant probleem. Ik heb het zelf afgeleid voor de motorsturing van de Kathrein UFS-910 die dat niet van zichzelf kan. Het eerste wat je moet doen is een 'bovenaanzicht' bedenken van de aarde en de satellieten. De satellieten in een cirkel, de aarde in het midden. Jouw positie op de aarde zet je recht naar boven in het plaatje. Satellieten draaien dan mee. Van elke satelliet neem je niet zijn positie, maar het verschil van jouw lengtegraad en zijn positie. Vanuit het aardmiddelpunt gezien is de positie van een satelliet dan: x,y=sin(hoekverschil*geo-hoogte),cos(hoekverschil*geohoogte) Omdat je niet op de noordpool woont, zit je een bepaalde afstand naar de satelliet-boog toe. Hoeveel is dat: jouwhoogte=cos(jebreedtegraad)*aarddiameter Nu ga je de hoek berekenen vanuit jouw standpunt: hoek=atan(x,y-jouwhoogte) Dat is de hoek in het platte vlak, die je voor een motor gebruikt. Als je een 'prime focus' schotel had, was dat ook de hoek van de lnb-arm. Maar bij een offsetschotel staat die arm schuin; de hoek wordt groter. Delen door de cosinus van de offsethoek zal wel en redelijke benadering zijn. Overigens is dit hele verhaal prima te benaderen (doet mijn programma ook: azimuth = (sathoek - jelengtegraad) * 1.014 (die 1.1014 gebruik ik bij breedtegraden tussen 50 en 60 graden). De offsethoek van een triax is 26 graden. 1/cos(26gr)=1.1126. Kort gezegd: ik denk dat je het hoekverschil moet verenigvuldigen met 1.13 om het hoekverschil te krijgen op de lengte van de arm. Tussen Astra 1 en Astra 3 zit 4.3 graden. Op de arm is dat 4.9 graden hoekverschil. sin(4.9gr)=0.085 0.085 * 60 cm arm (die moet je zelf nameten) = 5.1 cm verschil. De lengte van de arm moet je meten vanaf het schoteloppervlak tot de kop van de LNB, en dan nog bij optellen wat de diepte van de 'kuil' van de schotel is van boven tot onder. Je uitkomst is dan de verschuiving links/rechts van de LNB-kop. Ik hoop dat er niet teveel denkfouten in zitten
Big fellow Geplaatst: 8 september 2008 Geplaatst: 8 september 2008 Hier nog even een reactie. Ik ben de fout ingegaan met mijn berekening van het brandpunt. Om het brandpunt te berekenen met de f/D verhouding die je de "oorspronkelijke" diameter van de parabool te gebruiken. Aangezien een offset een klein deel van de originele parabool is, dien je eerst de volledige diameter van de parabool te berekenen, en daarna kan je de brandpuntafstand berekenen met de f/D verhouding. Zie de voorbeeld berekening in het document waar jij aan refereert... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Erik S. Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 L.S. Dat orbit posities t.o.v. van mij heb ik van www.dishpointer.com Ik ga ervanuit dat, dat goed is. Ik dicht nog een mailje naar de fabriekant of die me er meer van kan vertellen. Met een grotere D en dan een F/D verhoudig wordt mijn brandpunt afstand groter. Kom er nog op terug. Groeten Erik VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen